Citat:
Om Ebba Busch döms så är det svårt att se att straffet för den här typen av förtal kommer stanna vid enbart böter utan det blir sannolikt böter förenat med villkorligt fängelse. Då kan hon inte sitta kvar.
Men först ska åtal väckas och där är vi inte ännu. Läggs förundersökningen ner så har ju Binninge goda möjligheter att driva och vinna målet men det tror jag inte att han gör.
Ebba Buschs invändningar om att Binninge själv sökt offentlighet kring sitt brott är ett totalt annat sammanhang än att många år senare efter domen bli uthängd på Ebba Buschs Facebook för att han gör sitt jobb som ombud åt Esbjörn. Det ska han inte behöva tåla och jag tror att det finns ganska stor sannolikhet att en domstol håller med. Men för att det ska hamna i en domstol krävs att åklagaren väcker åtal eller att Binninge själv driver målet.
Men först ska åtal väckas och där är vi inte ännu. Läggs förundersökningen ner så har ju Binninge goda möjligheter att driva och vinna målet men det tror jag inte att han gör.
Ebba Buschs invändningar om att Binninge själv sökt offentlighet kring sitt brott är ett totalt annat sammanhang än att många år senare efter domen bli uthängd på Ebba Buschs Facebook för att han gör sitt jobb som ombud åt Esbjörn. Det ska han inte behöva tåla och jag tror att det finns ganska stor sannolikhet att en domstol håller med. Men för att det ska hamna i en domstol krävs att åklagaren väcker åtal eller att Binninge själv driver målet.
Ganska löjeväckande inledning där med påståendet om "villkorligt fängelse", såklart helt utan grund.
Inte heller har Binninge "goda" möjligheter att vinna målet om åklagaren lägger ner. Ty, åklagaren har redan tagit beslutet om att allmänt åtal är aktuellt i fallet, om det blir aktuellt att väcka åtal. Så, om det nu blir aktuellt att väcka åtal eller inte, handlar om möjligheten att få Ebba fälld. Om åklagaren gör bedömningen att han får Ebba fälld i domstol, då ska han åtala henne. Om han gör bedömningen att han inte kan få henne fälld, så får han inte åtala henne. Så om han lägger ner så beror det på att han gör bedömningen att han inte kan få henne fälld. Då har knappast Binninge några "goda" möjligheter att lyckas med det, på egen hand. Pedofilen saknar ju fullständigt förmåga att driva ett fall i domstol på ett trovärdigt sett, det har han redan bevisat upprepade gånger.
Binninge blev inte "uthängd", inte heller skrev Ebba det hon skrev för att Binninge "gjorde sitt jobb", hon skrev det hon skrev för att han INTE gjorde sitt jobb, hon skrev det för att han redan innan han blev Esbjörns ombud planerade att hänga ut Ebba, och smutskasta henne i pressen. Vilket också var precis vad han gjorde. Och det är en del i det som gör Ebbas uttalande försvarligt, och varför åklagaren aldrig ens borde ha tagit upp saken.