Citat:
Ursprungligen postat av
ArielGoldbergstein
Råkade hamna på Aftonbladet av alla ställen och ser den största white knight-krönika jag någonsin skådat, skriven av Patrik Brenning. Typisk jävla lismare som sett ett tillfälle att uttrycka sig och få svamla massa PK-smörja om att invandrarkvinnan Kücükaslan nu bör få kristallen för årets TV-prestation för en jävla sändning. Ja, på fullt allvar. Vilken clownvärld vi lever i.
Inte för att han bryr sig i ämnet och henne utan därför att han likt alla andra äckliga PK-människor är en opportunist och sett en chans att plocka PK-poäng i tron om att han på så vis kommer att upphöja sin egen status med alla rätta åsikterna. Den absolut vidrigaste sortens människor vi har utanför våra fängelser och kriminella kretsar.
Jag hamnade på denna krönika jag med, och hade liknande tankar. Jag skiter egentligen i den här konflikten - det är ett personalärende som blivit offentligt, där båda sidor försöker rädda heder och ära genom att kasta dynga på den andre. Exakt vem som är att lasta för att det blivit som det blivit är omöjligt att avgöra från utsidan, kan bara konstatera att 1. det blir ofta så här när stora pengar och stora egon är inblandade och 2. ingen av parterna framstår som särskilt trevliga i backspegeln.
Fattar varför de krigar - Viasat vill framställa Wenström som en oregerlig, sexistisk diva (inte tappa prenumeranter) och Wenström vill få det till att han var vattenbäraren, den lojale slitvargen som blir bortsorterad pga kvotering och inkompetent ledning så att hans comeback på annan plattform blir efterlängtad.
Jag skiter i vilket som sagt, studiosnacket är bara utfyllnad mellan matcherna för mig. Slår oftast av. Fattar inte alls er som orkar lägga sådan energi på vem som sitter i kostymen, så länge personen inte är helt inkompetent skiter jag i vilket.
Men åter till Brenning - ja, detta var ett riktigt poserande. Man får ha i åtanke att Brenning är 100% dramaqueen - han älskar när det bråkas. Han är väl fotbolls-reporter egentligen men tror han struntar fullkomligt i sporten i sig, men älskar konflikter och rubriker. Så hans inlägg är väl både PK-poserande och olja på elden samtidigt, helt enligt hans egen agenda.
Frågan vi alla bör ställa oss själva när vi nu läst Brennings text: När begär han att Bank och Niva kliver åt sidan så Frida Fagerlund kan få ta över rollen de har? När gör han sin egen stol tillgänglig så en kvinna/invandrare/båda kan få chansen? Hur ser könsfördelningen ut på hans redaktion, hur många har suttit för länge på sin stol och bör lämna plats?
Försökte kolla hur länge herrarna på AB-sporten tagit upp all syre på sportbladet och hittade detta lämpliga citat:
Citat:
6 sep. 2013 — I Aftonbladets uppsnacks-sändning inför VM-kvaldrabbningen Irland-Sverige sitter Erik Niva, Patrik Sjögren och Robert Laul och dricker öl.
Hög toxisk maskulinitet-vibb där. Dags att kliva åt sidan grabbar?
Notera också att Niva, som varit på Viasat sen 2010, inte överhuvudtaget nämns i Brennings krönika. Man vill ju inte bajsa på kollegan. På Nent och Wenström går det däremot utmärkt att pissa all over.
Utöver att det är opportunistiskt poserande, är det ett skolboksexempel i galopperande hyckleri. Alla ANDRA måste ta tag i sin misogyni och diskriminerande strukturer. På Sportbladet är allt bra och fint.
I verkligheten är sportjournalistiken en extremt konkurrensutsatt bransch. Alla mot alla, krig om platserna, vikten av att bygga personligt varumärke extremt så du inte byts ut som ett par gamla kallingar. Självklart flyttar ingen på sig frivilligt, endast om det dyker upp ett bättre erbjudande.
Brenning är full av skit.
För protokollet är Wenström också en fjant, kunde inte bry mig mindre om att han nu står till arbetsmarknadens förfogande. Inte direkt synd om honom. Försök inte tuta i mig annat än att han är en fotbollssveriges variant på Ron Burgundy. Allt handlar om yta och pengar.