2021-05-29, 15:44
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, med tydliga restriktioner, samt att den indiska mutationen inte fått större fäste än. En sjunkande smitta utan restriktioner är vi långt från, vilket visas av den vändning som skett i Storbritanien, låt vara att den pågått ganska kort tid än så länge.
Kan bli ett läge där vi tvingas välja mellan riktigt dåliga alternativ, långvariga restriktoner, vilket kommer på sikt leda till betydligt lägre levnadsstandard. Eller perioder med riktigt allvariga covid-problem.
Finns det bevis för att det är tack vare restriktionerna vi har så lågt R0? Mig veterligen har de inte förändrats nämnvärt sedan innan jul, och det gav ingen effekt på några kurvor. Är det först nu effekten kickar in?
Citera
2021-05-29, 15:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
R0 ligger redan under ett i de flesta regionerna i Sverige, enligt uppgifter i tråden.
Nu var du för snabb.
R0 är ju startvärdet för R som visar hur smittsam sjukdomen är innan någon imunitet finns.

Nu skriver jag mest för andra.
R = R0 x (1 - andel immuna) x (1 - andel minskade smittkontakter)

R är aktuell smittspridning.
(1 - andel immuna) är den del av befolkningen som fortfarande kan bli smittade.
(1 - andel minskade smittkontakter) är den del av smittkontakter som finns kvar efter olika åtgärder.

Hittade en bra beskrivning här
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-29 kl. 16:05. Anledning: Lagt till en länk.
Citera
2021-05-29, 15:47
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ja visst så kan man väl också se det Det är ju hela tiden en kryssning mellan Schylla och Karybdis; Restriktioner vs. ökande smitta.
Varje gång restriktioner införts eller skärpts har smittan fortsatt öka i samma takt eller högre. Jag tror inte att det är ett val mellan restriktioner ELLER ökande smitta. Motbevisa mig gärna.
Citera
2021-05-29, 15:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
(FB) Ny forskning från UK/Norge stärker teorin om att Covid-19 kom från ett labb.

För de som är intresserade.

Den intressanta frågan är om de hittat virus i naturen i någon apa eller fladdermus, tagit dem till labbet för att forska på men smittat sig själva och burit med det ut i samhället.
Eller om det är designat i ett militärt syfte. Även om de hittat det, odlat på det kan det vara i militärt, krigssyfte.

Riktigt riktigt ont uppsåt om de släppte ute det i samband med, 2019 år Military World Games i Wuhan. Att prova effekten direkt på andra länders elitsoldater vore ett djävulskt påhitt.
Det ligger alldeles för nära till hands att man inte kan kalla det konspirationsteori, utan det är helt klart ett möjligt scenario.

En lärdom är lita inte för ett ögonblick på Kina.
Citera
2021-05-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Finns det bevis för att det är tack vare restriktionerna vi har så lågt R0? Mig veterligen har de inte förändrats nämnvärt sedan innan jul, och det gav ingen effekt på några kurvor. Är det först nu effekten kickar in?

Givetvis är det också till stor del tack vare vaccinationerna och vädret. Men utan restriktioner hade det ökat, och vi har inte heller drabbats av omfattande spridning av den indiska mutationen, vilket jag tror blir omöjligt att förhindra. Men frågan är om vaccinationerna är tillräckliga att hindra R0 att ligga under 1 utan restriktioner. Givetvis får man hooppas det, men ökningen av Storbritanien talar emot det, och när man räknar på det så tycker jag man finner en stor tveksamhet. Är det labbframställt så kan också precis vad som helst blivit ihopkokat, och man undrar ju, i över ett år blir det hela tiden mer och mer smittsamma mutationer, men de tycks inte bli mindre dödliga. Inte tillräckligt iallafall, kan ju faktiskt vara så att varinaten som tog Alsings liv samt den 35-åriga kinesiske läkaren, var ännu mer dödlig. Men oavsett hur det är med det, så är den utan tvekan tillräckligt dödlig för att skapa problem.
Senast redigerad av jenlov 2021-05-29 kl. 16:11.
Citera
2021-05-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu var du för snabb.
R0 är ju startvärdet för R som visar hur smittsam sjukdomen är innan någon imunitet finns.

Nu skriver jag mest för andra.
R = R0 x (1 - andel immuna) x (1 - andel minskade smittkontakter)

R är aktuell smittspridning.
(1 - andel immuna) är den del av befolkningen som fortfarande kan bli smittade.
(1 - andel minskade smittkontakter) är den del av smittkontakter som finns kvar efter olika åtgärder.

Hittade en bra beskrivning här
Ja så klart! Du har heeeelt rätt, jag hade för bråttom.

Jag vet egentligen det där men har tappat stinget litet . .

(Däremot hade jag glömt formeln för R-värdet. Tack för den.)
Citera
2021-05-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Varje gång restriktioner införts eller skärpts har smittan fortsatt öka i samma takt eller högre. Jag tror inte att det är ett val mellan restriktioner ELLER ökande smitta. Motbevisa mig gärna.
Nej jag säger inte emot dig. Jag är INTE någon fena på epidemiologi. Du har säkert rätt.

(Jag är mer intresserad av immunologi och virologi.)
Citera
2021-05-29, 16:25
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Givetvis är det också till stor del tack vare vaccinationerna och vädret. Men utan restriktioner hade det ökat, och vi har inte heller drabbats av omfattande spridning av den indiska mutationen, vilket jag tror blir omöjligt att förhindra.
Hade det ökat nu i slutet av maj om vi inte haft dessa restriktioner, menar du? Förra årets statistik talar inte i din favör.
Citat:
Men frågan är om vaccinationerna är tillräckliga att hindra R0 att ligga under 1 utan restriktioner. Givetvis får man hooppas det, men ökningen av Storbritanien talar emot det, och när man räknar på det så tycker jag man finner en stor tveksamhet.
Talet går både upp och ner och så kommer det se ut framöver. Det är beroende av många olika varabler, och regeringens åtgärder tycks inte vara en särskilt betydelsefull sådan.

Bevisbördan för att statlig inskränkning av medborgerliga rättigheter har inverkan på smittspridningen faller på de som vill införa sådana.
Citera
2021-05-29, 16:30
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Nej jag säger inte emot dig. Jag är INTE någon fena på epidemiologi. Du har säkert rätt.

(Jag är mer intresserad av immunologi och virologi.)
Det är inte jag heller, jag konstaterade bara att det inte syns någon som helst korrelation mellan införande eller skärpningar av restriktioner och minskande smittspridning, snarare tvärtom. Jag menar givetvis inte att restriktionerna är orsaken till ökningar heller, bara att de inte verkar ha någon effekt överhuvudtaget.

Jag ber om ursäkt om jag missförstod ditt inlägg, jag kanske bara råkade märka ord.
Citera
2021-05-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Resonerar du likadant när det kommer till trafikoffer?
Stänga ner för all trafik tills vi har 0 avlidna?

Men ni är väl så hjärntvättade att ni inte ser det tragikomiska i det hela...

Tragikomisk.....bum...bum...

Der er enormt mange restriktioner når det gælder om at undgå trafikofre.

Restriktionerne reducerer antallet af døde trafikofre til ca.270 personer årligt i Sverige.

For det første skal du erhverve et kørekort for at måtte føre en bil = enormt indgreb i den personlige frihed.

Dernæst skal du iføre dig sikkerhedssele når du kører i bilen = enormt indgreb i den personlige frihed.

Dernæst må du ikke tale i telefon når du kører i bilen = enormt indgreb i den personlige frihed.

Dernæst må du ikke føre bil når du har indtaget alkohol = enormt indgreb i din personlige frihed.

Disse restriktioners overholdelse kontrolereres af tusindvis af politibetjente = enorme årlige udgifter til politiet, og disse udgifter kommer igen år efter år.

Mange billister overholder ikke "restriktionerne" og kommer i fængsel = enorme udgifter for samfundets udgifter til fængslerne og enormt mange spildte arbejdstimer for dem som sidder i fængsel.

Desuden er der enorm udgifter for bilkøberne som skal betale for "sikkerhedsudstyret" i form af stivere kollisionssikre karrosserier,airbags og sikkerhedsseler.

Så Tragikomisk - Tjaa...
Citera
2021-05-29, 16:45
Medlem
På ett sjukhus i Vietnam har en ny coronavariant upptäckts. Enligt Svenska Yle är varianten en blandning av de tidigare kända brittiska och indiska varianterna. Förekomsten av varianten bekräftas av Vietnams hälsominister Nguyen Thanh Long, skriver Yle.

Farhågan är att varianten agerar på ett mer kraftfullt sätt än tidigare mutanter. Enligt tidningen VnExpress är inkubationstiden 1-2 dagar, till skillnad från normalfallet 1.-14 dagar.

Då virusvarianten är mycket ny har den ännu inte fått något namn, skriver Yle.
Citera
2021-05-29, 16:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
https://www.technologyreview.com/2021/02/05/1017366/messenger-rna-vaccines-covid-hiv/
Citera det du fann relevant i sammanhanget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in