2021-05-29, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.expressen.se/debatt/m-ta-bort-restriktionerna--for-de-som-har-vaccinerats/ Moderaterna öppnar upp för medicinsk apartheid...

Bra då vet vi vilket parti vi inte ska rösta på.

Givetvis borde alla restriktioner tas bort när 60+ är vaccinerade och klara. Allt annat är helt orimligt.
Citera
2021-05-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nystedt har ju sagt också, att han vänder sig emot IDÉN att öppna samhället nu - och jag håller med honom. För även om det är små skillnader som antagligen inte orsakar stor smittspridning nu i första fasen från 1 juni, så UPPLEVER folk det som "jaha nu öppnar vi, ÅH nu är pandemin över, nu drar vi ihop alla trehundra polare och har raveparty i den underjordiska lokalen utan ventilation!" Man måste tänka på hur budskap UPPFATTAS. Tegnell och FHM har varit kroniskt dåliga på det under hela pandemin. Man kan dra en parallell till Ebba och hennes husköp. Det viktiga är inte vem som har rätt rent juridiskt, utan hur väljarna UPPFATTAR saken.

Fas 1 i öppningen kunde gott ha fått vänta tills alla ner till 50 åtminstone (som själva vill) hade fått sina två doser och hunnit bli immuna... och alla ner till 40 åtminstone en dos + 10 dagar. Det var ingen brådska med att öppna. Det är rent populistiskt, utan vetenskaplig grund.
I den intervju som gjordes torsdag 27/5 så var ju han också inne på att om krogarna har öppet 2 timmar längre eller om det sitter 50 personer i kyrkan så har det inte någon större betydelse för smittspridningen.
Det är faktiskt inte så våldsamt stor skillnad mellan steg 1 och tidigare begränsningar – förutom då för de som ojat sig hela tiden i den här tråden, för de kan det här förmodligen liknas vid jordens undergång.
Citera
2021-05-29, 10:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vilken citatmaskin dom har uppe i Norrbotten. Vad tror ni, kommer det ha någon effekt?
Menar du detta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ord-vi-minns-fran-citatmaskinen-ander-nystedt

Anders Nystedts tidiga uttalanden våren 2020 slog ju igenom väl. Många blev smittade!
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-29 kl. 10:53.
Citera
2021-05-29, 10:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
I den intervju som gjordes torsdag 27/5 så var ju han också inne på att om krogarna har öppet 2 timmar längre eller om det sitter 50 personer i kyrkan så har det inte någon större betydelse för smittspridningen.
Det är faktiskt inte så våldsamt stor skillnad mellan steg 1 och tidigare begränsningar – förutom då för de som ojat sig hela tiden i den här tråden, för de kan det här förmodligen liknas vid jordens undergång.

Jo, och det var precis det jag skrev! Men Nystedt sa ju också, att även en liten öppning GER FEL SIGNALER, för att folk uppfattar det som att pandemin nu är över, och att det är fritt fram att göra allting. Han sa att han tyckte att det var olämpligt, nu när det ser ut som det gör i synnerhet i hans län. Och jag håller med, som sagt. Det kunde ha väntat. Folk kan väl vara utomhus och leka nu, höll jag på att säga, när det är sommar och sol?
Citera
2021-05-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Grønlands hovedstad bliver »afspærret« efter nyt smittetilfælde
Frygt for smittespredning får myndighederne til at lukke hele Grønlands hovedstad ned weekenden over.

Alle rejser ud af Grønlands hovedstad Nuuk er forbudt frem til mandag.

Af frygt for spredning af covid-19 har de grønlandske myndigheder skruet kraftigt op for restriktionerne weekenden over, hvilket blandt andet betyder, at indbyggerne i Nuuk ikke må besøge andre byer i Grønland.

Nedlukningen af Nuuk fremgår af et påbud fra den grønlandske epidemikommission med politimester Bjørn Tegner Bay i spidsen.

»Udrejse fra Nuuk (inklusiv Nuussuaq og Qinngorput) til andre beboede områder i Grønland forbydes indtil til og med den 31. maj 2021,« hedder det.

Tre personer er i øjeblikket konstateret smittet med covid-19 i Nuuk, men flere kan være blevet ramt, da en række testresultater stadig afventes.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13015496/groenlands-hovedstad-bliver-afspaerret-efter-nyt-smittetilfaelde/

Grönland verkar ha samma handfasta strategi som Danmark och Norge. Man stänger ner och håller tillbaka samtliga utbrott. I ett arktiskt klimat är det nog en klok strategi.
Citera
2021-05-29, 10:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Grönland verkar ha samma handfasta strategi som Danmark och Norge. Man stänger ner och håller tillbaka samtliga utbrott. I ett arktiskt klimat är det nog en klok strategi.

Det är skillnad på hur man värderar sina medborgares liv i olika länder. Där stänger de ner helt för tre (3) smittfall... här härjar det fritt och ingen vet var det finns någonstans.
Citera
2021-05-29, 11:17
Medlem
Citat:
Det är skillnad på hur man värderar sina medborgares liv i olika länder. Där stänger de ner helt för tre (3) smittfall... här härjar det fritt och ingen vet var det finns någonstans.

Stänger man ner för 3 smittfall kommer man sannolikt behöva nedstängningar av och till i kanske 100 år. Det har inget land råd med på sikt, till slut kommer kraschen som för oss tillbaka till stenåldern, och tro mig, det skulle kosta människoliv.
Citera
2021-05-29, 11:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Stänger man ner för 3 smittfall kommer man sannolikt behöva nedstängningar av och till i kanske 100 år. Det har inget land råd med på sikt, till slut kommer kraschen som för oss tillbaka till stenåldern, och tro mig, det skulle kosta människoliv.

Har du missat att det finns vaccin nu? Och det var uppenbart från början, i och med att hur mycket resurser som helst sköts till, och vetenskapsmän i många länder samarbetade, att vaccinet inte skulle ta så lång tid att få fram. Var får du "100 år" ifrån - så pessimistisk har ingen etablerad expert varit, någonsin!
Citera
2021-05-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://www.expressen.se/debatt/m-ta-bort-restriktionerna--for-de-som-har-vaccinerats/ Moderaterna öppnar upp för medicinsk apartheid...

Bra då vet vi vilket parti vi inte ska rösta på.

Givetvis borde alla restriktioner tas bort när 60+ är vaccinerade och klara. Allt annat är helt orimligt.

Vem ska kontrollera vilka som är vaxad och inte?
Citera
2021-05-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Då är du ju psykiskt sjuk och behöver hjälp. Du kan fan inte må bra alltså. Ett första steg är att stänga ner Aftonbladet, sluta knarka deras clickbaitartiklar och istället gå ut och umgås med folk.

Du jag har inte läst eller sett nyheter på 10 - 15 år innan covid! Nu har jag slutat läsa dem igen.. 🙂

Jag avskyr nämligen AB och expressen svt CNN och tv4 osv osv .. jävla tranämd bara
Citera
2021-05-29, 11:27
Medlem
Citat:
Har du missat att det finns vaccin nu? Och det var uppenbart från början, i och med att hur mycket resurser som helst sköts till, och vetenskapsmän i många länder samarbetade, att vaccinet inte skulle ta så lång tid att få fram. Var får du "100 år" ifrån - så pessimistisk har ingen etablerad expert varit, någonsin!

Nej, det har jag inte missat, men inget vaccin kommer hindra oss från 3 fall. Att viruset kommer finnas i 100 år eller längre är det nog många som tror, dock inte att pandemin pågår så länge.

Dessutom ökar det nu i Storbritanien, som varit bland de mest framgångsrika med vaccinationen. Fortfarande för tidigt att säga vart det leder, kan vara något tillfälligt, men senaste veckans siffror där har inte varit bra.
Citera
2021-05-29, 11:33
Medlem
Citat:
Jo, och det var precis det jag skrev! Men Nystedt sa ju också, att även en liten öppning GER FEL SIGNALER, för att folk uppfattar det som att pandemin nu är över, och att det är fritt fram att göra allting. Han sa att han tyckte att det var olämpligt, nu när det ser ut som det gör i synnerhet i hans län. Och jag håller med, som sagt. Det kunde ha väntat. Folk kan väl vara utomhus och leka nu, höll jag på att säga, när det är sommar och sol?
Kan inte se eller höra att han sa det att var olämpligt i den intervju jag hänvisade till, däremot var han som en massa andra inne på att det knappast har någon större betydelse för smittspridningen om krogarna är öppna lite längre eller att ett begränsat antal kan gå på bio fotboll och sånt.

Du har ju tidigare haft en massa bekymmer med att folk åkt på resor till fjällen under jul, sportlov och påsk och landet har överlevt detta fjällenresande. Slappa av vet jag och gå ut på krogen och ta en bit mat – har förmodligen aldrig varit så städat på krogen som det är just nu med alla begränsningar när det gäller platstillgänglighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in