2021-05-29, 05:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Frågan är om inte han också tar fel på detaljen när den misstänkte avlidit. Det hade blivit som han säger om domen inte hunnit meddelas innan han dog. Men den hann meddelas och anhöriga ärver rätten att överklaga. Rättegångsbalken kapitel 21 första stycket.

Det finns ingen giltig dom för anhöriga att överklaga. Därför kan de inte överklaga.
HR domen mot SD blir giltig först när något av nedanstående inträffar:

1. stipulerade 4 veckor gått utan att den dömde överklagat
2. SD överklagar och fallet sannolikt inte tas upp i HD utan avvisas - HR-domen vinner då laga kraft.
3. SD överklagar och fallet tas upp av HD som såsmåningom faställer HRs dom.

Varken 1,2 eller 3 kommer nu någonsin att kunna inträffa.
Därför kommer det aldrig finnas någon giltig=laga kraft vunnen dom mot SD.
Juridiskt ska, precis som S-E Alhem säger, SD betraktas som icke dömd/oskyldig.
Senast redigerad av coli 2021-05-29 kl. 05:11.
Citera
2021-05-29, 05:35
Medlem
Hej tråden.
Har en hälsning från drakhuvudet.

Som han och vi spekulerat så var en av de avgörande punkterna att få nya juridiska ögon, dvs inte Björn som domare. Vi har under kvällen haft en cyber after work och skålat för rättvisan.

Vi är också övertygad efter läst Mr barnaby inlägg i andra tråden om dennes sk vattensäkra alibi och barnabys erkännande om mailkontakt med SD att SD med fler varit aktiv i tråden.

Drakhuvudet tvivlade på det, men nog är det så.

Sedan kan konstateras att pompösa skribenter som brusar upp och stalkar hade noll avgörande i den fällande domen. Denne har för övrigt inte visat sig ännu. Vi undrar varför, då denne borde firat åtminstone domen då den enbart yra och yviga fälldes. Inte för dråp dock. Denne skribenten borde hålla sig till it eller tv deckare, anser vi.

Tack för ordet.
Citera
2021-05-29, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Stefan Davidsson var nog och grejjade på gården, satte plintar, vad det verkar med tanke på jorborr, slägga mm.
Antagligen skulle kaffe och gobullar inmundigas till 11-kaffet.
Stefan har varit övertygad om att han lurat hela rättssystemet, annars skulle han plockats in om han skulle dömas för mord, allt annat vore konstigt.
Jag har själv lusläst polishändelser kring Örebro, i hopp om att Stefan plockats in i väntan på dom.
Varför i hela helvetet lät de honom lalla på som vanligt?
Såg de verkligen inte detta komma?
Stefans sätt att lösa problem är genom död.
Det är en skandal utan dess like.
De har missbedömt honom.
Han var på det klara med att om han mot förmodan skulle dömas, så var nog repet knutet och klart, bara att klättra upp och släppa taget.

Eftersom han inte infunnit sig för att få veta domslut och om det stämmer sagt att han inte kommer acceptera en fängelsedom, så är det troligt att detta var planerat. Dåligt att de inte hämtade in honom innan de meddelade domen. Det borde vara obligatoriskt att närvara och han borde ju varit häktad pga att han är misstänkt för ett så grovt brott. Nu kunde han smita undan rättvisan och Lenas anhöriga får inte upprättelse eller skadestånd.
Citera
2021-05-29, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Inte en chans på miljonen.
Hur kan du vara så säker på det, jag tänkte också på Lenas son när man läste att Stefan kilat vidare.
Citera
2021-05-29, 06:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citran
Hur kan du vara så säker på det, jag tänkte också på Lenas son när man läste att Stefan kilat vidare.
Tänk en gång till.

Ge sig på SD om det är inför eller vid fällande dom - om det nu inte skett tidigare när smilfinken drivit runt i trakten i 3 år.
Citera
2021-05-29, 06:49
Medlem
Darkwinds avatar
Får vi nånsin reda på vem som mördade Lena? Tror inte det. Stefan sa i början att "ni kommer aldrig lösa detta", eller nåt sånt, när han förhördes. Jag har aldrig trott det varit Stefan. Åsa H har gett sej fan på från början att fälla honom. Var är alla "nick" som spydde galla, lindrigt sagt över SD? Är ni så nöjda nu så ni kvävts? Den som hade mest hat mot Lena var naturligtvis Hanna, som dessutom är labil.....Lena stalkade ju deras liv. Jag hade nog haft tankar att ta bort den människan (Lena), eftersom hon aldrig slutade.
Japp på ett eller annat sätt så ledde den kärleken till varandras död. Stefan offrade sej för sina barn o sin fru är min tro.
Citera
2021-05-29, 06:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack för länken.
S-E Alhem:

- ”Vi har ingen laga kraft vunnen dom och kommer aldrig få en laga kraft vunnen dom. Det innebär att den åtalade ska betraktas som oskyldig.”
”-Nu har man inget avslut i Lena Wesström fallet”

Tyvärr precis som jag skrev. LWs anhöriga får inget tilldömt skadestånd eftersom ingen giltig= lagakraft vunnen dom existerar eller kommer existera i framtiden.
Rättsprocessen är avbruten utan att en giltig dom finns.
De kan få mer än så om det fega arslet ställt till det IGEN efter tre års lidande.
Det går väl att ordna nån insamling. Nåt gofoundme eller dyl.

Hur som haver behöver det väl inte ältas mer, det ger sig så småningom. Vi har hört detta väldigt många ggr nu.
Citera
2021-05-29, 06:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etthuspalandet
För en vecka sedan släpptes en nu geocache i området kring stugan i Folketorp. Ca 100 m norr om gården. Kan det varit något SD tänkt att besöka?

https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH41_stockebacksang-4-smafolket

En annan burkletare loggade några burkar ur serien av dessa cacher igår. Undrar om h*n märkte av polisuppbådet?
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-05-29 kl. 07:21.
Citera
2021-05-29, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Hej gamle trådkompis, och hej Picasso och Pantzer m fl. Vilken jävla rysare det blev! Jag har tagit en mycket lång paus från att skriva här efter de intensiva nätterna med fup-fix. När dessutom länkarna till mina "tillfixade" sidor dog, så kändes det ännu mer som ett avslutat kapitel. Lätt att bli alldeles för uppjagad när det gäller detta tragiska fall.

Och nu är man här, Stefan är död. Inte ett dugg förvånad. Jag har bara förundersökningsprotokollet att gå på (bokstavligen läst vareviga sida eftersom jag ocr:ade, roterade sidor, och snyggade till hela skiten efter det eminenta inscannandet), har sneglat på teorierna i tråden, men jag är inte från Örebro, jag letar inte papperslappar i burk på fritiden och jag är heller inte frikyrklig. Bara en vanlig flashbackare. Fortfarande inte förvånad.

Den där Stefan, feg som han alltid varit, tog säkert sig själv av daga i samma sekund han fick reda på att han dömts till fängelse. Självklart hade han sett till att förbereda denna eventualitet och lika självklart, eftersom han var en feg, svag och desperat människa, såg han till att inte behöva möta döden ensam. Vem som nu än var i sällskap med honom när han dog, behövde han ha där in i det sista. Skjutvapen kanske ligger nära till hands, eftersom det går kvickt, även om det kan lämna skador som i sin tur tvingar polisen att till en början utreda annat än självspillan.

Kommande skvaller ger nog vid handen om det var svärfars pistol eller bössa (håller med tidigare trådkommentar om att en långpipig studsare el dyl är otymplig att skjuta sig i skallen med, dock). Eloge till honom om han begick harakiri, men tyvärr, det vågar ingen man som bär foppatofflor och flörtar med dykartjejkompisar medelst ord som "våtis" om våtdräkt. Sorry Stefan. Du tog the easy way out och det har kännetecknat hela ditt liv.

Lena vilar i frid sedan länge. Hoppas att barnen, hennes föräldrar och barnens pappa kan få ro nu. Jag har aldrig egentligen trott något annat än att Stefan mördade Lena, men jag kommer aldrig sluta fascineras av hur en så obetydlig person som Stefan Davidsson fick sitt claim to fame. Hur hans småaktiga personlighet, uppenbara medelmåttighet, hans småstadskomplex, alldagliga utseende, pojkaktiga kläder, supertöntiga fritidsintressen, till och med hans vämjeliga språkbruk kunnat ha så stor inverkan på så många av hans medmänniskors liv, och hur han dessutom snärjt en stackars Lena till den gräns att hon blev ihjälslagen av honom när det började brännas. Vad man än tyckt om henne är det inte hennes fel. Han verkar ha förtrollat många. Vilket man inte ska hålla emot just Lena, hon var nämligen kär. Resten av umgängeskretsen har inte ens det att skylla på, utan de har bara otroligt dåligt omdöme.

Att han efter domslutet inte vågade ta emot verkligheten som en man och sedan sona sitt brott förvånar mig som sagt inte ett ruttet dugg. Frun hans verkar inte heller helt vettig men man får hoppas att barnen deras kan växa upp och bli egna och trygga.

Så, Stefan. Good fucking riddance. Jag är mycket glad över att inte behöva betala ett enda skatteöre för finansiering av din framtida vård eller fängelsevistelse.

Tack till samtliga inblandade för en legendarisk tråd, stundtals har det visats varför man hängt på detta forum i så många år. Mer sånt!

/Zache

Edit: Ett litet konspiratoriskt tillägg – Om det skulle visa sig att han nu inte tagit sitt liv, så vore det förstås fantastiskt roligt om det var Hanna som dödade honom, med eller utan vapen. Den fup:en ser jag i så fall fram emot. Men, verkligheten är nog precis lika socialrealistiskt diskbänkstrist som i hela fallet Lena Wesström.

Sällan man ser så här genomtänkta och välskrivna inlägg på FB. Tack.
Citera
2021-05-29, 06:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Får vi nånsin reda på vem som mördade Lena? Tror inte det. Stefan sa i början att "ni kommer aldrig lösa detta", eller nåt sånt, när han förhördes. Jag har aldrig trott det varit Stefan. Åsa H har gett sej fan på från början att fälla honom. Var är alla "nick" som spydde galla, lindrigt sagt över SD? Är ni så nöjda nu så ni kvävts? Den som hade mest hat mot Lena var naturligtvis Hanna, som dessutom är labil.....Lena stalkade ju deras liv. Jag hade nog haft tankar att ta bort den människan (Lena), eftersom hon aldrig slutade.
Japp på ett eller annat sätt så ledde den kärleken till varandras död. Stefan offrade sej för sina barn o sin fru är min tro.
Hovrätten har dömt SD efter noggrann genomgång.

Det behöver vi öht inte fundera på, de är skarpare än TR och garanterat anledningen till att SD gjorde exit.

Vad SD säger gör varken till eller ifrån, han har sagt mycket skit genom åren.
Däremot vore det intressant om den skyddande exfrun granskades ang fetat.

Stefan offrade sig? En feg skit som smet är rätt ordval snarare än att ge honom nån martyrstatus.
Citat:
Jag hade nog haft tankar att ta bort den människan (Lena), eftersom hon aldrig slutade.
Betvivlar inte, du förefaller rätt skev.
Senast redigerad av develi 2021-05-29 kl. 06:59.
Citera
2021-05-29, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Det har varit min fasta övertygelse också från första stund...
Citera
2021-05-29, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänk en gång till.

Ge sig på SD om det är inför eller vid fällande dom - om det nu inte skett tidigare när smilfinken drivit runt i trakten i 3 år.
Ja man vet inte hur varken Lenas eller Stefans barn igentligen känner, visst det har gått lång tid, och han har sprungit runt som ingenting har hänt kan ju vara vem som.
Om det nu är svärfar som suttit anhållen varför skulle han ta han av daga när han tycker att 6 års otrohet är ett litet misstag, hur faan kan man tänka så när han gjort dottern så illa. OJOJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in