2021-05-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo. Man kan fortfarande bli smittad. Inget vaccin har 100% skydd. 10 dödsfall är ingenting i ett så stort land. Tror du inte det dör folk i influensor också? Ska vi börja räkna dessa varje dag också? När ska folk sluta hänga upp sig på dödssiffror. Jisses.
Tyvärr är det ju så att dödstalen nu återspeglar smittoläget för 3 veckor sedan, om smittotalet sticker iväg igen, så kan vi bara hoppas att dödstalen inte följer efter.
Citera
2021-05-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Artikeln ändrades efter att jag citerade delar av den. Bland annat infogades den länk som du angav.

Men tack för länken.

Artikeln som du länkar till, visar motsättningen mellan den lokala smittskyddsläkaren och Folkhälsomyndigheten. Smittskyddsläkaren Anders Nystedt ville ha restriktioner, men fick nöja sig med skärpta råd.

Vi känner igen det sedan förut. Regionerna kämpar mot viruset, Folkhälsomyndigheten kämpar för viruset.
Läste du överhuvudtaget länken som du missade i din hänvisning.
Råden har SKÄRPTS i Norrbotten. Folkhälsomyndigheten har inte haft något emot denna skärpning och ställer sig således bakom region Norrbottens skärpning.
Citera
2021-05-28, 22:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det här med att vaccinerna fram ett halvdant skydd är inget vidare vad jag förstår, ja. I och med att världen ändå inte kommer att vaccinerna fram ett starkt populationsskydd (globalt sett) av flera anledningar gör att jag efter att ha lyssnat på dem som vet starkt ifrågasätter nyttan av en massvaccinering i Sverige. Dessutom tycks ett antal personer inte ges skydd av vaccinerna (eller infektion, för den delen), vilket också bidrar.

Det är knepigt detta, då viruset är som det är och dessutom rejält farligt för riskgrupperna.

Ja, om vi får en variant som slår på yngre åldrar blir det nog rusningstrafik till vaccinen. Dock ger fortfarande infektion troligen ett visst skydd även mot nya mutationer, så brukar det vara. Oavsett verkar det orimligt att massvaccinera på detta vis årligen.

Problemet med att massvaccinera mitt under en brinnande pandemi är att man selekterar fram varianter som är duktigare på att runda den immunitet som vaccinet gav.

Britterna kan vara på god väg mot den golgatavandring. Efter en låång nedgång har nu deras R-tal vändt upp igen och ligger nu åter över Ett.
Citera
2021-05-28, 22:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Artikeln ändrades efter att jag citerade delar av den. Bland annat infogades den länk som du angav.

Men tack för länken.

Artikeln som du länkar till, visar motsättningen mellan den lokala smittskyddsläkaren och Folkhälsomyndigheten. Smittskyddsläkaren Anders Nystedt ville ha restriktioner, men fick nöja sig med skärpta råd.

Vi känner igen det sedan förut. Regionerna kämpar mot viruset, Folkhälsomyndigheten kämpar för viruset.
Citat:
Förra veckan pekades Norrbotten ut som sämst i Europa när det gäller smittspridningen av covid-19. Trots det väljer Företagarna i Boden att anordna en stor rea med start idag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bodens-butiker-bjuder-in-till-rojardagar-trots-hog-smittspridning

Verkar inte som om någon bryr sig om råden.
Citera
2021-05-28, 22:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vad säger det om strategin att "platta till kurvan" så att vården orkar med?

En bättre strategi hade varit att försöka hålla viruset borta från Sverige, men Folkhälsomyndigheten utformade en strategi som gick ut på att låta smittbärarna flöda in i Sverige. Folkhälsomyndigheten hade låga ambitioner. Smittspridningen skulle bara motverkas så mycket att vården kunde klara att ge vård.

Men även denna låga ambition misslyckades. Vården har tärts sönder. Vårdpersonalen är utmattad. Massor med viktig vård har aldrig kunnat utföras.

Folkhälsomyndighetens strategi är ett gigantiskt fiasko.
Absolut, jag har ingen avvikande uppfattning utom möjligen att regeringen kunde tagit ett större ansvar och styrt över FoHM.
Citera
2021-05-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men man smittar ju med vanlig influensa med.
Anser du att vi aldrig ska hångla eller ha sex med främlingar?
Eller är det när en influensa blir såpass allvarlig att fler 80-åringar dör som 25-åringar inte ska tillåtas hänga med främlingar?
En bildbok som illustrerar hur, när och var samt med vem man ska tillåtas hångla med vore intressant.
Bör vi inrätta en hångelpolis med? Som håller koll på att främmande människor undviker att kyssa varandra.

Man kan få dödliga sjukdomar genom sex också. Det verkar vara lite av ett lotteri om du blir allvarligt sjuk eller får långvariga problem av covid, även om du blir lindrigt sjuk så vill man väl inte bli sjuk. Skulle du vilja hångla med nån som har influensa?
Använder du skydd när du har sex med någon okänd? Varför isåfall? Du kan ju bara råka få nån sjukdom som förhoppningsvis går att bota med nån typ av medicin.
Senast redigerad av spacedreamer 2021-05-28 kl. 22:45.
Citera
2021-05-28, 23:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Problemet med att massvaccinera mitt under en brinnande pandemi är att man selekterar fram varianter som är duktigare på att runda den immunitet som vaccinet gav.

Britterna kan vara på god väg mot den golgatavandring. Efter en låång nedgång har nu deras R-tal vändt upp igen och ligger nu åter över Ett.
Jag finner det vara tveksamt. Det går nämligen utmärkt att infekteras av flera virus samtidigt. En dylik selektering borde väl endast bli relevant om den sjuke för vid infektion utan vaccin?

Jag vet inte, för jag kan inte bedöma den saken tillräckligt bra.
Citera
2021-05-28, 23:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Läste du överhuvudtaget länken som du missade i din hänvisning.

Jag missade inte länken. Den fanns inte där innan artikeln uppdaterades vid senare tillfälle. Men efter att du uppmärksammade länken, så har jag läst artikeln som länken leder till.

Citat:
Råden har SKÄRPTS i Norrbotten.

Ja. Råden har skärpts. Men Anders Nystedt önskade mer än bara skärpta råd. Han fick nobben.

Citat:
Folkhälsomyndigheten har inte haft något emot denna skärpning och ställer sig således bakom region Norrbottens skärpning.

Anders Nystedt förklarade att han försökte driva åtgärderna genom Folkhälsomyndigheten, men Folkhälsomyndigheten var motvillig med hänvisning till att läget ser bra ut i övriga Sverige. Detta är typiskt för Folkhälsomyndigheten. Dom har hela tiden varit ovilliga att anpassa åtgärderna efter förutsättningarna lokalt.

Anders Nystedt fick nöja sig med att använda dom verktyg han har, som inte kräver medgivande från Folkhälsomyndigheten.
Citera
2021-05-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Så en enskild debattör på flashback bekräftar att regering vill tvångsvaccinera folket!?? Borde det inte komma från Morgan Johansson, Damberg eller Steffe själv i så fall?

Du är helt snurrig i huvudet.

Ovaccinerade kan inte göra samma saker som vaccinerade, då blir det tvång.

Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varför ska du bränna pengar och energi på en kampanj där folk trampar ner varandra för att komma före i kön?
#Kavla Upp.

Örat mot rälsen kompis.. örat mot rälsen.. jag återkommer till dig i denna fråga.. var så säker.

Viljan är fortfarande god, men när smittan börjar försvinna framåt sommaren, åldern på vaccintagarna sjunker och dyker upp fler biverkningar då kommer viljan minska.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad är det för tvångsvaccinering du skriver om? Vart kan jag läsa mer om detta?

Hört om vaccinpass? Vi blir indelade i A och B lag nu.
Citera
2021-05-28, 23:43
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ovaccinerade kan inte göra samma saker som vaccinerade, då blir det tvång.
Enligt din definition så har vi alltså körkortstvång, passtvång och förmögenhetstvång. Ok.
Citera
2021-05-28, 23:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Att ta till dig och bearbeta statistik är inte dina starka sida va? Utan restriktioner hade inte skillnaden varit så gigantisk som du tror.

1. 75% av Sveriges äldreboenden hade fått in smittan redan förra våren. Covid är extremt smittsamt och dödligt i den gruppen.
2. Experter räknar med dödlighet runt 0,2%. Det skulle ge oss ca 20 000 döda på ett år max
3. Ca 3 milj räknas smittade av viruset i Sverige enligt mätning av antikroppar. Lite snabb huvudräkning av 6000 dödsfall AV covid multiplicerat med 3.3 ger också runt 20 000 döda på ett år om alla smittades.

Nu tror jag inte ens att 20 000 är realistiskt då dödsfallen främst sker i äldrevården och där har smittan redan härjat. Dessutom är det högst osannolikt att alla skulle smittas. Ja så några 50 000 döda kan du drömma om.

Du är kanske hypokondrisk och sitter inlåst med panikångest över tanken på att besöka Ica och vill desperat att vi alla delar din fixering vid covid-hysterin. Men ingen klarsynt kommer göra det. Därför är restauranger och tunnelbanor fortfarande fulla.

Varifrån kommer siffran med en dödlighet på 0,2%? Det finns ju länder där runt 0,3% av befolkningen har avlidit i Covid-19. Detta baseras alltså på hela befolkningen, och inte bara dom invånare som har genomgått infektion.

Siffran på 0,2% dödlighet är alltså helt orimlig. Såvida inte: Siffran kommer från delar av Världen där befolkningen har mycket lägre medelålder än Europa. Hög ålder är ju en stor riskfaktor i Covid-19.

Ifall du vill använda dig av siffran 0,2% i en diskussion som handlar om Europa, så kan du förvänta att bli betraktad en tramspelle.
Citera
2021-05-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Japp det tycker jag man ska göra!

Då är du ju psykiskt sjuk och behöver hjälp. Du kan fan inte må bra alltså. Ett första steg är att stänga ner Aftonbladet, sluta knarka deras clickbaitartiklar och istället gå ut och umgås med folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in