2021-05-28, 12:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varför ska du bränna pengar och energi på en kampanj där folk trampar ner varandra för att komma före i kön?
#Kavla Upp.

Örat mot rälsen kompis.. örat mot rälsen.. jag återkommer till dig i denna fråga.. var så säker.
Inget styrker ditt påhitt annat än att du lyssnar på rälsen!?
Påhitt än så länge alltså!
Inget tyder på att vaccinationsviljan droppar just nu, men så kan det absolut bli framöver. Ingen vet annat än den som lyssnar på rälsen förstås.
Citera
2021-05-28, 12:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Fortsätt du sprida alarmism och lobba för Regeringens Tvångsvaccinering med hot om att inte kunna röra sig fritt i samhället om man inte tar ett vaccin.

Hotet mot dig och dina gelikar kommer inte från oss här inne. Din förföljelsemani är helt missriktad. Media förmedlar det ansvariga myndigheter säger, dom tillsammans är dina fiender.

Ska du inte sluta slåss mot knott och mygg och börja jag elefanterna i stället.
Citera
2021-05-28, 12:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ganska intressant artikel tycker jag. Tänkte du kanske vill läsa den med.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/covid-19-ger-immunitet-%C3%A4nda-in-i-m%C3%A4rgen-1.48152129

Ja, det är ju intressant, men dessvärre verkar det inte stämma. Inte fullt ut i alla fall. Det är så många som blivit sjuka flera gånger och tom värre sjuka gång 2 och 3.
Citera
2021-05-28, 13:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det var en historisk tillbakablick, vad gjorde vi med de som inte vill ha TBC vaccinet? Har aldrig hört talas om onda övergrepp från den tiden. Men vi var mer lydiga då, gjorde som överhet så åt oss.

Samtidigt var polio som drabbade mina förfäder svårt och spanska sjukan i färskt minne. Det var lätt att inse nyttan och slippa se sina barn dö.

Knäppgökarna som inte vill vaccinera sig är historielösa och givetvis har de inga traumatiska minnen.
Nja, det hör väl även till saken att informationskanalerna är fler och Covid är rätt ofarligt för yngre friska grupper. Vi har även skräckexempel med oprövade vaccin. Jag skulle inte vaccinera mina barn om de fortfarande vore omyndiga, definitivt inte. Jag vaccinerade inte heller mot svininfluensan, som helt uppenbart var ungefär lika farlig som vilket virus som helst. Nyttan med massvaccinering med pandemix var, precis som med covidvaccinen, att inte för många skulle bli sjuka samtidigt.

Hittills har 82 personer under 18 år drabbats av post-covid. Då är post-covid definitivt att föredra framför narkolepsi, som mest drabbade unga. Det var 375 personer som fick narkolepsi av pandemix om jag minns rätt.

Vilka biverkningar som kommer av de här nya vaccinerna vet vi helt enkelt inte, det ligger i framtidens vetanden.
Citera
2021-05-28, 13:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är ju intressant, men dessvärre verkar det inte stämma. Inte fullt ut i alla fall. Det är så många som blivit sjuka flera gånger och tom värre sjuka gång 2 och 3.
Troligen biter inte vaccin heller på dessa individer. Immunförsvaret är individuellt.
Citera
2021-05-28, 13:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Troligen biter inte vaccin heller på dessa individer. Immunförsvaret är individuellt.

Förefaller så ja...
Citera
2021-05-28, 13:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Varför ska du bränna pengar och energi på en kampanj där folk trampar ner varandra för att komma före i kön?
#Kavla Upp.

Örat mot rälsen kompis.. örat mot rälsen.. jag återkommer till dig i denna fråga.. var så säker.

Vaccinationsviljan är extremt stark hos alla över 70 år. 91% har hittills tagit en dos. Hur det blir med de yngre får vi se så småningom. När erbjudanden om vaccin kommer ner i åldrarna.

Bland invandrarna som en stor del av Malmö består av är vilja lägre, misstron och skräcken för vaccin större. Det är till dem den klumpiga kampanjer riktar sig.

Men i Sverige får man inte peka ut någon alltså driver man kampanjer enligt principen "vi alla ska skärpa oss och vaccinera oss". Det tycker jag är att inte betrakta oss som vuxna individer som kan ta eget ansvar.

Man kan såra invandrarnas känslor genom att peka ut dem som ovilliga. Det visar på en stat som alltid har silkesvantar på sig. Aldrig tillämpar tvång.

Du själv är ett praktexempel på kränkt medborgare. Av egen inbillningskraft tror du att man ska ta dig och tvångsvaccinera dig.

Nyktra till nu lite, gå till en terapeut så slipper du ligga sömnlös och vänta på att de slå in dörren och kommer med jättehäst sprutan.
Citera
2021-05-28, 13:15
Medlem
Citat:

Vad innebär ”så många” och ”värre sjuka” för dig?
Och vart hämtar du denna info?
Citera
2021-05-28, 13:32
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nja, det hör väl även till saken att informationskanalerna är fler och Covid är rätt ofarligt för yngre friska grupper. Vi har även skräckexempel med oprövade vaccin. Jag skulle inte vaccinera mina barn om de fortfarande vore omyndiga, definitivt inte. Jag vaccinerade inte heller mot svininfluensan, som helt uppenbart var ungefär lika farlig som vilket virus som helst. Nyttan med massvaccinering med pandemix var, precis som med covidvaccinen, att inte för många skulle bli sjuka samtidigt.

Hittills har 82 personer under 18 år drabbats av post-covid. Då är post-covid definitivt att föredra framför narkolepsi, som mest drabbade unga. Det var 375 personer som fick narkolepsi av pandemix om jag minns rätt.

Vilka biverkningar som kommer av de här nya vaccinerna vet vi helt enkelt inte, det ligger i framtidens vetanden.

Börjar bakifrån biverkningar börjar visa sig ganska direkt. Många miljoner är vaccinerade det kommer inga nya överraskningar. Vaccinerade mig inte heller för svininfluensan det kändes inte alls viktigt vilket visade sig vara rätt det blev ingen pandemi.

Nu gör jag en helt annan bedömning men den är personligt grundad. Att kvävas sakta är skrämmande att anses för gammal eller för sjuk för respirator det hände ofta 2020.

Unga klarar sig sannolikt bra utan covidvaccin det kan vara värt att chansa. Det har jag all förståelse om man oroar sig för biverkningar.

Epidemiologiskt vet vi inte vad som händer om många lämnas kvar ovaccinerade. Om viruset därmed inte försvinner utan stannar kvar och muterar i unga kroppar. Vad får det för konsekvenser kommer den riktiga djävulsmutationen att uppstå som inget vaccin biter på?

Ställer bara frågan? De som har högre kompetens kommer att ta besluten om vaccineringen ska ner i åldrarna eller inte.
Tvång tror jag däremot inte behövs. Har väl en värre variant börjat massdöda folk och inte minst barn då kommer viljan till vaccinera sig att bli 100% Om det då inte redan är för sent.
Senast redigerad av Returpapper 2021-05-28 kl. 13:37.
Citera
2021-05-28, 13:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Vilket antiklimax, inga siffror i dag.

Fredagen den 28 maj publicerar Folkhälsomyndigheten ingen uppdaterad statistik om covid-19 i Sverige. Orsaken är att databasen SmiNet, som används för att lagra anmälningar om smittsamma sjukdomar tillfälligt är stängd efter försök till dataintrång.
Arbetet med att utreda försöket till dataintrång pågår. Under tiden är SmiNet stängt av säkerhetsskäl. Därför kommer nästa uppdatering av statistiken om fall av covid-19 uppdateras först när systemet är i full drift igen och vårdgivare och laboratorier har hunnit rapportera in fall.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/maj/information-om-nasta-uppdatering-av-antalet-fall-av-covid-19/
Citera
2021-05-28, 13:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Börjar bakifrån biverkningar börjar visa sig ganska direkt. Många miljoner är vaccinerade det kommer inga nya överraskningar. Vaccinerade mig inte heller för svininfluensan det kändes inte alls viktigt vilket visade sig vara rätt det blev ingen pandemi.

Nu gör jag en helt annan bedömning men den är personligt grundad. Att kvävas sakta är skrämmande att anses för gammal eller för sjuk för respirator det hände ofta 2020.

Unga klarar sig sannolikt bra utan covidvaccin det kan vara värt att chansa. Det har jag all förståelse om man oroar sig för biverkningar.

Epidemiologiskt vet vi inte vad som händer om många lämnas kvar ovaccinerade. Om viruset därmed inte försvinner utan stannar kvar och muterar i unga kroppar. Vad får det för konsekvenser kommer den riktiga djävulsmutationen att uppstå som inget vaccin biter på?

Ställer bara frågan? De som har högre kompetens kommer att ta besluten om vaccineringen ska ner i åldrarna eller inte.
Tvång tror jag däremot inte behövs. Har väl en värre variant börjat massdöda folk och inte minst barn då kommer viljan till vaccinera sig att bli 100% Om det då inte redan är för sent.
Det här med att vaccinerna fram ett halvdant skydd är inget vidare vad jag förstår, ja. I och med att världen ändå inte kommer att vaccinerna fram ett starkt populationsskydd (globalt sett) av flera anledningar gör att jag efter att ha lyssnat på dem som vet starkt ifrågasätter nyttan av en massvaccinering i Sverige. Dessutom tycks ett antal personer inte ges skydd av vaccinerna (eller infektion, för den delen), vilket också bidrar.

Det är knepigt detta, då viruset är som det är och dessutom rejält farligt för riskgrupperna.

Ja, om vi får en variant som slår på yngre åldrar blir det nog rusningstrafik till vaccinen. Dock ger fortfarande infektion troligen ett visst skydd även mot nya mutationer, så brukar det vara. Oavsett verkar det orimligt att massvaccinera på detta vis årligen.
Citera
2021-05-28, 13:56
Medlem
Citat:
Hur stor andel av de infekterade, blir sjuka två eller tre gånger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in