2021-05-28, 22:50
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ett motiv vore om SD fick panik över domen och hotade att berätta om andras involvering, t ex hotade att ange att HD varit delaktig på något plan. Håller med dig om att det annars vore märkligt att SOA dödar SD då han annars snarare borde vara tacksam att hans dotter slipper exmaken som får sitta inne medan hon är trygg med barnen. Men om HD är involverad och SD inte vill ta hela smällen själv finns ett starkt motiv för SOA att döda honom.
Domen kom nog som en chock för Stefan han trodde han var så smart och att ingen skulle komma åt honom.
Samtidigt har han levt under en j..la press ända sedan HD fick klart för sig att Lena "fanns kvar" i deras liv. Mordet på Lena var sannolikt resultatet av den panik han fick när hon var mogen att lämna honom. Ingen kränker Steffe så! När HD också lämnar rämnar marken. Vi vet inte vad Hanna har fått utstå. Men hon har inte helt kunnat göra sig fri, kanske har hon saknat stöd. Eller så har det varit vingligt. Pappa har hört om Stefans mörka sidor men inte trott på det, det var nog Hanna som var överkänslig.
Alla samlas på Folketorp för att ta del av (den friande?) domen från HR. Men inget blir som de tänkt sig. När SD inser att loppet ärkört går han antingen ug och skjuter sig med svärfars bössa. Eller hotar att skjuta Hanna och barnen, varpå svärfar (äntligen) ingriper och skjuter SD.
Undrar när polisen var på plats? 11 kom domen och kort efter kom första artikeln om att SD var död, då skrevs också att polisen fått larm vid 11.09 men det är också uppgifter om att polisen kom vid 16.00 Någon som har bättre koll på tiderna?
Citera
2021-05-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad menar du? Att SD är skyldig till mordet på Lena har HR kommit fram till och domen offentliggjordes i morse kl 11.00.

Att SD tog sitt liv eller att någon annan tog hans liv, blir ett nytt fall och domen i HR kan inte ändras därför, men det är oklart läge just nu. Visst kan ett nytt fall spilla över i mordet på Lena.Om inte det står skrivet som ett efterlämnat brev eller nåt av SD: att den eller den eller de också var inblandade. Det har jag misstänkt länge: Han vill inte falla ensam.

Kanske tog han sitt liv, eller också fick han "hjälp" eller blev tvingad på bästa torpednivå för att han inte skulle branda andra eventuella inblandade gällande mordet på Lena.

Ja HR kom fram till det. Men en dom från HR kan vandra vidare till HD. En dom från HR är inte lika med en absolut juridisk slutpunkt.
Är du med?
Och enl uppgift från AB så har fd åkl Alhem uttalat sig och sagt att denna HR dom inte kan komma att bli lagakraftvunnen iom att den åtalade har avlidit.
Och mot den bakgrunden ställde jag frågan om detta kan påverka möjligheterna för anhöriga till LW att kunna få ut det skadestånd som HR angett.
Så menar jag.
Citera
2021-05-28, 22:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Under förmiddagen blev jag tacksam över den fällande domen och tänkte "äntligen" skipas rättvisa, Lena får upprättelse och hennes barn kan få ett avslut. Sen får jag läsa rubriker om att SD var efterlyst och då infann sig en stor oro för hans barn. Senare får jag se rubriker om att Hjärstamördaren har hittats död misstänkt mördad och en person är anhållen. Då undrade jag vad mer kan hända i den här sanna historien som är så otrolig att man knappt kan tro det är sant.

Jag har sett att SD:s äldsta dotter har gjort ett inlägg med en positiv ton på ett av sina IG-konton efter det blev känt att hennes pappa hittats död, men hur är det med den andra dottern? Jag tänker på hur HD inte har verkat tycka det är konstigt om familjens tidigare planer på familjemord.

Som tidigare sagt blev jag tacksam för domen, men känner sorg för alla inblandade som ofrivilligt blivit indragna i en förskräcklig mordhistoria som började med att en man sökte närhet och glädje i smyg. Det är så tragiskt.

Om SD tagit sitt liv, så tror jag planen för hur det ska gå till har funnits med honom i tanken länge och som en nödutväg ifall han skulle bli dömd.

Ja glädjen förbyttes till sorg.

Det kändes som en väldigt onödig utgång, och jag tror att det inte ens kan kännas bra för Lenas anhöriga.

Det lägger mycket skuld på många som inte bär skuld alls i det här fruktansvärt tragiska mordet.

Hur många gånger har vi sagt i tråden: när vi inte trodde att det kunde bli värre...
Citera
2021-05-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Domen kom nog som en chock för Stefan han trodde han var så smart och att ingen skulle komma åt honom.
Samtidigt har han levt under en j..la press ända sedan HD fick klart för sig att Lena "fanns kvar" i deras liv. Mordet på Lena var sannolikt resultatet av den panik han fick när hon var mogen att lämna honom. Ingen kränker Steffe så! När HD också lämnar rämnar marken. Vi vet inte vad Hanna har fått utstå. Men hon har inte helt kunnat göra sig fri, kanske har hon saknat stöd. Eller så har det varit vingligt. Pappa har hört om Stefans mörka sidor men inte trott på det, det var nog Hanna som var överkänslig.
Alla samlas på Folketorp för att ta del av (den friande?) domen från HR. Men inget blir som de tänkt sig. När SD inser att loppet ärkört går han antingen ug och skjuter sig med svärfars bössa. Eller hotar att skjuta Hanna och barnen, varpå svärfar (äntligen) ingriper och skjuter SD.
Undrar när polisen var på plats? 11 kom domen och kort efter kom första artikeln om att SD var död, då skrevs också att polisen fått larm vid 11.09 men det är också uppgifter om att polisen kom vid 16.00 Någon som har bättre koll på tiderna?
Man efterlyste honom först märkligt nog. Men tror media var sen på bollen där. "Han kom inte in till kriminalvården". Hade de förväntat sig att han skulle komma inknallande för att låsas in i tolv år? Varför hämtade dom honom inte i samma sekund som domen släpptes? Varför gav inte hovrätten order till åklagaren att hämta in honom? Vad lever vi i för land? Snacka om systemkollaps. Göta Hovrätt glömde att tänka efter, åklagaren togs med byxorna nere och poliserna undrar vad fan som hände.

Herregud vilken fars!
Citera
2021-05-28, 22:57
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja HR kom fram till det. Men en dom från HR kan vandra vidare till HD. En dom från HR är inte lika med en absolut juridisk slutpunkt.
Är du med?
Och enl uppgift från AB så har fd åkl Alhem uttalat sig och sagt att denna HR dom inte kan komma att bli lagakraftvunnen iom att den åtalade har avlidit.
Och mot den bakgrunden ställde jag frågan om detta kan påverka möjligheterna för anhöriga till LW att kunna få ut det skadestånd som HR angett.
Så menar jag.
Det är en superbra fråga som jag hoppas att en journalist, som läser här, kan ställa till ngn juridiskt kunnig person! Hur påverkar SD:s frånfälle skadestånden och skuldfrågan?
Citera
2021-05-28, 22:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Troligen SOA då man inte vill gå ut med ålder. Man vill inte säga ett pip för att "inte allmänheten skall spekulera". Jag har en kvalificerad gissning med vad polisen menar med "allmänheten". He he.

Jag tror också på SOA.
Men konstigare saker har hänt i denna tråd!
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-05-28 kl. 22:59.
Citera
2021-05-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Precis så.

Med det jag menar, att han i princip hånar alla andra som begått sj.. han gör det av dessa skäl. OT såklart men det får mig att hata honom mer. Usch.
Håller med! Det visar, i så fall, ännu mer vad för personlighet en mördare kan ha, hur de kan tänka.
Citera
2021-05-28, 22:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
JG kan inte ränna omkring och döda folk. Han har ett skadat ben. Hur det blev skadat vet jag inte.

Oj, det har jag missat.
Inte för att jag trodde att det var han direkt heller.

Hur vet du det?
Citera
2021-05-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj, det har jag missat.
Inte för att jag trodde att det var han direkt heller.

Hur vet du det?
Tro mig på mitt ord bara. Källor du vet.... Men HUR skadat det är vet jag inte, det är inte gipsat utan har stöd i annat format.
Citera
2021-05-28, 23:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Då försöker jag göra detta ännu tydligare.

Här har ni koordinater till vart kroppen var.

59,1136219, 15,5576089

Alltså Stefans kropp.
Menar du fyndplats eller gården Folketorp?
Han börjar likna en burk nu...
Citera
2021-05-28, 23:03
Medlem
MagnusBubblas avatar
Har lagt hela kvällen på att först läsa tingsrättens dom och sen hovrättens. Rekommenderar alla att göra det med en bättre punch eller liknande som sällskap (eftersom jag är en enkel kille från landet drack jag öl och lyssnade på Ukrainas ESC-bidrag från i år).

Det är någon form av true crime kombinerat med en väldigt bra inblick i hur det svenska rättssystemet fungerar. Och en berättelse om hur en fruktansvärt skicklig gärningsman nästan kommer undan med det men åker dit för att han var lite för skicklig.

Sen om han tog livet av sig eller blev mördad låter jag vara osagt just ikväll. Men enligt både tings- och hovrättens domar är världen bättre utan honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
https://www.docdroid.net/vgmlfKu/gota-hr-b-1752-20-dom-2021-05-28-pdf
Citera
2021-05-28, 23:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tro mig på mitt ord bara. Källor du vet.... Men HUR skadat det är vet jag inte, det är inte gipsat utan har stöd i annat format.

Ok, jag litar på dig.

Tyckte det borde vara Folketorp, och det verkar ju det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in