2021-05-28, 13:57
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vilket antiklimax, inga siffror i dag.

Fredagen den 28 maj publicerar Folkhälsomyndigheten ingen uppdaterad statistik om covid-19 i Sverige. Orsaken är att databasen SmiNet, som används för att lagra anmälningar om smittsamma sjukdomar tillfälligt är stängd efter försök till dataintrång.
Arbetet med att utreda försöket till dataintrång pågår. Under tiden är SmiNet stängt av säkerhetsskäl. Därför kommer nästa uppdatering av statistiken om fall av covid-19 uppdateras först när systemet är i full drift igen och vårdgivare och laboratorier har hunnit rapportera in fall.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/maj/information-om-nasta-uppdatering-av-antalet-fall-av-covid-19/
Dröjer nog inte länge innan konspirationsteoretikerna fyller tråden med teorier om att de vill tysta ner 100 000 nyfunna indiska fall.
Citera
2021-05-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det här med att vaccinerna fram ett halvdant skydd är inget vidare vad jag förstår, ja. I och med att världen ändå inte kommer att vaccinerna fram ett starkt populationsskydd (globalt sett) av flera anledningar gör att jag efter att ha lyssnat på dem som vet starkt ifrågasätter nyttan av en massvaccinering i Sverige. Dessutom tycks ett antal personer inte ges skydd av vaccinerna (eller infektion, för den delen), vilket också bidrar.

Det är knepigt detta, då viruset är som det är och dessutom rejält farligt för riskgrupperna.

Ja, om vi får en variant som slår på yngre åldrar blir det nog rusningstrafik till vaccinen. Dock ger fortfarande infektion troligen ett visst skydd även mot nya mutationer, så brukar det vara. Oavsett verkar det orimligt att massvaccinera på detta vis årligen.

Källa på att vaccinet ger ett ”halvdant” skydd?
88% mot t.o.m. den indiska ser jag som väldigt bra.
Vad har du för måttstock? Är det 99% som anses vara bra?
Citera
2021-05-28, 14:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Dröjer nog inte länge innan konspirationsteoretikerna fyller tråden med teorier om att de vill tysta ner 100 000 nyfunna indiska fall.

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ja, vad skall vi nu hitta på när vi inte kan försöka vinkla sjunkande siffror till något negativt?
Vi kan väl diskutera dödsmutationen från Indien kanske? Tyvärr verkar det ju gå snabbt ner i Indien redan nu..
Men något skall vi väl kunna hitta att gråtrunka till..
Wow ni har verkligen en dålig människosyns.

Känns inte som om vi läser samma tråd.

För egen del kollar jag varje dag och gillar att göra så. Jag är nog inte ensam om det. Men snacka skit och hitta på skit om andra gillar jag inte.
Citera
2021-05-28, 14:06
Medlem
Citat:
Wow ni har verkligen en dålig människosyns.

Känns inte som om vi läser samma tråd.

För egen del kollar jag varje dag och gillar att göra så. Jag är nog inte ensam om det. Men snacka skit och hitta på skit om andra gillar jag inte.

Det var inte riktat just till dig, men tar du åt dig så varför inte.

Du vet precis som jag att det finns olyckskorpar här inne som vänder och vrider på saker in absurdum.
Detta gäller både enstaka siffror, men också avseende biverkningar av vaccin och dyl..

Jag är jävligt trött på att vissa försöker skrämma upp andra svagbegåvade med uppenbart fabricerade påhitt..
Citera
2021-05-28, 14:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Källa på att vaccinet ger ett ”halvdant” skydd?
88% mot t.o.m. den indiska ser jag som väldigt bra.
Vad har du för måttstock? Är det 99% som anses vara bra?
Det blir ett halvdant skydd när vi inte vaccinerar med två doser, inte hela den osmittade populationen utan typ 1/3, inte inom rekommenderad tid. Till det kommer att återinfektion i covid-19 inte tycks vara helt ovanligt (vi får väl se tiden an angående det, helt enkelt).

Dessutom var AZ inte så värst mycket skydd, men det var inte vaccinens skyddsgrad jag syftade på.
Citera
2021-05-28, 14:08
Medlem
Otroligs avatar
Vaccindatan uppdaterades i alla fall - 44.45% med dos 1 och 16.56% med dos 2 nu. Kan notera att denna vecka hade vi +2.48% med dos 1 och +3.05% dos 2. Nästa vecka ökar leveranserna till ~663k så fler dos 1 bör kunna ges framöver.

Alla andelar avser alla 18+ som kan få vaccin. För hela befolkningen ligger vi nu på 35% med minst en dos och 13% fullvaccinerade.
Citera
2021-05-28, 14:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det var inte riktat just till dig, men tar du åt dig så varför inte.

Du vet precis som jag att det finns olyckskorpar här inne som vänder och vrider på saker in absurdum.
Detta gäller både enstaka siffror, men också avseende biverkningar av vaccin och dyl..

Jag är jävligt trött på att vissa försöker skrämma upp andra svagbegåvade med uppenbart fabricerade påhitt..
Jag tar inte åt mig något, jag bara inte gillar den typen av personlighet och jag säger i från även när det inte är riktat mot mig.

Välkommen till baka förresten efter din 6 månaders långa avstängning. Fick du den för att du är så föraktfull mot andra?

När man inte ens kan skriva i tråden att det inte kommer några siffror i dag utan du hoppar på med dit förakt....att du orkar.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-28 kl. 14:11.
Citera
2021-05-28, 14:14
Medlem
Citat:
Vilket antiklimax, inga siffror i dag.

Fredagen den 28 maj publicerar Folkhälsomyndigheten ingen uppdaterad statistik om covid-19 i Sverige. Orsaken är att databasen SmiNet, som används för att lagra anmälningar om smittsamma sjukdomar tillfälligt är stängd efter försök till dataintrång.
Arbetet med att utreda försöket till dataintrång pågår. Under tiden är SmiNet stängt av säkerhetsskäl. Därför kommer nästa uppdatering av statistiken om fall av covid-19 uppdateras först när systemet är i full drift igen och vårdgivare och laboratorier har hunnit rapportera in fall.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/maj/information-om-nasta-uppdatering-av-antalet-fall-av-covid-19/

Kanske Tegnell som har börjat radera inkomna data.
Å andra sidan går det att dubbelkolla med regionernas data om det skulle vara manipulation. Vem har intresse av att komma åt/mixtra med data. Antivaxxers? Alarmister? Förnekare?
Citera
2021-05-28, 14:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Å andra sidan går det att dubbelkolla med regionernas data om det skulle vara manipulation. Vem har intresse av att komma åt/mixtra med data. Antivaxxers? Alarmister? Förnekare?
Uttråkade ungar?
Citera
2021-05-28, 14:18
Medlem
Overminds avatar
Lagom till England öppnar upp landet så ökar smittan och det är den indiska skitbajs varianten som ligger bakom, skall hålla ögonen noga på det här hur folk mår och hur vaccinet biter mot den inkommande smittan:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/storbritanniens-bakslag-indisk-variant-bakom-tusentals-nya-fall-av-covid-19/
Citera
2021-05-28, 14:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag vet inte, men visst är man nyfiken. Vad vad det dom ville? Måste ju nästan ha med pandemin att göra, kan ju också vara att man ville ha andra uppgifter. Kanske de ville göra ett osmakligt skämt, eller få puben att ha öppet hela natten, kanske det till och med är någon här i från .

När det gäller regionerna är jag osäker, de använder väl SmiNet de med. Är det nedstängt för regionerna också?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-28 kl. 14:27.
Citera
2021-05-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ja, vad skall vi nu hitta på när vi inte kan försöka vinkla sjunkande siffror till något negativt?
Vi kan väl diskutera dödsmutationen från Indien kanske? Tyvärr verkar det ju gå snabbt ner i Indien redan nu..
Men något skall vi väl kunna hitta att gråtrunka till..

Danmark 28/5..
Smittede - 997 (Testede - 149.048)
Positivprocent - 0,67%
Indlagte - 143 (-6)
Døde - 1

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus-0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem