2021-05-28, 11:11
Medlem
Jaaaa, äntligen! Rättvisan har segrat!
18 år för SD och en stor seger och rättvisa för Lenas barn, övriga anhöriga och alla hennes vänner.
Det känns fantastiskt bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
https://docplayer.se/194165481-1-orebro-tingsratt-rotel-7-dom-meddelad-i-orebro.html

Här kan man läsa domen från tingsrätten. Efter att man har gjort det, så fattar man att det är rent önsketänkande att det kommer bli en fällande dom i hovrätten. Justeringarna man gjorde nu i HR är marginella.
Det spelar ingen roll hur självklart man tycker detta fall är hemma vid köksbordet.
Det är en juridisk omöjlighet att döma någon på det här.
Precis som de skriver i domen: det spelar ingen roll att vissa saker är besvärande för SD, så länge de inte binder honom till brottsplatsen vid tiden för mordet.

Trevlig helg
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Med så få celler så att det bevismässigt är mer troligt att det är celler som finns kvar från ett annat tillfälle och som finns kvar trots handtvätt och liknande. Hade det varit celler i en mordsituation där lw kommit emot med ringen när hon försökt att freda sig hade det varit många celler inte få.
Hörni, hur känns det nu då egentligen?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Jag var aktiv i tråden till domen föll i TR och sen dess har jag bara tittat in sporadiskt.
Jag hoppades att SD skulle bli fälld i HR men trodde egentligen inte på det men nu känner jag en viss eufori. Men varför ”bara” 18 år?

Ligger en flaska champagne i kylen, tror jag ska avnjuta den i kväll. Har jag tur kanske domen länkats i tråden tills dess 🥂😏

Edit: domen rasslade in medan jag skrev inlägget. Stort tack!
Senast redigerad av DreamTwister 2021-05-28 kl. 11:14.
Citera
2021-05-28, 11:12
Medlem
YES! Grattis främst till drabbade nära och kära!!
Grattis till åklagarna och alla relaterat som kämpat för att skipa rättvisa
Grattis till de som indirekt är drabbade, grannar, vittnen osv
Grattis till alla härinne som kämpat, hoppats, bidragit, inte tappat hoppet, försvarat Lenas rätt osv
Grattis också till alla som jag ev missat

Jag känner också att det är "lite rätt åt" de härinne som varit hånfulla och försvarat en uppenbar mördare.

Vilken tur att det blir av rätt anledning man dricker sin kylda skumpa, så snart som möjligt.

Tack alla för dessa år!

Hör att reporter Stefan är förvånad över 18 år och inte livstid men..jag kan kanske förstå ändå varför. Och jag tänker bättre det och inte alls.
Citera
Medlem
grottmuttans avatar
Jääääävlar va skönt!!! Blir så hårt skumpa ikväll 🥳
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
OCH HÄR HAR NI DOMEN.

https://docdro.id/vgmlfKu

VARSE GO !!!!!

Fy fan, du är bäst. Jag har inte fått den än
Citera
2021-05-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Där Fick Du Ditt Jävla Svin !!!!!!!!!!!

Jag Skall Fira Din Dom Med 2 Flaskor Skumpa !!!!!

Fy Faaan Så Jävla Underbart !!!!!

Ska också fira!!!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det undrar jag också.
Jag vill veta att han verkligen låses in.

Men varför bara 18 år?
Har de inte ändrat numera så att livstid ska vara standardstraffet vid mord?
Det finns knappast några förmildrande omständigheter?
Han döms efter gamla livstidsbestämmelsen.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Det va ju en oväntad med god nyhet.
Undra vilka som slutar skriva i tråden nu ?

"– Om jag hade begått brottet hade man inte förstått att det var ett brott överhuvudtaget. Då hade det sett ut som en olycka. Jag blir nästan förnärmad när man säger att jag gjort det här. Det är så dåligt utfört. Jag är smartare än så, sa 47-åringen under förhandlingen, rapporterade Nerikes Allehanda."

Citera
2021-05-28, 11:14
Medlem
JAAAAA
Äntligen rättvisa!!!

Jag är så glad å anhörigas vägnar. <3
Citera
2021-05-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Rättvisa, äntligen får Lena upprättelse.
Tack alla ni som stöttat och jobbat för detta.
So long,
Sh
Mina tankar går även till dig Sh.Holmes, förstår att det stundtals varit tungt för dig med alla som svartmålat Lena.
Nu fick hon äntligen någon slags upprättelse och rättvisa🙏🏼
Citera
2021-05-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Fy fan, du är bäst. Jag har inte fått den än

En bra sammanfattning för den som inte hinner läsa domen nu.

Pressmeddelande från Hovrätten:

Hovrätten ändrar tingsrättens dom och dömer den 47-årige mannen för mord till fängelse 18 år.
Hovrätten meddelade idag dom i målet som gäller mordet på en kvinna i Nya Hjärsta i Örebro. Till skillnad från tingsrätten kommer hovrätten fram till att den 47-årige mannen, som sedan 2011 haft en relation med kvinnan, berövat henne livet.

Hovrätten finner det klarlagt att kvinnan haft en nära relation till gärningsmannen bl.a. eftersom gärn*ingsmannen känt till och använt hennes inloggnings*uppgifter efter mordet. Denna omständighet samt de DNA-spår som påträffats på kvinnan, i 47-åringens bostad och i hans sko talar mycket starkt för att 47-åringen har begått mordet. Till detta kommer att 47-åringen efter mordet bl.a. försökt att radera spår efter deras relation och dessutom planterat falska upp*gifter om blodföre*komst från kvinnan till vänner och bekanta.

Vid en sammantagen bedömning av den bevisning som lagts fram kommer hovrätten fram till att det är ställt utom rimligt tvivel att 47-åringen begått gärningen. Något utrymme att bedöma gärn*ingen som annat än mord finns inte.

Hovrätten bedömer att omständigheterna kring gärningen är mycket försvårande. Den mördade kvinnan har under delar av händelseförloppet stått helt försvarslös inför en ursinnig attack. Gärningsmannen har genom sitt agerande visat stor hänsynslöshet och agerat besinningslöst. Påföljden bestäms därför till fängelse 18 år. Hovrätten har även beslutat att 47-åringen ska häktas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in