2021-05-28, 00:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Verkar vara bra drag i den indiska..

”Antalet fall av den indiska mutationen har mer än fördubblats i England sedan förra veckan, skriver Sky News. Enligt nya siffror ökade den från 3 535 till 6959.
Storbritanniens hälsominister Matt Hanckock säger att den indiska varianten sprider sig snabbt och att den nu utgör mer än hälften, kanske till och med så mycket som tre fjärdedelar, av alla nya covid-19 fall.
De områden i England som har flest fall av den indiska varianten är Bolton, Bedford och Blackburn samt tätorten Darwen.”

Källa: Sky
Jaha, så ännu en fördubbling. Fördubbla sig har den ju gjort då i några veckor på raken. Blir det 14 000 fall om en vecka? Om det fortsätter så här hamnar de i trubbel för eller senare.
Earlier in the day Hancock said about one in 10 people in hospital in current Covid hotspots had received both jabs, noting this suggested a “high degree of confidence” that the vaccines are very effective.
https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/uk-covid-cases-india-variant-matt-hancock-three-quarters

Så 10% som vårdas för covid är full vaccinerade och som jag förstår det och som står i samma artikel så är 36% fullvaccinerade.

Det ser ju ut som om vaccinet skyddar en del, men det är ju inte så man häpnas över vilket bra skydd det ger.

Synd att Sverige slutade att snabb kolla mutationer. Vi vet ju inte hur många Indiska man hittat fören två veckor efteråt.
Citera
2021-05-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jaha, så ännu en fördubbling. Fördubbla sig har den ju gjort då i några veckor på raken. Blir det 14 000 fall om en vecka? Om det fortsätter så här hamnar de i trubbel för eller senare.
Earlier in the day Hancock said about one in 10 people in hospital in current Covid hotspots had received both jabs, noting this suggested a “high degree of confidence” that the vaccines are very effective.
https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/uk-covid-cases-india-variant-matt-hancock-three-quarters

Så 10% som vårdas för covid är full vaccinerade och som jag förstår det och som står i samma artikel så är 36% fullvaccinerade.

Det ser ju ut som om vaccinet skyddar en del, men det är ju inte så man häpnas över vilket bra skydd det ger.

Synd att Sverige slutade att snabb kolla mutationer. Vi vet ju inte hur många Indiska man hittat fören två veckor efteråt.

Faktiskt en aning oroväckande. Trots en stor andel vaccinerade ökar fallen i Storbrianien inte helt obetydligt.
Citera
2021-05-28, 02:07
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte vad jag kunnat läsa mig till. Du får gärna ange en källa till att det dör 4000 personer i influensa i Sverige på ett år. Sedan ska du komma ihåg att de 15000 döda vi har haft i Sverige är MED restriktioner och rekommendationer om hemarbete osv. Vad hade hänt om vi inte hade haft det? Kanske hade vi haft 40 eller 50 tusen döda?
Och där får man väl ändå säga att du har en bra poäng. Covid-19 är inte att leka med. Sedan har vi lite olika uppfattning hur långt man ska gå med restriktioner och nedstängning av samhället.
Citera
2021-05-28, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Faktiskt en aning oroväckande. Trots en stor andel vaccinerade ökar fallen i Storbrianien inte helt obetydligt.

Dom har ju inte öppnat upp obetydligt heller
Citera
2021-05-28, 07:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
När det gäller influensa så erbjuds dessutom gratis vaccin för alla pensionärer, där cirka 60% vaccinerar sig.

Missförstod ditt inlägg.
Senast redigerad av Returpapper 2021-05-28 kl. 08:07.
Citera
2021-05-28, 08:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Ur minnet tror jag "Karin" pratade om 5 fall av den indiska huvudmutationen och 2-3 fall av en undermutationer som man inte tänkte fortsätta leta efter.

Storbritannien och Indien har ett gemensamt kolonialt förflutet vilket innebär en del mer resande av indier till GB. Vi har inget liknade vi behöver inte oroa oss.
Citera
2021-05-28, 08:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ur minnet tror jag "Karin" pratade om 5 fall av den indiska huvudmutationen och 2-3 fall av en undermutationer som man inte tänkte fortsätta leta efter.

Storbritannien och Indien har ett gemensamt kolonialt förflutet vilket innebär en del mer resande av indier till GB. Vi har inget liknade vi behöver inte oroa oss.
Den 18 maj hade vi hittat 20 fall av den Indiska i Sverige. Men vi har ju slutat använda de snabba sättet att ta reda på vilken virusvariant det rör sig om så, så 20 fall var i början av maj. Hur många vi har nu vet vi ju inte fören om två veckor tidigast.

Oro är ju inget man ska hålla på med oavsett, det ger ju inget, men att så fullständigt inte bry sig om mutationen som Fohm gör kan bli lite problematiskt för oss. Men med lite vett skulle vi kunna klara av den mutationen, helt klart.

10 dagar gammalt radio klipp om att Fohm valt att sluta snabbkolla för virus mutationer från april.
Ironiskt att den kom samma dag som nyheten av att man hittat 20 fall av den indiska mutationen i Sverige.
https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-slutat-med-snabbkoll-av-coronatester

Bästa citatet från den tycker jag är var svaret på frågan om inte två veckor var lite väl lång tid.
"-Allt beror ju på vad man tycker är tid."

Det handlar inte bara om försättningar för landet utan också om kompetensen på de som fattar besluten.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-28 kl. 08:33.
Citera
2021-05-28, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den enda vaccination som varit obligatorisk i Sverige var programmet mot smittkoppor. Den luckrades upp med en massa undantag ända tills lagen avskaffades 1981. Poliovaccin har varit frivilligt ända sedan det började erbjudas 1957.
Jo, visserligen men jag är också tillräckligt gammal för att mina första minnen är just från hur vi köade för poliovaccin och hur länge det tog. Befolkningen gick ut mangrant för att få sina poliovaccinationer. I princip alla gjorde det.

Där är skillnaden mot idag.
Citera
2021-05-28, 08:32
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag aldrig hört. När var "förut"? Detta måste du belägga med en trovärdig källhänvisning.

Hittar bara antal vaccinationer just nu vilket var drygt 5 miljoner av Sveriges yngre befolkning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Polio#/media/Fil:Poliofall_och_poliovaccinering_i_Sverige_1950_ -_1965.png

Skulle väl aldrig ha blivit 5 miljoner vaccinerade barn om det inte var obligatoriskt.
Citera
2021-05-28, 08:35
Medlem
Verkar dröja till efter helgen med fullständig data.
Norrbotten har inga siffror idag heller..
Citera
2021-05-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte vad jag kunnat läsa mig till. Du får gärna ange en källa till att det dör 4000 personer i influensa i Sverige på ett år. Sedan ska du komma ihåg att de 15000 döda vi har haft i Sverige är MED restriktioner och rekommendationer om hemarbete osv. Vad hade hänt om vi inte hade haft det? Kanske hade vi haft 40 eller 50 tusen döda?

Att ta till dig och bearbeta statistik är inte dina starka sida va? Utan restriktioner hade inte skillnaden varit så gigantisk som du tror.

1. 75% av Sveriges äldreboenden hade fått in smittan redan förra våren. Covid är extremt smittsamt och dödligt i den gruppen.
2. Experter räknar med dödlighet runt 0,2%. Det skulle ge oss ca 20 000 döda på ett år max
3. Ca 3 milj räknas smittade av viruset i Sverige enligt mätning av antikroppar. Lite snabb huvudräkning av 6000 dödsfall AV covid multiplicerat med 3.3 ger också runt 20 000 döda på ett år om alla smittades.

Nu tror jag inte ens att 20 000 är realistiskt då dödsfallen främst sker i äldrevården och där har smittan redan härjat. Dessutom är det högst osannolikt att alla skulle smittas. Ja så några 50 000 döda kan du drömma om.

Du är kanske hypokondrisk och sitter inlåst med panikångest över tanken på att besöka Ica och vill desperat att vi alla delar din fixering vid covid-hysterin. Men ingen klarsynt kommer göra det. Därför är restauranger och tunnelbanor fortfarande fulla.
Citera
2021-05-28, 08:37
Medlem
arbetets avatar
Galen antivaxxare i USA:

Skapade kaos i vaccintält – greps efter polisjakt

Folk fick kasta sig undan i panik när den 35-åriga kvinnan kaoskörde genom vaccintältet.

”Inget vaccin!” skrek hon under färden – och grät när hon greps.

Händelsen i Tennessee är en i raden av sprutstrider som skakar USA.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/561kpX/skapade-kaos-i-vaccintalt--greps-efter-polisjakt

Jag hoppas vi slipper se detta i Sverige.'

Nu till varför jag tar upp detta. Satt och lyssnade på nyheterna i morse och hörde att USA har kommit upp i en 40-procentig nivå av människor som är fullvaccinerade. Och det är ju bra men nu har man sett en inbromsning vilket är oroande. Kan det vara så att vaccinmotståndet är så stort att man fastnar på den nivån? Det är ju inte alls bra. Det bäddar för problem särskilt som att det säkert inte handlar om utspridda enstaka individer utan stora grupper av människor.

USA står inför den påtaglig risken att COVID19 inte försvinner utan biter sig fast. Med nya mutationer kan det dröja mycket länge innan USA är på fötter igen. Särskilt också som att vaccinmotståndet verkar vara som högst i de delstater som nu forcerar en öppning av samhället och lyfter alla restriktioner.

Jag tror att detta inte bara är en möjlighet utan så här kommer verkligheten att arta sig för det amerikanska civilsamhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in