Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det är inte vad jag kunnat läsa mig till. Du får gärna ange en källa till att det dör 4000 personer i influensa i Sverige på ett år. Sedan ska du komma ihåg att de 15000 döda vi har haft i Sverige är MED restriktioner och rekommendationer om hemarbete osv. Vad hade hänt om vi inte hade haft det? Kanske hade vi haft 40 eller 50 tusen döda?
Att ta till dig och bearbeta statistik är inte dina starka sida va? Utan restriktioner hade inte skillnaden varit så gigantisk som du tror.
1. 75% av Sveriges äldreboenden hade fått in smittan redan förra våren. Covid är extremt smittsamt och dödligt i den gruppen.
2. Experter räknar med dödlighet runt 0,2%. Det skulle ge oss ca 20 000 döda på ett år max
3. Ca 3 milj räknas smittade av viruset i Sverige enligt mätning av antikroppar. Lite snabb huvudräkning av 6000 dödsfall AV covid multiplicerat med 3.3 ger också runt 20 000 döda på ett år om alla smittades.
Nu tror jag inte ens att 20 000 är realistiskt då dödsfallen främst sker i äldrevården och där har smittan redan härjat. Dessutom är det högst osannolikt att alla skulle smittas. Ja så några 50 000 döda kan du drömma om.
Du är kanske hypokondrisk och sitter inlåst med panikångest över tanken på att besöka Ica och vill desperat att vi alla delar din fixering vid covid-hysterin. Men ingen klarsynt kommer göra det. Därför är restauranger och tunnelbanor fortfarande fulla.