2021-05-27, 20:50
Medlem
rokossovskys avatar
Ryssland och Vitryssland vill ha en internationell undersökning av händelse.

”Russia supports Belarus’s position that the Ryanair plane incident requires a thorough international investigation, and urges not to politicize the incident, Russian Prime Minister Mikhail Mishustin said during the meeting with his Belarusian counterpart Roman Golovchenko.”
https://tass.com/russia/1294999
Citera
2021-05-27, 20:53
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Det enklaste hade varit att landa i Vilnius, planet hade redan påbörjat nedstigningen. Det hade varit bäst för Ryan Air.

Därutöver, det hade också varit bättre för Vitryssland, att planet lämnade landet.

Så den KGB-officer som lade upp den här påhittade historien gjorde ett dåligt jobb. Hen skadade både Vitrysslands anseende och presidentens. Man kan kalla hen både kontrarevolutionär och folkets fiende. Troligen blir det ingen rolig pensionering för hen.

Det kanske har framkommit nya uppgifter men senast jag kollade fanns en skärmdump här på FB från Flightradar 24 där det framgick att planet inte hade påbörjat någon nedstigning mot Vilnius trots att det bara befann sig ca 7 mil därifrån. Och det hade bara 2 minuters flygtid kvar i Vitrysskt luftrum.

Undrar varför.
Hade MIG precis dykt upp och piloterna försökte hinna till Litauiskt flygrum?
Citera
2021-05-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det finns massor av länkar i tråden som visar att den frihetshjälte du hyllar är nazist. Här är en välddigt tydlig bild på honom i militärkläder, ingpende i den nazistiska Azov-battaljonen:

https://cdni.rt.com/files/2021.05/original/60ae6d5020302770cd66d01d.jpg

Artikel om hans nazism:
https://www.rt.com/russia/524867-belarusian-activist-neo-nazi/

Vissa uppgifter gör gällande att han ska ha hjälp till att befria Mariupol från terrorister andra att han var där som journalist. Vilket gäller?
Citera
2021-05-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Det kanske har framkommit nya uppgifter men senast jag kollade fanns en skärmdump här på FB från Flightradar 24 där det framgick att planet inte hade påbörjat någon nedstigning mot Vilnius trots att det bara befann sig ca 7 mil därifrån. Och det hade bara 2 minuters flygtid kvar i Vitrysskt luftrum.

Undrar varför.
Hade MIG precis dykt upp och piloterna försökte hinna till Litauiskt flygrum?
Ett sjunk måste i så fall samordnas mellan de bägge länderna. Eftersom det är frostigt mellan dem så kan det mycket väl vara att det inte ligger i någons intresse att få det att funka praktiskt.
Citera
2021-05-27, 21:47
Medlem
Citat:
En suverän stat kan inte kapa ett flygplan i det egna luftrummet.
Var hittade du den regeln? Eget påhitt? Belarus har accepterat Chicagokonventionen och när de bryter mot det de själva har godkänt kommer alla (utom putin) att fördöma dem oavsett politisk färg på de drabbade.
Citera
2021-05-27, 21:52
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Var hittade du den regeln? Eget påhitt? Belarus har accepterat Chicagokonventionen och när de bryter mot det de själva har godkänt kommer alla (utom putin) att fördöma dem oavsett politisk färg på de drabbade.

Chicagokonventionens artikel 1 är just det som ger Vitryssland absolut rätt att kontrollera sitt luftrum och instruera piloten att landa.

Det är bara i det fallet att Vitryssland på nått sätt skulle ha äventyrat säkerheten vid flygningen som Vitryssland i så fall skulle kunnat ha begått en överträdelse av Chicagokonventionen, men inget har framkommit som ens indikerar att planets säkerhet var i fara pga vad myndigheterna gjorde.

Prata inte om "alla" då du menar en liten minoritet av västländer.
Citera
2021-05-27, 21:56
Medlem
Citat:

Fast av det jag har läst så kan de inte ha brutit mot Chicagokonventionen men lägg gärna upp den texten igen så jag får se om jag har missuppfattat texten eller visa till inlägget där det står.
Citera
2021-05-27, 22:03
Medlem
Citat:
Chicagokonventionens artikel 1 är just det som ger Vitryssland absolut rätt att kontrollera sitt luftrum och instruera piloten att landa.
Nä, det finns ingen "rätt" om inget har framkommit som äventyrar säkerheten. Och det fanns inte i detta fall.

Jag frågade vad du menade med Väst och i brist på svar så förmodar jag att du inte har nåt svar.

Det ska bli intressant att höra piloternas version i sinom tid. Mycket i tråden kan komma att falla pladask.
Citera
2021-05-27, 22:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ska man lita på transkriptet av kommunikationen mellan pilot och flygledning begärde piloten att få nödlanda. Rent spontant vore manipulationer lätta att upptäcka då trafiken kan avlyssnas enkelt och i synnerhet för andra länders säkerhetstjänster:
Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of the airport that authorities have recommended us to divert to?
ATC: RYR 1TZ Standby.
Pilot: Standby, Roger.
ATC :09:41:00: RYR 1TZ .
Pilot: Go ahead.
ATC: IATA code is MSQ.
Pilot: can you say again please?
ATC:IATA code MSQ.
Pilot: MSQ, thanks.
Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from? Where did it come from? Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?
ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.
...
Pilot:09:47:12: RYR 1TZ we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our intentions would be to divert to Minsk airport
ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger. Standby for vectors.
Pilot: Standby RYR 1TZ.
Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.
ATC: RYR 1TZ , descend FL100.
Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ.
Att skicka upp stridsflyg i det läget verkar vara standard vid sådana händelser:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8520459/Two-men-arrested-Ryanair-bomb-scare-forced-emergency-landing-Krakow-Dublin-flight.html

Det finns tydligen ett mejl med hot:

https://pbs.twimg.com/media/E2WIqwYWYAQbbIV?format=jpg&name=medium

Det ser inte ut att vara skrivet av Hamas dock. Konstiga detaljer om Delphi Forum t.ex. där Roman Protasevitj faktiskt deltog.

Det där hotet att flygplanet ska explodera just ovanför Vilnius, verkar vara avsett just för att flygplanets piloter ska landa i Minsk istället för på närmaste flygplats. Varför skulle Hamas önska att flygplanet åker till en annan flygplats än Vilnius? När togs hotet emot? Hamas bör rimligtvis ha sänt det i tillräckligt god tid för att Europeiska Unionen ska hinna komma med ett svar beträffande deras inställning till Israel. Nu var det ju inte Hamas som skickade hotet, men den som fejkade Hamas, bör rimligtvis ha försökt att göra sitt hot någorlunda trovärdigt. Till det krävs mer än att bara infoga orden "Allahu Akbar".

Sedan så tillkommer detaljen med dom passagerare som skapade bråk ombord på planet.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man spekulerar därför över två scenarier här:

Det är Vitrysslands säkerhetstjänst KGB som skickat mejlet för att planet ska landa i Minsk.

Eller:

Det är krafterna bakom färgrevolutionen som skickat mejlet medvetna om att Protasevitj kommer att gripas men att det kommer att dra på Lukasjenko omvärldens fördömande. Med hans nazi-förflutna kan han ses som användbar för ett visst ändamål men en belastning i det stora. Då kan man vara beredd att offra honom.

Jag leker med tanken att det var faktiskt var oppositionella krafter som stod bakom hotet, i syfte att skapa bekymmer för Aleksandr Lukasjenko. I så fall har dom vunnit jackpott. Den här händelsen har fått Lukasjenko att framstå som en pajas. Det scenariot skulle innebära att Lukasjenko har varit klantig nog att gå i fällan.

Inget av alternativen är smickrande för Aleksandr Lukasjenko.
Citera
2021-05-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Fast av det jag har läst så kan de inte ha brutit mot Chicagokonventionen men lägg gärna upp den texten igen så jag får se om jag har missuppfattat texten eller visa till inlägget där det står.
Jag ska inte tolka den utan vi får lita på vad ICAO uttrycker. Det är de som fastställer annexen, men sen är det givetvis nationerna som stiftar luftfartslagarna. I den belarusiska AIP´n använder man dock i princip samma skrivning som ICAO.
Citera
2021-05-27, 22:12
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Nä, det finns ingen "rätt" om inget har framkommit som äventyrar säkerheten. Och det fanns inte i detta fall.

Jag frågade vad du menade med Väst och i brist på svar så förmodar jag att du inte har nåt svar.

Det ska bli intressant att höra piloternas version i sinom tid. Mycket i tråden kan komma att falla pladask.

Du förstår dig i så fall inte på internationell rätt. Att en stat har suveränitet innebär att det har rätt att bestämma spelreglerna inom det egna territoriet och kan stifta lagar, utöva myndighet och säkra denna med ett monopol på våldsutövningen.

Luftrummet över Vitryssland är Vitrysslands suveräna rätt att bestämma över. Detta vet alla flygbolag om när de flyger in i Vitryssland. Därför måste piloter lyda de vitryska myndigheternas direktiv. Grunden för denna rätt hittas i artikel 1 av Chicagokonventionen:

”Article 1: Every state has complete and exclusive sovereignty over airspace above its territory.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_Convention_on_International_Civil_Aviation

När flygplanen väl har landat så är det också fortsättningsvis vitryska lagar som gäller. Två personer greps med stöd av lagen då myndigheterna gick igenom planet.

Allt som Vitryssland har gjort i samband med denna incident har varit lagligt.
Citera
2021-05-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ryssland och Vitryssland vill ha en internationell undersökning av händelse.

”Russia supports Belarus’s position that the Ryanair plane incident requires a thorough international investigation, and urges not to politicize the incident, Russian Prime Minister Mikhail Mishustin said during the meeting with his Belarusian counterpart Roman Golovchenko.”
https://tass.com/russia/1294999

Varför använder du obestämd form? Säger man så på ryska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in