2021-05-27, 17:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det var några vitryssar och en grek som stannade i Minsk. De skulle flugit från Vilnus till Minsk ändå. Många i Vitryssland väljer flyga billigt med Ryanair via Vilnus som ligger endast 180 km från Minsk. Liksom som Skavsta från Stockholm. Sedan tar man bil eller bus till Minsk.

Fungerar det att göra på det sättet även nu i epidemi-tider? Hur ser förutsättningarna ut att passera gränsen mellan Litauen och Vitryssland med bil?

Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Vilka internationella regler bröt Lukashenko eller vitryska myndigheterna mot? Varför straffade EU vitryska flygbolag? Vilka idioter sitter i Bryssel 🧐

Jag känner inte till dom internationella regelverken. Men jag tänker mig att det kan ses som en mycket allvarligt brott att tvinga ner ett flygplan med hjälp av ett falskt bombhot.
Citera
2021-05-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Det är svårt att ljuga. Om man håller sig till sanningen behöver man inte exakt komma ihåg sina tidigare uttalanden. Man bara åter upprepar vad man tidigare sagt och kan lägga till ytterligare information. När man ljuger måste man komma ihåg precis vad man ljugit om, och alla nya detaljer måste passa in i den ljugna historien. Och det är svårt att improvisera fram nya lögner som passar in i det som tidigare sagts. Man vet ju inte heller hur ens överordnade samtidigt byggt på den påhittade historien. Så det måste få ta lite tid att bygga vidare på en påbörjad lögn.
I detta fall sades det var ett bombhot mot flygplanet. Myndigheterna ska i det fallet på alla sätt tillmötesgå bestättningens önskemål att så snabbt som möjligt komma ned på marken. En minut innan man påbörjade svängen mot Minsk passerade flygplanet nästan rakt över flygplatsen i Lida (South). Givetvis skulle flygplanet ha landat där om det hade varit ett bombhot. Nu tvingade man flygplanet att flyga i 30 minuter istället.

Vem betalade soppan i Minsk?

Det är nåt som inte går ihop.
Citera
2021-05-27, 18:24
Medlem
Citat:
Vi kanske inte skall klandra Tass. Kan ju vara så att ryska myndigheten inte vet hur de skall svara. De har frågat sin politiska kommissarie och han försöker nå sin överordnade för direktiv.

Det är svårt att ljuga. Om man håller sig till sanningen behöver man inte exakt komma ihåg sina tidigare uttalanden. Man bara åter upprepar vad man tidigare sagt och kan lägga till ytterligare information. När man ljuger måste man komma ihåg precis vad man ljugit om, och alla nya detaljer måste passa in i den ljugna historien. Och det är svårt att improvisera fram nya lögner som passar in i det som tidigare sagts. Man vet ju inte heller hur ens överordnade samtidigt byggt på den påhittade historien. Så det måste få ta lite tid att bygga vidare på en påbörjad lögn.
Klandrar inte Tass, det är snarare pressfriheten i Ryssland som är usel. Bäst att inte provocera makten.
Citera
2021-05-27, 18:25
Medlem
Snapcounts avatar
Verkar nog bli en mycket dyr nota för Luka :

EU sanctions expected to hit Belarus's potash, oil and finance

The European Union will look at hitting Belarus's big potash exports as well as its oil and financial sectors with new sanctions, as punishment for forcing down a Ryanair flight to arrest a journalist, EU foreign ministers said.

Luxembourg Foreign Minister Jean Asselborn said: "The keyword, I think, is potash. We know that Belarus produces very much potash, it is one of the biggest suppliers globally, and I think it would hurt Lukashenko very much if we managed something in this area."

Lithuanian Foreign Minister Gabrielius Landsbergis said the EU should consider hitting the oil sector, while Germany's Heiko Maas spoke of measures to target financial transactions, which diplomats said would probably involve preventing the EU from lending to Belarusian banks.

Maas said Belarusian bond sales could be targeted too.

The EU statistics agency said the bloc imported 1.2 billion euros ($1.5 billion) worth of chemicals including potash from Belarus last year, as well as more than 1 billion euros worth of crude oil and related products such as fuel and lubricants.

https://www.reuters.com/world/europe/eu-starting-work-economic-sanctions-belarus-borrell-says-2021-05-27/
Citera
2021-05-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
I detta fall sades det var ett bombhot mot flygplanet. Myndigheterna ska i det fallet på alla sätt tillmötesgå bestättningens önskemål att så snabbt som möjligt komma ned på marken. En minut innan man påbörjade svängen mot Minsk passerade flygplanet nästan rakt över flygplatsen i Lida (South). Givetvis skulle flygplanet ha landat där om det hade varit ett bombhot. Nu tvingade man flygplanet att flyga i 30 minuter istället.

Vem betalade soppan i Minsk?

Det är nåt som inte går ihop.

Det enklaste hade varit att landa i Vilnius, planet hade redan påbörjat nedstigningen. Det hade varit bäst för Ryan Air.

Därutöver, det hade också varit bättre för Vitryssland, att planet lämnade landet.

Så den KGB-officer som lade upp den här påhittade historien gjorde ett dåligt jobb. Hen skadade både Vitrysslands anseende och presidentens. Man kan kalla hen både kontrarevolutionär och folkets fiende. Troligen blir det ingen rolig pensionering för hen.
Citera
2021-05-27, 19:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Fungerar det att göra på det sättet även nu i epidemi-tider? Hur ser förutsättningarna ut att passera gränsen mellan Litauen och Vitryssland med bil?

Jag känner inte till dom internationella regelverken. Men jag tänker mig att det kan ses som en mycket allvarligt brott att tvinga ner ett flygplan med hjälp av ett falskt bombhot.
Ska man lita på transkriptet av kommunikationen mellan pilot och flygledning begärde piloten att få nödlanda. Rent spontant vore manipulationer lätta att upptäcka då trafiken kan avlyssnas enkelt och i synnerhet för andra länders säkerhetstjänster:
Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of the airport that authorities have recommended us to divert to?
ATC: RYR 1TZ Standby.
Pilot: Standby, Roger.
ATC :09:41:00: RYR 1TZ .
Pilot: Go ahead.
ATC: IATA code is MSQ.
Pilot: can you say again please?
ATC:IATA code MSQ.
Pilot: MSQ, thanks.
Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from? Where did it come from? Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?
ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.
...
Pilot:09:47:12: RYR 1TZ we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our intentions would be to divert to Minsk airport
ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger. Standby for vectors.
Pilot: Standby RYR 1TZ.
Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.
ATC: RYR 1TZ , descend FL100.
Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ.
Att skicka upp stridsflyg i det läget verkar vara standard vid sådana händelser:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8520459/Two-men-arrested-Ryanair-bomb-scare-forced-emergency-landing-Krakow-Dublin-flight.html

Det finns tydligen ett mejl med hot:

https://pbs.twimg.com/media/E2WIqwYWYAQbbIV?format=jpg&name=medium

Det ser inte ut att vara skrivet av Hamas dock. Konstiga detaljer om Delphi Forum t.ex. där Roman Protasevitj faktiskt deltog.

Man spekulerar därför över två scenarier här:

Det är Vitrysslands säkerhetstjänst KGB som skickat mejlet för att planet ska landa i Minsk.

Eller:

Det är krafterna bakom färgrevolutionen som skickat mejlet medvetna om att Protasevitj kommer att gripas men att det kommer att dra på Lukasjenko omvärldens fördömande. Med hans nazi-förflutna kan han ses som användbar för ett visst ändamål men en belastning i det stora. Då kan man vara beredd att offra honom.
Citera
2021-05-27, 19:31
Medlem
Citat:
Det enklaste hade varit att landa i Vilnius, planet hade redan påbörjat nedstigningen. Det hade varit bäst för Ryan Air.
Men inte snabbast... Och dessutom hade "ledsagaren" inte kunnat följt med mer än några minuter för att "hjälpa till"... Gränsen hade satt stopp.

Kommer Ryanair att betala överflygningsavgifterna för två flygningar till Belarus?
Citera
2021-05-27, 19:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Putin börjar krypa fram ur kulisserna.

Idag har en flight från Austrian Airlines med destination Moskva nekats tillträde till ryskt luftrum på grund av att det i sin rutt undviker att flyga över Belarus.
https://tass.ru/ekonomika/11491535

Det var illa.

Vad har Ryssland att vinna på att ställa sig bakom en pajas som Aleksandr Lukasjenko?

Jag vet att vissa skribenter här älskar att påpeka att även västländer begår tokigheter. Jag vill därför påpeka att jag är medveten om att samma resonemang kan vändas mot västländer. Vad har egentligen västländerna att vinna på att stå bakom galna judar i Mellanöstern? Det är ett rent utnyttjande-förhållande. Västländerna har inte vunnit någonting på relationen med Israel, men förlorat desto mer.

Kan pajasen i Minsk på liknande sätt bli en belastning för Ryssland?
Citera
2021-05-27, 19:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det var illa.

Vad har Ryssland att vinna på att ställa sig bakom en pajas som Aleksandr Lukasjenko?

För varje flyg som inte åker över Belarus så måste Putin betala 500 Euro till Luka för att kompensera för det ekonomiska bortfallet det frånvarande flyget står för.

Citat:

Det är han redan, på fler än ett sätt.
Min gissning är att Luka kommer att råka dö under sitt rysslandsbesök.
Senast redigerad av Trolltestet 2021-05-27 kl. 20:24.
Citera
2021-05-27, 19:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det var illa.

Jag vet att vissa skribenter här älskar att påpeka att även västländer begår tokigheter. Jag vill därför påpeka att jag är medveten om att samma resonemang kan vändas mot västländer. Vad har egentligen västländerna att vinna på att stå bakom galna judar i Mellanöstern? Det är ett rent utnyttjande-förhållande. Västländerna har inte vunnit någonting på relationen med Israel, men förlorat desto mer.

Personligen tror jag inte Putin önskar någon eskalering gentemot EU, det samma gäller för EU vs. Ryssland även. Det finns den där gasledningen som bägge parter nog önskar.., den dealen vill man inte skjuta i sank. Lägg även till att bägges ekonomier sliter i detta corona-tidevarv.

Putin är nog 100 på att ha ett stabilt och "pro ryssland" vitryssland. Syns inte Luka i Minsk riktigt lyckas med det.., i.o.m öppet våld mot egna befolkningen och att skämma ut sig som han gör nu (som ju nu även kommer att kosta stora pengar för landet). Tror att Putin inte alls är nöjd med Luka, han har ju även fräckheten att bjussa in Kina in i landet på stora affärer..

Mina subjektiva tankar givetvis..
Senast redigerad av Snapcount 2021-05-27 kl. 20:10.
Citera
2021-05-27, 20:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För varje flyg som inte åker över Belarus så måste Putin betala 500 Euro till Luka för att kompensera för det ekonomiska bortfallet det frånvarande flyget står för.

Det är han redan, på fler än ett sätt.
Min gissning är att Luka kommer att råka dö på sitt rysslandsbesök.

Hjärtinfarkt inom 2 år är mitt bet, mycket möjligt att han får lite "hjälp" av inhemska KGB på det.
Citera
2021-05-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Har jag inte förklarat för dig att det är bra att läsa det man länkar till INNAN man länkar och hävdar att det står något där som säger emot det man hävdar att det står? Om inte så gör jag det nu.

Läs innan du länkar.

“He did not participate in hostilities, but he was with the battalion in the Donbass. He was a photographer and, as I understand it, a volunteer,”

“He did not serve in the regiment and was not listed in the regiment’s lists,” said Yuri K., one of the members of the Azov Battalion from 2014-2015. “

“The photo in the Azov newspaper with a fighter who looks similar to Protasevich is most likely staged,"

"One of Ukraine’s most prestigious newspapers, Mirror Weekly (Zerkalo Nedeli), also confirmed that “the Belarusian at one time worked in the Azov press service,” even noting that “there is no doubt that Russia will try to take advantage of the situation.”"

Alltså finns inget som säger att han är nazist eller som säger att han deltagit i striderna. Han var och är en journalist och frihetskämpe.

Extra kul är att webbplatserna du länkar till är ryska och det är ryska statens egna...

Då försöker vi ta det igen

Så att han var frivillig tror du ändrar något till det bättre?

Jag tror ingen förutom en nazist ens skulle sätta på sig en Azov uniform. Spelar liksom ingen roll att han "bara" var fotograf" eller nått

https://thegrayzone.com/2021/05/26/belarus-roman-protasevich-plane-nazis-ukraine/

https://www.foiaresearch.net/person/roman-protasevich

https://twitter.com/I_Katchanovski/status/1396817134387335176

Citat:
#Ukrainian media reports that #Protasevich served in the press-service of the neo-Nazi-led Azov battalion in #Ukraine during the war in #Donbas: "... украинскую страницу в биографии Протасевича: белорус одно время работал в пресс-службе «Азова»."

Citat:
Following the reports, Andriy Biletsky, a Ukrainian neo-fascist politician and former commander of Azov, confirmed in a Telegram post that Protasevich had indeed fought alongside the neo-Nazi militia.

Biletsky said Protasevich was wounded in the fighting with pro-Russian forces, although the former Azov commander insisted that Protasevich was engaged primarily in information warfare and not combat

Citat:
Researchers on Twitter uncovered a 2015 edition of Azov’s newsletter, Black Sun, which depicts a man on its cover that some suspect may be Protasevich.

https://twitter.com/Volod_Ishchenko/status/1397273535685476359

Citat:
Azov leader Andriy Biletsky states on Telegram:
"Roman, together with Azov and other military units, fought against the occupation of Ukraine. He was with us near Shyrokyne, where he was wounded. But his weapon as a journalist wasn't a gun, but the word." https://archive.ph/ZDppJ

Det är just snygga "frihetskämpar" som USA använder sig av, notera även i Kina

lite rörigt kanske men det finns massor av intressanta länkar i ovanstående material

Någon som kan språket och kan översätta

https://archive.ph/ZDppJ
Senast redigerad av temptedmania 2021-05-27 kl. 20:49. Anledning: la till ett tecken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in