2021-05-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag är helt emot restriktioner.
Vi har olika åsikter.

Ibland måste man ha dom.
Ser nu på Tv att A.lind säger att om vi vaccinerar oss duktigt så kan vi släppa restriktioner och vi kan gå på teater osv igen.

Jag är emot detta med piskan fram till vaccinsprutan.
Citera
2021-05-27, 21:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Okej. Så det är antalet det hänger på?
Varje människa bör alltså inte räddas?
Var går gränsen?
Hur många döda kan du acceptera för din frihet?
Eftersom du nämner antal så kan jag säga att antalet döda i corona enligt mig inte berättigar restriktionerna.

Jag tycker vi borde ha presterat bättre helt enkelt, i paritet med våra nordiska grannländer. Enligt mig berättigar antalet döda till betydligt hårdare restriktioner men det skulle skett innan, nu är det för sent. Jag kan acceptera vissa begränsningar i min frihet under en kortare period, exempelvis under en pandemi som tar många liv.
Citera
2021-05-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Biter vaccinet på den indiska?

Är dessa 6959 vaccinerade med båda doserna?

Vaccinen biter bra enligt alla källor. Möjligtvis lite sämre än på ”originalet” .
Jag har inte sett några uppgifter på att någon av dessa individer skulle vara vaccinerade (även om några förstås är det). Vad jag läst, så flyttar man vaccinationskapacitet till de värst drabbade områdena för att ”möta upp” spridningen.

Personligen tror jag det handlar om att denna variant är ytterligare lite mer smittsam och tar därför över och sprider sig just nu.
Citera
2021-05-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt tillverkaren kan man ta dos 2 efter 3 veckor. Rekommenderat 3-4 veckor. Det är ingen vaccinbrist på Pfizers vaccin. Däremot tycks Folkhälsomyndigheten fått för sig att det är bättre att vaccinera så många som möjligt med dos1, snarare än att ge dos2 inom föreskrivet intervall. Föreskrivet intervall enligt producent och det som EU-godkännandet vilar på, dvs 3-4 veckor.

Lurigt bara då att flera som bara fått en dos har fått ligga på sjukan.
Just nu verkar det som det är högtryck på vaccineringen.

Nu väntar lättnader i restriktioner allt eftersom och det känns ju som rätt läge, nu när sommaren är på gång med minskad spridning, mycket vaccin på gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tillräckligt stor del för att lagkräva att alla vaccinerar sig. Det finns dessutom mutationer som cirkulerar som är betydligt värre än de vi har i Sverige för tillfället.

Det ska inte vara lag på det, det ska vara helt frivilligt.
Såna stasi metoder vill jag inte se i Sverige.

Vilka mutationer är värre än dom vi har i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det verkar ju som att den Indiska varianten trivs i värmen också vilket är oroväckande.

Handlar inte om att den ”trivs” i värmen. Den är troligtvis ytterligare lite mer smittsam, vilket gör att säsongseffekten blir mindre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ibland måste man ha dom.
Ser nu på Tv att A.lind säger att om vi vaccinerar oss duktigt så kan vi släppa restriktioner och vi kan gå på teater osv igen.

Jag är emot detta med piskan fram till vaccinsprutan.

Denna psykologiska utpressning som pågår under restriktionerna kan liknas vid psykisk misshandel i ett förhållande. Isolera och bryt ner din partner gradvis för att sedan uppmuntra och erbjuda mer frihet när denna följer din vägledning.
Citera
2021-05-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Kanske ska lägga till.

Under förutsättning att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom/död på den indiska varianten.

'Real-world evidence'
The Pfizer vaccine was found to be 88% effective at stopping symptomatic disease from the Indian variant two weeks after the second dose, compared with 93% effectiveness against the Kent variant.

Källa:BBC
Citera
2021-05-27, 22:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med det resonemanget skulle man ju aldrig infört några som helst restriktioner eller rekommendationer.
Anledningen till att man inte stänger ned för influensan är ju att det viruset inte på långa vägar är lika farligt. Ett allvarligt influensaår dör 1500-2000 personer. Nu har vi MED restriktioner närmare 15000 döda på 15 månader. Som jag ser det är detta virus ungefär 10 gånger så farligt.

Frågan är vad som skulle hända om ett virus skulle sprida sig som dödar 25% av de smittade. Skulle du tycka det vore befogat med nedstängning då?

När det gäller influensa så erbjuds dessutom gratis vaccin för alla pensionärer, där cirka 60% vaccinerar sig.
Citera
2021-05-27, 22:09
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns inget tvång att vaccinera sig själv eller sina barn för polio, i Sverige. Och så måste det få vara.

Det var det förrut när det var en betydligt mildare epidemi av polio än covid idag.
Citera
2021-05-27, 22:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Singapore med 32 bekräftade dödsfall har vaccinerat 36% av befolkningen nu (28% fullvaccinerade).

Är det okej att säga att de smiskat vår stjärt till månen och tillbaka än?

Ja det är ok. Singapore kallas ju även "the fine city" där fine är böter, de har böter för allt i princip. Om du går på en offentlig toalett och glömmer spola så kollar de och du får böter, tuggummi på gatan - böter osv. Singaporianerna är vana att lyda.
Citera
2021-05-27, 22:15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vilka mutationer är värre än dom vi har i Sverige?

Finns ganska många mutationer idag. Finns en indisk som är extremt smittsam och sen finns det en del som är betydligt dödligare, ex. en av de brasilianska och en del asiatiska som inte cirkulerar längre i stort men poppar upp då och då.
Citera
2021-05-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Denna psykologiska utpressning som pågår under restriktionerna kan liknas vid psykisk misshandel i ett förhållande. Isolera och bryt ner din partner gradvis för att sedan uppmuntra och erbjuda mer frihet när denna följer din vägledning.

Ja måste säga att jag har inte alls påverkats av restriktionerna.. fattar inte hur folk kan lida så fruktansvärt

Ok jag har inte rest ,men har tröttnat skönt att pausa några år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in