2021-05-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det sjuka med det här att bara för att corona blir borta i Sverige är det inte säkert det är det i Asien. Likt förbannat lär vi se svenskar som till varje pris skall åka till Thailand förs TT fota sina fötter på badstränder och läggs ut det på sociala medier under januarimånad och påpeka hur underbart livet är.

De lär få Corona där och ta med det TILL Sverige igen.

Med det sagt, kul att för en gångs skull se ett slut och jag hade det på känn att första älgjaktsdagen är det mesta återställt.

Hört talas om vaccin?
Thailand lär inte släppa in ovaccinerade
Citera
2021-05-27, 20:37
Medlem
urgts avatar
Singapore med 32 bekräftade dödsfall har vaccinerat 36% av befolkningen nu (28% fullvaccinerade).

Är det okej att säga att de smiskat vår stjärt till månen och tillbaka än?
Citera
2021-05-27, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hört talas om vaccin?
Thailand lär inte släppa in ovaccinerade

Nya mutationer tänker jag på. Ingen kan ju vaccineras mot vanlig förkylning i Sverige
Citera
2021-05-27, 20:41
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det behövs ingen lag, 9 av 10 vill vaccinera sig mot covid-19.

Och nej, det är inte rimligt att kräva vaccination mot covid-19, den är inte tillräckligt farlig.

Låter som du inte tyckte att det var rimligt att kräva vaccination av polio heller då.
Citera
2021-05-27, 20:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Låter som du inte tyckte att det var rimligt att kräva vaccination av polio heller då.

Det finns inget tvång att vaccinera sig själv eller sina barn för polio, i Sverige. Och så måste det få vara.
Citera
2021-05-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ökar rejält?

Ser inte ut att öka rejält.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Ser ut som en liten ökning som sker långsamt.

3000 fall om dagen i ett land med 8 gånger Sveriges befolkning är inte särskilt mycket.

De har haft en onaturligt låg smittspridning en längre tid med alla nedstängningar men har nu börjat öppna upp och bli mer som Sverige har varit hela tiden. Tillräckligt många unga är inte vaccinerade för att hålla nere smittan på så låga nivåer den legat en längre stund utan restriktioner.
Det har legat länge runt 2500 fall/dag , nu har det börjat öka och idag redovisar dom 3542 fall, det är en 40% ökning från snittet.
Citera
2021-05-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det här ska nog tas med en stor nypa salt....
Fastighetsskötaren på frugans jobb har just torskat på sin 2:a covid-19 infektion.
Han hamnade på IVA april 2020, och var borta c:a 3 mån.
Han blev sjukskriven igen nu i måndags. Han är runt 60, normalbyggd och har inga underliggande sjukdomar.

Tror snarare att årslång eller livslång immunitet hamnar hos folk kanske upp till 50-55.
Jag själv hade vattkoppor som liten, enligt expertis ska man ha livslång immunitet, men när grabben var 3 år fick han vattkoppor, och smittade sen mig en 2:a gång. Kollar man på nätet skriver alla att det i princip är omöjligt, medan läkaren på sjukhuset sa att man kan få det efter c:a 40-45 år igen.Eftersom det är en typ av herpesvirus är det inte så långt ifrån Covid så jag har svårt att köpa "livslång" immunitet och det får en samtidigt att fundera hur kroppen kommer att reagera vid en ev vaccinering.

Livslångt skydd innebär nog inte att man är 100% immun utan att kroppen minns hur man ska försvara sig i olika grad. Men det som artikeln poängterar är att låg nivå av antikroppar inte betyder sämre skydd då kroppen är redo att producera nya ”on demand”. Därför har andra studier visat att de få återinfektioner som bekräftats också varit mildare. Jag beklagar dina oturliga erfarenheter av återinfektioner med andra sjukdomar, men det är väl statistik som är ledande i dessa frågor, inte enskilda anekdoter.
Citera
2021-05-27, 21:01
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Oroväckande utveckling på UK nu, fallen ökar rejält, Är det den Indiska varianten som spökar!?
Det kommer att bli så här med om det är den Indiska varianten, speciellt nu när vi öppnar upp.
Citera
2021-05-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med det resonemanget skulle man ju aldrig infört några som helst restriktioner eller rekommendationer.
Anledningen till att man inte stänger ned för influensan är ju att det viruset inte på långa vägar är lika farligt. Ett allvarligt influensaår dör 1500-2000 personer. Nu har vi MED restriktioner närmare 15000 döda på 15 månader. Som jag ser det är detta virus ungefär 10 gånger så farligt.

Frågan är vad som skulle hända om ett virus skulle sprida sig som dödar 25% av de smittade. Skulle du tycka det vore befogat med nedstängning då?

Nu vinklar du nog siffrorna till din fördel här. Influensan har vissa år skördat uppåt 4000 liv i Sverige, exempelvis 1994. Detta trots att man inte mätte antalet döda lika frenetiskt som nu. År 2020 hade vi väl ca 6000 döda utöver det normala (medelålder 82 för covidfall), trots befolkningsökning mm. Det känns inte riktigt som 10ggr högre va? Dessutom låg standardiserad överdödlighet på 3% då man väger in hur många förväntade levnadsår som gått förlorade. Jättefarligt...
Citera
2021-05-27, 21:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med det resonemanget skulle man ju aldrig infört några som helst restriktioner eller rekommendationer.
Anledningen till att man inte stänger ned för influensan är ju att det viruset inte på långa vägar är lika farligt. Ett allvarligt influensaår dör 1500-2000 personer. Nu har vi MED restriktioner närmare 15000 döda på 15 månader. Som jag ser det är detta virus ungefär 10 gånger så farligt.

Frågan är vad som skulle hända om ett virus skulle sprida sig som dödar 25% av de smittade. Skulle du tycka det vore befogat med nedstängning då?
Vi har också ett visst skydd mot årsinfluensan eftersom de flesta av oss haft den i en eller annan form. Därför slår den inte lika hårt mot befolkningen i stort.

Influensan är inte att leka med egentligen, men barn klarar den fint (och vi har haft infektioner av den sedan barnsben).
Citera
2021-05-27, 21:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Nu vinklar du nog siffrorna till din fördel här. Influensan har vissa år skördat uppåt 4000 liv i Sverige, exempelvis 1994. Detta trots att man inte mätte antalet döda lika frenetiskt som nu. År 2020 hade vi väl ca 6000 döda utöver det normala (medelålder 82 för covidfall), trots befolkningsökning mm. Det känns inte riktigt som 10ggr högre va? Dessutom låg standardiserad överdödlighet på 3% då man väger in hur många förväntade levnadsår som gått förlorade. Jättefarligt...
Vi behöver ta hänsyn till hur många färre än ett normalår som dött av andra orsaker än Covid. Det är inte helt enkelt att räkna på detta.
Citera
2021-05-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det här ska nog tas med en stor nypa salt....
Fastighetsskötaren på frugans jobb har just torskat på sin 2:a covid-19 infektion.
Han hamnade på IVA april 2020, och var borta c:a 3 mån.
Han blev sjukskriven igen nu i måndags. Han är runt 60, normalbyggd och har inga underliggande sjukdomar.

Tror snarare att årslång eller livslång immunitet hamnar hos folk kanske upp till 50-55.
Jag själv hade vattkoppor som liten, enligt expertis ska man ha livslång immunitet, men när grabben var 3 år fick han vattkoppor, och smittade sen mig en 2:a gång. Kollar man på nätet skriver alla att det i princip är omöjligt, medan läkaren på sjukhuset sa att man kan få det efter c:a 40-45 år igen.Eftersom det är en typ av herpesvirus är det inte så långt ifrån Covid så jag har svårt att köpa "livslång" immunitet och det får en samtidigt att fundera hur kroppen kommer att reagera vid en ev vaccinering.
Bältros du fick andra gången?

"Bältros kan uppstå hos alla som har haft vattkoppor, men det uppstår inte hos alla."

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/infektioner-pa-huden/baltros/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in