2021-05-27, 19:37
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Exakt. Här är en artikel som publicerades för några dagar sedan. Den reder ut missförståndet kring antikroppar. Lätt infektion kan ge livslångt skydd tydligen.

https://medicine.wustl.edu/news/good-news-mild-covid-19-induces-lasting-antibody-protection/

Det här ska nog tas med en stor nypa salt....
Fastighetsskötaren på frugans jobb har just torskat på sin 2:a covid-19 infektion.
Han hamnade på IVA april 2020, och var borta c:a 3 mån.
Han blev sjukskriven igen nu i måndags. Han är runt 60, normalbyggd och har inga underliggande sjukdomar.

Tror snarare att årslång eller livslång immunitet hamnar hos folk kanske upp till 50-55.
Jag själv hade vattkoppor som liten, enligt expertis ska man ha livslång immunitet, men när grabben var 3 år fick han vattkoppor, och smittade sen mig en 2:a gång. Kollar man på nätet skriver alla att det i princip är omöjligt, medan läkaren på sjukhuset sa att man kan få det efter c:a 40-45 år igen.Eftersom det är en typ av herpesvirus är det inte så långt ifrån Covid så jag har svårt att köpa "livslång" immunitet och det får en samtidigt att fundera hur kroppen kommer att reagera vid en ev vaccinering.
Senast redigerad av vinland 2021-05-27 kl. 19:51.
Citera
2021-05-27, 19:39
Medlem
Citat:
Hur många får livslånga men av mild infektion tror du? Vilket vi diskuterar nu. Dessutom är återhämtningsgraden ca 95% efter 3 månader (alltså helt symptomfri) och de flesta som inte återhämtat sig har genomgått allvarlig sjukdom, alltså gamla och multisjuka alternativt hypokondriker och bidragsfuskare. Så ja det är nog inte många procent av covid-sjuka under 70 år som får livslånga men. Klart att om man är 82 år och dör av covid kan det väl klassas som ”livslångt men”.

Ännu livslängre blir det om man bara var 44 år.

Citat:
'DEVASTATED' Lisa Shaw: BBC presenter, 44, died from blood clot after having AstraZeneca Covid vaccine, her family say
https://www.thesun.co.uk/tv/15088900/lisa-shaw-dead-44-bbc-presenter-covid-vaccine-astrazeneca/
Citera
2021-05-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni det här är över till hösten?
Att viruset har utrotats till 15 september i Sverige?

Återigen, det här viruset kommer inte utrotas. Immuniteten är inte steriliserande på viruset. Möjligtvis kan naturlig immunitet åstadkomma det, men troligtvis inte. Vaccinen kan definitivt inte utrota viruset. Inse att vaccinen inte är räddningen, de är bara en av faktorerna som kan bromsa virusets framfart. Vi kommer få leva med covid framöver men det kommer vara mindre farligt.
Citera
2021-05-27, 19:43
Medlem
Citat:
Tror ni det här är över till hösten?
Att viruset har utrotats till 15 september i Sverige?

Låter ju bra, men vet inte om jag vågar utgå från det. Vad kan sätta käppar i hjulen?
Att viruset muterar så pass mycket så vaccinen inte hjälper? Hur stor är risken?

Du kan släppa det där med utrotning tror jag. Det kommer förmodligen mutera till ännu mildare varianter och bli som en återkommande influensa. Släpp sargen nu.....
Citera
2021-05-27, 19:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo, så är det ju förstås. Tycker dock det känns risky att släppa på restriktionerna INNAN man vet att det fungerar och löper på enligt plan. Tycker egentligen att alla som vill ska ha fått sin andra dos vaccin innan man släpper på restriktionerna. Nu kommer ju inte ens riskgrupperna ha fått sin andra dos innan man börjar lätta upp.
Jag fattar inte planen, men det är väl som vanligt så att det inte finns någon plan.

Enligt mig skulle man vaccinera gamlingar och multisjuka, endast. Detta eftersom hela världen är smittoplats och nya varianter är att vänta oavsett. Men så är jag inte heller någon att fråga till råds om ämnet.
Citera
2021-05-27, 19:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Du kan släppa det där med utrotning tror jag. Det kommer förmodligen mutera till ännu mildare varianter och bli som en återkommande influensa. Släpp sargen nu.....

Vi får väl se vad som händer. Jag säger inte att det kommer bli på vare sig det ena eller det andra viruset. Lite oroande vad gäller mutationerna är ju att de mutationer man sett, snarare tycks verkat i andra riktningen. Mer smittsamt och mer farligt.

Sydafrika, Storbritannien, Indien, Brasilien. Alla dessa mutationer har varit värre än den ursprungliga varianten, men kanske kan det förändras och bli mildare.
Citera
2021-05-27, 19:49
Medlem
Citat:
Jo, så är det ju förstås. Tycker dock det känns risky att släppa på restriktionerna INNAN man vet att det fungerar och löper på enligt plan. Tycker egentligen att alla som vill ska ha fått sin andra dos vaccin innan man släpper på restriktionerna. Nu kommer ju inte ens riskgrupperna ha fått sin andra dos innan man börjar lätta upp.

Nej visst! Och då får de i riskgrupper och som är oroliga hålla sig undan. Enkelt. Vi andra kan leva våra liv, på egen risk, som med så mycket annat i livet. Inte en jävel har brytt som att föreslå restriktioner för hela befolkningen varje år som influensan är här och skördar liv i riskgrupper. Varför?
Citera
2021-05-27, 19:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag fattar inte planen, men det är väl som vanligt så att det inte finns någon plan.

Enligt mig skulle man vaccinera gamlingar och multisjuka, endast. Detta eftersom hela världen är smittoplats och nya varianter är att vänta oavsett. Men så är jag inte heller någon att fråga till råds om ämnet.

Varför tycker du att man bara skulle vaccinera gamla och multisjuka? Vad skulle det vara för poäng med att inte vaccinera så många som möjligt?
Citera
2021-05-27, 19:50
Medlem
Citat:
Exakt. Här är en artikel som publicerades för några dagar sedan. Den reder ut missförståndet kring antikroppar. Lätt infektion kan ge livslångt skydd tydligen.

https://medicine.wustl.edu/news/good-news-mild-covid-19-induces-lasting-antibody-protection/

Ja, se där. Det skulle vara intressant att se benmärgsprov från vaccinerade efter ett år. Vaccin borde ge samma process, men det är inte säkert.

Gött att man troligtvis har livslång immunitet då, grattis till mig.
Citera
2021-05-27, 19:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Är det 753 personer som nu är på sjukhuset och behandlas mot Covid?

Idag sa Taha att det är ungefär 1000.

Eller ska man addera denna sifran med IVA-patienterna?
Det ska vara strul med datan idag pga intrång. En användare i tråden nämnde det och länkade till SVT. Kolla några sidor bakåt!
Citera
2021-05-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kan också ge livslånga men..

Livet ger livslånga men.
Citera
2021-05-27, 19:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej visst! Och då får de i riskgrupper och som är oroliga hålla sig undan. Enkelt. Vi andra kan leva våra liv, på egen risk, som med så mycket annat i livet. Inte en jävel har brytt som att föreslå restriktioner för hela befolkningen varje år som influensan är här och skördar liv i riskgrupper. Varför?

Med det resonemanget skulle man ju aldrig infört några som helst restriktioner eller rekommendationer.
Anledningen till att man inte stänger ned för influensan är ju att det viruset inte på långa vägar är lika farligt. Ett allvarligt influensaår dör 1500-2000 personer. Nu har vi MED restriktioner närmare 15000 döda på 15 månader. Som jag ser det är detta virus ungefär 10 gånger så farligt.

Frågan är vad som skulle hända om ett virus skulle sprida sig som dödar 25% av de smittade. Skulle du tycka det vore befogat med nedstängning då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in