Citat:
Ursprungligen postat av
divadnil
Lotte Dalgaard har även pratat med mannen som de misstänker gick på bron med Helena, den såkallade "mannen med pilotglasögon". Han säger såhär: "Det stämmer inte att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde den där natten. Jag har minnesbilder, men det är inget som polisen intresserar sig för. Och inget som kan bevittnas av andra", säger han. "Men jag var inte på bron, jag hade ingen bil, och någon såg mig i närheten av mitt hem, en halvtimmes promenad från centrum omkring klockan halv fyra på morgonen"
Jag tror honom. Gick där någon tillsammans med Helena öht eller är det dräparen som lägger ut villospår?
Det ska ju ha varit ett kvinnligt vittne som säger sig ha sett Helena (enligt hennes beskrivning), så det är väl inte så sannolikt att det är gm själv som kommit med uppgiften. Det ska i så fall vara att vittnet ska ha gjort en "tjänst" åt gm. Det är väl heller inte 100% att det var just Helena på/efter brpn, men utifrån beskrivningen av byxorna är det inte osannolikt att det var hon. Däremot
behöver det inte ha varit just MMPG som hon gick med (om man ser MMPG = KM), det kan ju ha varit någon annan.
Men en sak jag funderar på utifrån det du refererar ur boken, är att den s k MMPG väl säger i PW:s och MÖ:s radioserie att han inte kommer ihåg vad han gjorde under ca 1-1,5 timme under natten. I boken säger han att han att har minnesbilder, men att polisen inte intresserar sig för dem. Nu har jag inte lyssnat på radioserien på något år, så jag kan minnas fel, men är inte dessa uppgifter motsägelsefulla? Det skulle vara intressant att få reda på vad dessa minnesbilder består i. Vad gjorde han under denna tid, som han säger inte kan verifieras av andra? Det behöver inte ha med Helena att göra. Men det kan ha med det att göra också.
Han säger: "Men jag var inte på bron, jag hade ingen bil, och någon såg mig i närheten av mitt hem, en halvtimmes promenad från centrum omkring klockan halv fyra på morgonen". Han kan ha rätt i att han inte var på bron (det kan ha varit någon annan). Han hade ingen bil (han sågs väl gå = utan bil, så det kan stämma). Det sista stämmer nog också, då någon har sett honom och vittnat om detta genom någon här i tråden. Så det han säger i boken kan vara korrekt, sedan vet man ju inte så mycket mer om tiden efter Stadt och om det han inte berättar om.