2021-05-27, 17:52
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nej det är inte konstigt.
Så går det till i Sverige.
Det är inte som i USA.

Fast det behöver inte gå genom hans advokat. När domen blir offentlig så skickas den till den tilltalade med vanlig post eller så kan den tilltalade helt enkelt kontakta tingsrätten själv och få besked.

I de fall där domen skickas till advokaten så saknar den tilltalade ofta fast adress. Det gör ju inte byggkontrollanten Stefan Davidsson. Han bor ju i Nya Hjärsta i Örebro.

Trodde att domar i mordrättegångar alltid meddelades formellt i en rättssal. Låter helt stört att mördaren får domen brevledes eller ännu värre: får kontakta tingsrätten (hovrätten i detta fall?) själv!

WTF liksom!?
Citera
2021-05-27, 17:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Gulp!

Lugn vi har utbytesavtal med Norge. Vi får SD, om han tar sig över gränsen.

De får tårtan. 😆
Citera
2021-05-27, 17:57
Moderator
OYs avatar
När man skriver ett inlägg i tråden genom att klicka på svara eller citera får man upp följande moderatormeddelande:

Citat:
Moderatormeddelande
Postat av blomvattnare 2020-06-15, 11:54
Moderator
Observera att topic är själva mordet. Inte diverse anekdoter och personliga uppfattningar om vare sig MGM eller BO eller andra personer.

Både när det gäller en MGM och ett BO kan det förstås vara av intresse för själva brottet hur de är/var som personer. Detta eftersom motivet till ett brott kan uppstå från personligheterna och deras göranden och låtanden.

Men då åligger det postaren att göra denna koppling. Kopplingen till själva brottet.

Personliga åsikter om medpostare är alltid OT.

/Mod

Lyckas man missa det här meddelandet eller i övrigt inte rättar sig efter forumets regelverk, medvetet eller av misstag, riskerar man att varnas oavsett hur många sidor den här tråden innehåller.

/Mod
Senast redigerad av OY 2021-05-27 kl. 17:59.
Citera
2021-05-27, 18:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Det här är ju en av de anledningar till att jag ifrågasätter lite grann...

Problematiken!!
Den finns ju BÅDE hos förövare OCH brottsoffer ibland/oftast!
Dvs både hos L + Mgm.
Så hur kan man då förvänta sig att det går att varna på FB, bara så där.....
Visst, det kan hjälpa någon, möjligen.

Men jag får uppfattningen av att du förenklar!

Jag vet redan hur JAG skulle ha reagerat, eftersom jag har varit där.
Men jag vet också hur andra har reagerat....
Och att tro att det är SÅ enkelt för dem, är att förenkla....trivialisera problematiken.

Mycket har skett som har lett fram till deras beslut/val.
Och ofta är det djupt smärtsamt. Trauman.

Därav är jag försiktig även ifråga om HD och hennes val eftersom jag anar en svår problematik.
Och jag är rättvis. Eller försöker vara det.

Så det jag säger är: det är OREALISTISKT att FÖRVÄNTA sig att alla kan dra sig ur INNAN
det är försent! Du bortser från deras problematik!!

Ska det göra dem skyddslösa?
Eller minskar därmed skulden hos MGM och förläggs istället på BO?
Ska man kritisera BO mer än förövaren?

Och ska BO:s barn/efterlevande verkligen behöva stå ut med
att den typen av "svarta stämplar" sätts på deras mor?

Ah...
Jag kanske är fel ute.
Jag säger inte att jag har rätt.

Bara att det känns felaktigt, orealistiskt och jag får klåda invärtes när jag läser.
Jag får en allergisk reaktion av den förenklade bild du har och återger.
Speciellt eftersom jag i VISSA delar förstår och håller med.
Men sedan kommer det en groda ur munnen som gör mig obekväm....
Det är så svart o vitt....

Ah, tack!

Du har skrivit många mycket kloka och läsvärda inlägg i den här tråden idag, och andra dagar.
Jag läser och begrundar.

Det är klart att man inte kan begära av offer att de alltid ska kunna ta sig ur/inte försätta sig i situationer där det kan hända att de blir offer.

Man kan både vara "skyddslös, men också ung och dum, druckit för mycket, varit ute för sent. Man kan som Lena vara extremt i behov av att vara sedd och älskad och framför allt inte bli lämnad.

Inte bli lämnad till något pris. Det var Lenas största skräck.

Vi har alla synliga och osynliga bräckligheter.

Vi kan alla råka illa ut för en gm som SD. Eller din dotter eller din vän.
Vare sig vi tror det eller ej.
Citera
2021-05-27, 18:23
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ah, tack!

Du har skrivit många mycket kloka och läsvärda inlägg i den här tråden idag, och andra dagar.
Jag läser och begrundar.

Det är klart att man inte kan begära av offer att de alltid ska kunna ta sig ur/inte försätta sig i situationer där det kan hända att de blir offer.

Man kan både vara "skyddslös, men också ung och dum, druckit för mycket, varit ute för sent. Man kan som Lena vara extremt i behov av att vara sedd och älskad och framför allt inte bli lämnad.

Inte bli lämnad till något pris. Det var Lenas största skräck.

Vi har alla synliga och osynliga bräckligheter.

Vi kan alla råka illa ut för en gm som SD. Eller din dotter eller din vän.
Vare sig vi tror det eller ej.

Och alldeles särskilt farligt är det i samband med att man "bara tar sitt pick och pack och drar", som så många undrar över: varför gjorde hen inte bara det! Generellt, men i detta fallet "hon".
Citera
2021-05-27, 18:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Och alldeles särskilt farligt är det i samband med att man "bara tar sitt pick och pack och drar", som så många undrar över: varför gjorde hen inte bara det! Generellt, men i detta fallet "hon".

Jamen precis!

Det var väl det som egentligen höll på att hända...
om än i mer maklig takt då.

Lena på sitt håll och HD på det andra.

Riktigt farligt är det ju när gm förlorar kontrollen.
Citera
2021-05-27, 18:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Så fint du kan tydliggöra saker!

Det handlar ju om skuldförskjutning, från gärningsman till offret. Genom att lägga stort ansvar på offret (i det här fallet t ex hon var pastor, hon borde ha följt sitt kall, hon var utbildad, borde veta bättre, hon och barnet hade blivit hotad och hon borde lämnat, hon krävde, hon borde inte hota en sådan man, hon borde haft empati med HD...), vilket gör att SDs ansvar förminskas eller förskjuts.

Det blir liksom legitimt att mörda Lena, för hon utsatte sig.

Problemet uppstår dock när en och samma person använder flera olika negativa snpunkter på offrets beteende som kan bli svårt att få ihop under samma paraply som kan passa in på varför en gm känner sig "nödgad" att utför mordet.

Det håller liksom inte längre.

Men också kanske något som handlar om att själv uppfatta sig "vara förmer".

Det skulle aldrig kunna hända mig, jag skulle aldrig utsätta mig för något sådant. Och- hon får skylla sig själv, hon borde ha vetat bättre.

En annan vinkel är ju om en gärningsman utsätter flera offer för något, tex våldtäkt eller mord. Då blir det genast mer problematiskt.

I det här fallet skulle det i princip kunna hända en annan kvinna som har en relation med SD. T ex HD har ju faktiskt varit nära att råka ut för något sådant.

Och vem vet vad som hade kunnat hända om SD hade lyckats mörda Lena på det "smarta sätt" som han påstår att han kunnat göra, det perfekta mordet som skulle se ut som en olycka? Ocg han inte lyckades fånga tillbaka HD?

Skulle HD också kunnat råka ut för en olycka?

Två olika kvinnor, men helt olika profiler.

Svårt med victimblaming när det är en och samma gm i det fallet.

Men det finns väl alltd ursäkter för personer som vill lägga skulden på offret. För fel har vi alla och något av dom var det.

Ja det är ett sorgligt kapitel. Man vill helst inte tänka på det. Tack.

Men denne GM slår i alla fall huvudsakligen bara ihjäl de han älskar. Det begränsar skaran lite. Det är inte min avsikt att därmed göra mig lustig. Men det fastnar lätt och kan bli en stil. Jag resonerar förstås i hypotetiska termer.
Citera
2021-05-27, 18:44
Medlem
Intressant att kolla in facebooktrådarna gällande geocaching
Just nu är det många som frågar hur man kan göra när det fuskloggas..
det verkar vara delade meningar, men de flesta anser att om remsan inte är signerad, kan nätloggen raderas.

Från skribent på fb:
Fick följande logg på en av mina challenge cacher, med ett found datum i närtid:🙄

"" Idag kändes som en bra dag att logga denna challenge (eftersom det passar bra med en myst just idag, till en annan challenge (GC6MF8R), som jag kanske eller kanske inte kommer att besöka i en okänd framtid).... loggremsan signerade i höstas (2020-09-28....""

En annan fb-skribent:
Om personer loggat en gömma på nätet men inte i loggen i gömman, hur gör man då?

Så här säger Guidelines.
"Delete logs that appear to be false or inappropriate."
https://www.geocaching.com/play/guidelines

Den meningen länkar till https://www.geocaching.com/help/index.php?pg=kb.chapter&id=38&pgid=204 där det finns lite mer detailjer.

Notera att den första meningen säger att man får radera loggar som *verkar* vara felaktiga. I extrema fall behöver man alltså inte ens kontrollera loggremsan. Praktiska tillfällen kan ju vara när folk säger att de såg den men inte kunde nå den.

Hur känner ni i tråden, med tanke på att Lena mördats efter radering av fuskloggar?
Jag anser att geoburkleken är ett av de starkaste motiven till mordet.

Någon kommenterar "Lite som att vinna en hand i poker med "jag hade royal stught flush i december"..
Gällande att logga för långt efteråt..

Sen dras det in liknelser med simning..

Men skolan så kunde vi ta sim-märken för betydligt längre sträckor. Då man inte hann simma 5 km på en sim-session (det var ju praktiskt omöjligt), så räknades de samman.
Så i det fallet så tillät det styrande uppifrån uppdelningen. Rätt fjantigt faktiskt.
Jag minns inte om det var ju 5 km, men det var ganska långa sträckor.

Svar från annan "På det sättet skulle ju till och med jag kunna ta Simborgarmärket."

Svar Ja. Nu gällde det inte mig eftersom jag redan hade de flesta märken utom de högre magistrarna.

Men, man kan ju också fundera på vad det viktigaste med märkena egentligen var. Att vara motivator till barn, eller att vara skrytmärken.

I sammanhanget så tänker jag att de gjorde mer nytta som motivator, det var ändå barn. Jag tycker däremot precis tvärtom när vi pratar Geocaching och Challenges. Dubbelmoral? Kanske. Eller så är det för att det ena handlade om barn och simkunskaper och det här handlar generellt om vuxna och lek.

Sen trumvirvel kommer "någon" och lägger sig i

Simmärken blev lite off topic ja,men för den vetgirige så samlar man metrar til kilometermärkena i valfria etapper. Tycker fö det är synd att det inte finns längre än 1000 km då det uppnås inom ett halvår om man ligger i lite.

Simmärken blev lite off topic ja,men för den vetgirige så samlar man metrar til kilometermärkena i valfria etapper. Tycker fö det är synd att det inte finns längre än 1000 km då det uppnås inom ett halvår om man ligger i lite.

Fråga: till Stefan Davidsson Vet du om det var samma bestämmelser för 25 år sedan? Jag kollade lite på simmärken av någon anledning jag glömt för 1-2 år sedan. Såg ut att vara mycket ändrat generellt.

Steffe svarar: Jodå, redan när man som fjortis i slutet av 80-talet samlade till 1000 km så tilhandahölls ett litet häfte där man fylde i datum och sträckor för ändamålet.
Citera
2021-05-27, 18:50
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sista rättegångsdagen är 5e Maj. Så senast 2 veckor senare faller domen.

Hur gick det? Har inte läst något i tidningarna/media om domen. Om min matte är korrekt så föll domen den 19:e maj?
Citera
2021-05-27, 18:54
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Jamen precis!

Det var väl det som egentligen höll på att hända...
om än i mer maklig takt då.

Lena på sitt håll och HD på det andra.

Riktigt farligt är det ju när gm förlorar kontrollen.

SD höll på att förlora kontrollen över LW och fick den sedvanliga psykopatweirdoknäppen och mördade henne!

Allt för återupprätta och därtill slutgiltigt behålla kontrollen över sitt offer.

Inget unikt ur psykopatweirdosynpunkt, det är liksom så de fungerar och agerar rent generellt.
Citera
2021-05-27, 19:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det vi känner till från FUP är ett aliasnamn.
Vi vet inte hur många olika hon har/har haft och inte får vi spekulera om det heller.
Spekulerar öht inte om vem. Säger att a) "periodvis" och stämmer föga med 2 dagar på rad och b) de har knappt ens träffats då.
Vilket är intressant eftersom hon reagerar starkt i förhör och vägrar prata om sin framfart.
Citera
2021-05-27, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Enligt SD träffades HD och JS första gången 3/11 -17 ca 17.30-18.00

Enligt JS så inleds relationen årsskiftet -17 -18, kanske rentav en bit in i -18.
De börjar pippa i december (han säger dec/Jan) och skiljer sig i feb, han är först ut. Tråkigt om han blev bortkollrad av den falska HD, man får hoppas det var på bas av mer än så.
Finner det helt weird att inte offentliggöra relationen om båda skilt sig, fattar inte hur han fann sig att vara dold.
Kan inte bero på annat än att hon inte vill mörka för att dels kunna tjata om sin brist på tillit och rädd att SD ska dra.
Att hon skulle vara rädd för honom ser jag som ren bullshit, hon hade aldrig våga köra ett sånt riskspel då - det samma gäller alla krav hon ställer, tar ut skilsmässa, flyttar och roar sig med JS.
... och hon skiljer sig med intentionen att bli ihop med SD varav resan går i samma mönster.

Ska man snacka om riskfaktorer att mördas (som återkommer i tråden) så har hon fyllt det med råge.
Han är som en menlös fähund i deras dialoger, smörar hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in