2021-05-27, 17:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Svårt att skala en kyckling om den inte skållats först tänker jag.
Ja fast det rättfärdigar knappast att skålla kycklingar levande.
Citera
2021-05-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja fast det rättfärdigar knappast att skålla kycklingar levande.

klart det gör, står man bakom att abort omfattar även juridiska barn , så ser jag inte hur man samtidigt kan ha problem med scollade kycklingar. men det är klart jag är ju inte hycklare, så det kanske gör att jag missar påängen....

rätt äkligt att de hittade avföring på fåglarna dock, så tur att de skollas.
Citera
2021-05-27, 17:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
klart det gör, står man bakom att abort omfattar även juridiska barn , så ser jag inte hur man samtidigt kan ha problem med scollade kycklingar. men det är klart jag är ju inte hycklare, så det kanske gör att jag missar påängen....

rätt äkligt att de hittade avföring på fåglarna dock, så tur att de skollas.
Nej det finns inget försvar för att skålla kycklingar levande. Man får döda dom först och sedan skålla dom. Vill du diskutera abortfrågan finns det garanterat lämpligare trådar för detta och ingen skulle utföra aborter genom att skålla fostren i hett vatten.
Citera
2021-05-27, 17:57
Medlem
Citat:
Nej det finns inget försvar för att skålla kycklingar levande. Man får döda dom först och sedan skålla dom. Vill du diskutera abortfrågan finns det garanterat lämpligare trådar för detta och ingen skulle utföra aborter genom att skålla fostren i hett vatten.

Jag disukterat det absurda i att godhetsignalera för "chicken-uggets to be" , skadan skulle i sådana fall vara en sämre smakande måltid, inte att det händer....
Citera
2021-05-27, 18:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag disukterat det absurda i att godhetsignalera för "chicken-uggets to be" , skadan skulle i sådana fall vara en sämre smakande måltid, inte att det händer....
Varför skulle det bli en sämre smakande måltid om man först nackar hönorna och sedan skållar dom?
Citera
2021-05-27, 18:07
Medlem
Citat:
Varför skulle det bli en sämre smakande måltid om man först nackar hönorna och sedan skållar dom?

tvärtom stressade djur sänker ph värdet och ger en sämre produkt, iafall nötboskap, nu vetjag inte om skållning eller nackning till döds ger den effekten, forskningen jag läst gällde kor och långa trånga transporter inför slakt.
Citera
2021-05-27, 18:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ja man behöver ju inte skära upp magar och låta de förblöda?

Eller som kycklingar som doppas ned med huvudet i vatten och får elstötar innan halsen skära av?

Finns nog bättre alternativ ändå

Så här står det på jordbruksverkets hemsida.

Det vanligaste sättet att avliva fjäderfän på är genom att mekaniskt bedöva djuret och därefter avbloda det. Den metoden används både när djuret slaktas för att bli livsmedel och när djuret inte ska bli livsmedel.

Vid bedövning får du fixera djuret om det behövs. Dessa fixerings*metoder är tillåtna för fjäderfän:

att hålla fast dem manuellt.
att använda en fotbygel (på fjäderfän som väger högst 20 kilo)
att använda en slakttratt (på alla fjäderfän utom strutsfåglar).

https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur/fjaderfan/slakt-avlivning-och-hantering-av-doda-fjaderfan
Citera
2021-05-27, 18:23
Medlem
killawifes avatar
Citat:

Men vad spelar det för roll om du dödar ett djur genom att hugga huvudet av det eller om du skållar det till döds? Djuret dör lika effektivt oavsett. Det är ju inte så att man medvetet plågar kycklingarna till döds med en onödigt elak metod utan man har säkert kommit fram till att djuret dör omedelbart på precis samma sätt men man slipper blodet och det är lättare att hantera kroppen efteråt för matproduktion.

Folk som skriver att djuren inte känner smärta eller ångest eller liknande har faktiskt fel. Men vi dödar dom ändå. Diskussionen om metoden är därmed tämligen meningslös då alla metoder är lika jävliga. I en perfekt värld hade det givetvis varit att föredra att man klappade djuren, gav dem en spruta och så somnade de in men detta är en industri, allt ska gå så fort och effektivt som möjligt. Det är likadant med arbetslivet. Trots att vi vet att en hel del med det är dåligt och ger ökade stressnivåer och sjukdomar hos människor så fortsätter vi med skiten iallafall.

Jag säger som nån skrev i en annan tråd jag läste nyss:

Låt samhället brinna, det finns inget av värde i det iallafall.
Citera
2021-05-27, 18:30
Medlem
Naturligtvis skall maskinerna och processerna fungera och följas, så som det är designat.
Men ur kycklingens perspektiv är det nog likgiltigt, det handlar ju om minuter innan dom ligger snyggt butiksförpackade och datumstämplade.

För oss andra i Löfvens Sverige pågår lidandet år ut och år in. Prova att skaffa njursten och sätta dig i kön till akuten.. Jaha vad har vi här.. lite ont i ryggen idag? ta en Alvedon och återkom om två veckor om det inte gått över.. Neeeext.
Citera
2021-05-27, 18:30
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Så vad är fördelarna med att tortera vid slakt?
Det du kallar tortyr är en konsekvens av enkla rutiner som sparar tid och pengar. Mitt perspektiv på det hela är att 99% av skadan redan är skedd i och med att kycklingen har berövats sitt liv, oavsett om slakten var "human" eller ej. Alldeles för stor vikt tilldelas den resterande procentenheten ("tortyren") för att vi ska få möjlighet till att känna oss som (falskt) bra människor som vill djuren väl.

Om vi ändå ska envisas med att äta kyckling tycker jag vi ska få inse vilka monster vi egentligen är. Jag tror det vore ett utvecklande perspektiv för oss som människor. Eventuellt kommer det bidra till att vi långsiktigt slutar äta söta små kycklingar också.
Citera
2021-05-27, 18:34
Medlem
Så här fungerar djurindustrin. Bli vegan.
Citera
2021-05-27, 18:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Men vad spelar det för roll om du dödar ett djur genom att hugga huvudet av det eller om du skållar det till döds? Djuret dör lika effektivt oavsett. Det är ju inte så att man medvetet plågar kycklingarna till döds med en onödigt elak metod utan man har säkert kommit fram till att djuret dör omedelbart på precis samma sätt men man slipper blodet och det är lättare att hantera kroppen efteråt för matproduktion.

Folk som skriver att djuren inte känner smärta eller ångest eller liknande har faktiskt fel. Men vi dödar dom ändå. Diskussionen om metoden är därmed tämligen meningslös då alla metoder är lika jävliga. I en perfekt värld hade det givetvis varit att föredra att man klappade djuren, gav dem en spruta och så somnade de in men detta är en industri, allt ska gå så fort och effektivt som möjligt. Det är likadant med arbetslivet. Trots att vi vet att en hel del med det är dåligt och ger ökade stressnivåer och sjukdomar hos människor så fortsätter vi med skiten iallafall.

Jag säger som nån skrev i en annan tråd jag läste nyss:

Låt samhället brinna, det finns inget av värde i det iallafall.
Lär vara hundra gånger mer plågsamt att skållas till döds jämfört med att bli nackad. Vid hallshuggning stoppas blodtillförseln till hjärnan och medvetandet försvinner på några sekunder. Att skålla till döds är ren tortyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in