2021-05-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Varför tas kravet på negativt covid test bort vid inresa från EU EES. Smittspridningen är fortfarande väldigt hög. Den kan gå upp. Det finns ingen naturlag som säger att den måste gå ner. Många är ovaccinerade. Det är ju IQ badboll.

Över en miljon "svenskar" har haft bekräftad Covid, äkta vara och kan antas vara immuna. Ytterligare 3,6M har fått minst en spruta och lider alltså statistiskt lägre risk för smitta/spridning.

Om vi dessutom antar att dom som fått Covid är dom som är mest sannolika att få och sprida detta vidare, är stora delar av köttberget som behövs för att hålla liv i pandemin bortplockat (R<1). Med vaccinationerna är dom största riskerna i dödlighet bortplockat.

Pandemin är över. Viruset kommer finnas kvar på sparlåga.
Citera
2021-05-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja fast det är långt mellan dom, det blir nästa generations bekymmer.

Svårt och prata i dom banorna, restriktionerna har ju inte hjälpt tillräckligt.

Det är därför morötter ges som vaccinpass. Så många kommer snällt ta vaccinet.
Inte ja, ja står inte bakom dessa stasi metoder.

Jag är helt emot restriktioner.
Vi har olika åsikter.
Citera
2021-05-27, 17:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Okej. Så det är antalet det hänger på?
Varje människa bör alltså inte räddas?
Var går gränsen?
Hur många döda kan du acceptera för din frihet?
Eftersom du nämner antal så kan jag säga att antalet döda i corona enligt mig inte berättigar restriktionerna.
Jag har låtit mina barn duscha, även fast människor ibland halkar i duschen och skadar sig allvarligt eller till och med dör.

De har dock inte fått klättra på taknocken.

Man får alltid väga risk mot nytta. Ingen av oss kommer dock att överleva, även fast de allra flesta av oss kommer att överleva Covid-19.
Citera
2021-05-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
När registrerade Sverige senast så här få fall + några hundra fall pga Skånes haveri? Det här känns som nivåer man kanske tidigare trodde skulle komma runt midsommar.

Verkar även saknas fall i Stockholm och Halland.
Tror vi får vänta tills imorgon åtminstone innan vi vet dagens slutgiltiga siffror..
Citera
2021-05-27, 17:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är helt emot restriktioner.
Vi har olika åsikter.
Ska det vara lagligt att medvetet utsätta någon för risken att bli smittad med HIV?
Citera
2021-05-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl snarast så att man tror att en lindrig infektion ger sämre skydd än vaccination.
Generellt är naturlig immunitet bättre än vaccin. Att vaccinen ger höga antal antikroppar betyder inte att de är bättre.

Citat:
Vaccinera barn är en grannlaga uppgift.
Vaccinet bör ju ge färre biverkningar än själva sjukdomen.

Man ska ju givetvis inte behandla i onödan. Risken med infektion för barn är i princip obefintlig. Att behandla i onödan bryter nästintill mot läkares yrkesbeskrivning. Tycker du att man ska ta bort blindtarmen på friska barn också?
Citera
2021-05-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med "stora pengar" menar du 15 EUR per vaccinering? Vad tror du en typisk covidsjukhusvistelse kostar i sammanhanget?

Nu är det ju inte stor andel som hamnar på sjukhus pga covid.
Citera
2021-05-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har låtit mina barn duscha, även fast människor ibland halkar i duschen och skadar sig allvarligt eller till och med dör.

De har dock inte fått klättra på taknocken.

Man får alltid väga risk mot nytta. Ingen av oss kommer dock att överleva, även fast de allra flesta av oss kommer att överleva Covid-19.

Men duscha känns som en hygienisk rättighet.
Klättra på taket som barn är snarast klokt att aldrig göra.
Vad jämförelsen nu syftade till.
Och ja, vi ska alla dö.
Därav ser jag inte katastrofen av att huvudsakligen 80 plussare dör av corona.
Låt oss acceptera döden och spara paniken till den dag barn i stor utsträckning dör.
Citera
2021-05-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ska det vara lagligt att medvetet utsätta någon för risken att bli smittad med HIV?

Eftersom HIV är en sjukdom som om du får den omöjligen blir fri från är det en dålig jämförelse.
Men låt mig göra en tillbaka.
Anser du att alla vuxna människor som ska ha sex måste ha ett HIV pass från senaste veckan?
Citera
2021-05-27, 17:55
Medlem
Citat:
Min bedömning hade, även utan att ha haft Covid, att jag för min och min familj hade valt att avvakta vaccinering och istället valt fortsatt försiktighet en tid. Även fast jag ser samhällsnyttan, så anser jag också att det är risker förknippade med all massvaccinering innan ett vaccin är beprövat. På individbasis prioriterar jag alltid min egen familj framför samhället.

Det gör alla när det kommer till kritan. Allt annat är skådespel. Men folk gillar att vara rädda, då känns livet på riktigt. De får ett problem levererat med masshysteri och sedan en lösning med vaccin. Trots att det är en mild sjukdom så gillar folk att gå runt och vara rädda, samt få ur sig ilska på Tegnell och alla som inte bär mask. Det är helt plötsligt någon annans fel att deras liv är skit. Folk har varit hypnotiserade i ett år nu, de älskar det.
Citera
2021-05-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Inte säkert det är över med kriser Per Bolund sa något om framtida kris på dagens pressträff.
Med den dåren kvar i regeringen kommer det åtminstone bli en energikris i framtiden.

Eller avsåg han måhända en kris med coronaförkylningar i höst?
Citera
2021-05-27, 18:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Eftersom HIV är en sjukdom som om du får den omöjligen blir fri från är det en dålig jämförelse.
Men låt mig göra en tillbaka.
Anser du att alla vuxna människor som ska ha sex måste ha ett HIV pass från senaste veckan?
Vad jag anser bör krävas för vuxna som ska ha sex är egentligen ingen bra jämförelse, eftersom jag är extremt konservativ i frågan, men jag svarar då inte utifrån vad jag anser om sex utan istället utifrån poängen du gör;

Jag anser att även detta är en avvägning. Somliga är beredda att offra sin frihet för endast ett uns upplevd säkerhet. Ju räddare människa desto mer vill hon kontrollera andra.

Det är inte svårt att förstå varför en majoritet är för vaccinpass.

Restriktioner kan vara bra, det är åter igen en fråga om nytta respektive risk. Det är ingen mänsklig rättighet att gå på restaurang, eller att få ligga med någon. Personligen anser jag dock att den som går på restaurang är den som väljer att riskera smitta. Corona är ju inte heller den enda smitta vi har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in