2021-05-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Unga kan inte hålla avstånd på samma sätt. Tillfälliga stängningar som Finnbackaskolan i Lycksele då man fick ett utbrott av Kent-varianten var helt avgörande för att bryta smittkedjor.

Jag frågade om du tror att detta var sen enda åtgärden?
Citera
2021-05-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Engagerar mig mycket? I mitt tycke är det inte att engagera sig speciellt mycket att ställa frågor på Flashback och delta i trådar en stund.

Jag är generellt intresserad av många saker. I detta fallet med vaccinen mot Covid har jag kommit fram till att massvaccineringen mest handlar om stora pengar för läkemedelsindustrin, men också är enkelt att sälja på stater därför att dessa ser till helheten och det allmänna intresset att få ned den allmänna smittspridningen. Då får man chansa lite.

Min bedömning hade, även utan att ha haft Covid, att jag för min och min familj hade valt att avvakta vaccinering och istället valt fortsatt försiktighet en tid. Även fast jag ser samhällsnyttan, så anser jag också att det är risker förknippade med all massvaccinering innan ett vaccin är beprövat. På individbasis prioriterar jag alltid min egen familj framför samhället.

Sammantaget anser jag att befolkningen ska tillåtas ta väl avvägda och faktabaserade beslut, och att det sista vi behöver i en sådan här situation är polarisering och kampanjande i ämnet. Det är för allvarligt för sådant.

Jasså! Det har du kommit fram till?
Hur har du räknat då?
Citera
2021-05-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det verkar ju vara Skånes siffror som saknas helt.
Att någon hackat och tagit bort fall verkar ju inte troligt.

Gissar att man kan lägga på 250-400 fal från Skåne för att få ett ungefärligt läge

Finns ju inget som tyder på att det är ändrat.

Skånes siffror är med på c19 för dagen:

https://c19.se/

Skåne - 224 fall.

Totalt Sverige idag enligt c19.se - 1267.
Citera
2021-05-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med "stora pengar" menar du 15 EUR per vaccinering? Vad tror du en typisk covidsjukhusvistelse kostar i sammanhanget?

Det beror på hur man räknar det, de allra flesta rena kostnaderna har man ändå oavsett om sängen är belagd eller tom.

Dremot blir det en undanträngningseffekt om behovet övertiger kapaciteten och detta kan ju faktiskt få folk att kräva att vården byggs ut för att täcka behovet även under ej optimala förhållanden då man faktiskt finansierar den (frivilligt eller ofrivilligt), det kommer ju kosta...

Så visst, det ÄR billigt för staten att köpa in vaccin...
Citera
2021-05-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är dags för IMBILDEN att resa till fjälls och tala den inkompetenta smittskyddsläkaren där till rätta!
Hahaha... haha.. kan det vara så att Tegnele placerat ut en liten massmördare i Norrland?

Men som du vet så har IMBILDEN typ alltid något extremt korkat svar på tal, kan det möjligen vara skidSKOLAN som varit öppen på loven som varit det stora smittmotorn?
Citera
2021-05-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är dags för IMBILDEN att resa till fjälls och tala den inkompetenta smittskyddsläkaren där till rätta!

Inte för att vara sådan - jag håller inte med IMBILDEN i mycket men stämmer detta?

Kollar man på smittspridningen i Sverige så stämmer det ju mycket riktigt att det peakar vid loven men detta kan ju lika väl bero på att spridningen minskar under loven?

Syns t ex en tydlig dipp i början av November 2020 som stämmer väl in med höstlovet (vecka 44).

Trenden har väl varit stigande smittotal fram till ledigheten för att sedan börja sjunka. Jag skulle inte uttrycka mig som att det peakar vid ledigheterna - snarare att det vänder vid ledigheterna.

Sen finns det ju annat som påverkar - t ex minskningen som började både våren 2020 och våren 2021 men den verkar snarare beror på klimat och andra faktorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Finns ju inget som tyder på att det är ändrat.

Skånes siffror är med på c19 för dagen:

https://c19.se/

Skåne - 224 fall.

Totalt Sverige idag enligt c19.se - 1267.

Konstigt!
Skåne har ju inte rapporterat själva ens pga tekniska problem..
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med "stora pengar" menar du 15 EUR per vaccinering? Vad tror du en typisk covidsjukhusvistelse kostar i sammanhanget?
Du får tro vad du vill. Låt mig uttrycka det så här;
Läkemedelsbolagen tjänar stora pengar just nu. Du tycks inte hålla med, och mitt intresse ligger inte i att lära människor att solen är varm.
Citera
2021-05-27, 14:45
Medlem
När registrerade Sverige senast så här få fall + några hundra fall pga Skånes haveri? Det här känns som nivåer man kanske tidigare trodde skulle komma runt midsommar.
Citera
2021-05-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har inga problem med att folk hånglar eller har sex i berusat tillstånd.
Jag är emot att förbjuda hångel och sex.
Jag har absolutinget emot hångel och sex 😊
Problemet som du inte tycks förstå är att det finns personer som är smittade som springer på krogen. Får man napp på första ragget är det väl någorlunda ok om det endast blir en smittad. Problemet är ju om personen är för full eller för ful. Han raggar på 20-30 personer och efteråt hänger han besviken i baren och tjatar. Du är väl tillräckligt gammal så att du fattar hur man smittas? Ska man behöva trycka en bildbok för att vissa ska förstå sånt som 99% av befolkningen förstår?
Citera
2021-05-27, 14:49
Medlem
sunessensommars avatar
Uppfattar det som att Folkhälsomyndighetens data är lika korrekt (alltså relativt tidigare) fram till och med kl. 16 igår. Därefter är den möjligen inkomplett.

Jag räknar högt och säger att 1 000 fall kommer att läggas till på grund av det i efterhand.

Därefter prognostiserar jag utifrån att fallen fördelar sig över veckodagarna på det sätt de gjort tidigare liksom att antalet rapporterade fall förhåller sig till antalet senare bekräftade fall den här veckan på samma sätt som tidigare.

Resultatet är att om det inte händer något verkligt dramatiskt och om inte just den här veckan av någon anledning avviker tydligt i mönster jämfört med de föregående, så kommer incidensen över 14 dagar (vecka 20 och 21) troligtvis vara klart under 300 fall per 100 000 invånare!
Senast redigerad av sunessensommar 2021-05-27 kl. 14:51.
Citera
2021-05-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Konstigt!
Skåne har ju inte rapporterat själva ens pga tekniska problem..

Då är det väl det som rapporterades efter det togs ut igår och fram till stoppet.

FHM kör väl vid 11.00 dagen de ska rapportera men rapporteringen sker löpande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in