2021-05-27, 13:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kan lägga ner din jävla attityd mot mig. Det framgick inte av ditt föregående inlägg att du redan haft covid. Om vi dock ska diskutera vaccin generellt så ska man väl också ta hänsyn till vilken mutation du var sjuk med och vilka mutationer som vaccinet anpassats efter.
Och nu är du tydligen expert på vilka vaccin som skulle vara lämpliga för mig.

Jag behöver inte din hjälp. Det var du som började yra om att jag skulle vara rädd och diverse annat trams. Återgå till min frågeställning eller skriv till någon annan!

Idiot....
Citera
2021-05-27, 13:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Går det att boka en andra dos efter tillverkarens rekommendationer eller måste man vänta 7+ veckor om man ringer dit?
Vet inte, jag bokade efter fem veckor eftersom jag fått uppfattningen att det kan vara bättre att vänta något längre än tre veckor.
Citera
2021-05-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du tror att det har varit den enda åtgärden? Alltså man stänger högstadiet, men gör inget annat.
Plötsligt sjunker smittan?

Unga kan inte hålla avstånd på samma sätt. Tillfälliga stängningar som Finnbackaskolan i Lycksele då man fick ett utbrott av Kent-varianten var helt avgörande för att bryta smittkedjor.
Citera
2021-05-27, 13:16
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast nu har ju de flesta över 70 inte varit sjuka i covid....
Antikropptesten har ju alltid visat en låg siffra för de äldre i vårt samhälle.

Så vad säger det om hur smittsamt viruset är egentligen... ?
Citera
2021-05-27, 13:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Och nu är du tydligen expert på vilka vaccin som skulle vara lämpliga för mig.

Jag behöver inte din hjälp. Det var du som började yra om att jag skulle vara rädd och diverse annat trams. Återgå till min frågeställning eller skriv till någon annan!

Idiot....

Jag skrev inte att du behövde min hjälp. Att du kallar mig idiot gör inte ditt inlägg intelligentare. En enkel googlesökning får upp virologer som rekommenderar covidvaccin på första sidan.
Citera
2021-05-27, 13:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vet inte, jag bokade efter fem veckor eftersom jag fått uppfattningen att det kan vara bättre att vänta något längre än tre veckor.

Ja, vi får väl se. Tillverkaren säger ju 3-4 veckor. Fem veckor är kanske okej, men när man som FHM gör, börja yra om 7 veckor är jag rädd för att effekten kommer bli sämre. Framförallt går massor av personer runt med ett skydd som är betydligt sämre än vad det annars hade behövt vara. Det är ju först cirka 1 vecka efter dos2 som man har de här 95% skyddet. Det man strävar efter.
Citera
2021-05-27, 13:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skrev inte att du behövde min hjälp. Att du kallar mig idiot gör inte ditt inlägg intelligentare. En enkel googlesökning får upp virologer som rekommenderar covidvaccin på första sidan.
Min fråga var inte om det finns virologer som rekommenderar covidvaccin.
Citera
2021-05-27, 13:23
Medlem
Alltså vad i helvete är det de håller på med i Australien? Melbourne går ner i 7 dagars lockdown då det nystats upp 24 tillfällen av Covid-19.
Det hjälper väl inte heller att man knappt vaccinerar folk i Australien.
Citera
2021-05-27, 13:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Alltså vad i helvete är det de håller på med i Australien? Melbourne går ner i 7 dagars lockdown då det nystats upp 24 tillfällen av Covid-19.
Det hjälper väl inte heller att man knappt vaccinerar folk i Australien.
Jag har inte koll på Australiens Coronataktik, men kan det tänkas att de har extremt liten spridning och därför väljer att köra lock-downs och avvakta mer kunskap om vaccinerna innan de startar vaccinationsprogram?
Citera
2021-05-27, 13:31
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Min fråga var inte om det finns virologer som rekommenderar covidvaccin.

Nej, du la till "utanför riskgruppen" men om du googlar samma sak så hittar du virologer som rekommenderar vaccinet för samtliga som inte har en historik av allergiska reaktioner från vaccin. Sen kan du säkert hitta vissa virologer som säger att man inte ska ta vaccinet när man är gravid och dylikt.
Citera
2021-05-27, 13:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, vi får väl se. Tillverkaren säger ju 3-4 veckor. Fem veckor är kanske okej, men när man som FHM gör, börja yra om 7 veckor är jag rädd för att effekten kommer bli sämre. Framförallt går massor av personer runt med ett skydd som är betydligt sämre än vad det annars hade behövt vara. Det är ju först cirka 1 vecka efter dos2 som man har de här 95% skyddet. Det man strävar efter.
Ur ett samhällsperspektiv tror jag det är bättre att många har 40 - 50 % skydd efter en dos än att färre har 80 - 90 % skydd efter två doser.

För varje enskild person är det tvärt om, då är det bättre att få båda doserna.
Citera
2021-05-27, 13:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ur ett samhällsperspektiv tror jag det är bättre att många har 40 - 50 % skydd efter en dos än att färre har 80 - 90 % skydd efter två doser.

För varje enskild person är det tvärt om, då är det bättre att få båda doserna.

Ja, det är nog så FHM resonerar, men jag är högst osäker på om det är bättre om dubbelt så många går runt och tror att de är vaccinerade med något som bara ger 40-50% skydd, än om hälften så många går runt och tror att de är vaccinerade med något som ger 95% skydd.

Grejen är ju den att alla som bara fått en spruta måste agera som om de vore ovaccinerade, för annars riskerar det att bli värre. Det är först efter andra sprutan, eller egentligen en vecka efter andra sprutan som ett reellt skydd uppnås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in