2021-05-27, 14:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men varför engagerar du dig så mycket i den saken om du redan haft covid? Kommer svenska myndigheter kräva att du vaccinerar dig om du redan utvecklat antikroppar? Verkar mest vara en hysterisk reaktionär tvångshandling.
Engagerar mig mycket? I mitt tycke är det inte att engagera sig speciellt mycket att ställa frågor på Flashback och delta i trådar en stund.

Jag är generellt intresserad av många saker. I detta fallet med vaccinen mot Covid har jag kommit fram till att massvaccineringen mest handlar om stora pengar för läkemedelsindustrin, men också är enkelt att sälja på stater därför att dessa ser till helheten och det allmänna intresset att få ned den allmänna smittspridningen. Då får man chansa lite.

Min bedömning hade, även utan att ha haft Covid, att jag för min och min familj hade valt att avvakta vaccinering och istället valt fortsatt försiktighet en tid. Även fast jag ser samhällsnyttan, så anser jag också att det är risker förknippade med all massvaccinering innan ett vaccin är beprövat. På individbasis prioriterar jag alltid min egen familj framför samhället.

Sammantaget anser jag att befolkningen ska tillåtas ta väl avvägda och faktabaserade beslut, och att det sista vi behöver i en sådan här situation är polarisering och kampanjande i ämnet. Det är för allvarligt för sådant.
Citera
2021-05-27, 14:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Fjärrundervisning har varit universalmedicin mot utbrott i kommuner. Varenda gång har det dämpat smittspridningen.
Konstigt att regimtrogna och FHM inte tror att skolstängningar fungerar när dom bevisligen fungerade i Lycksele, Skellefteå och på många andra ställen. Unga drabbas inte av covid men smittar sina föräldrar.
Ännu efter 5 månader har man knappt börjat vaccinera 50 åringar i Sverige.

Var ute i samhället i dag och mötte de unga, dom går tätt i flockar. Minns inte att vi var sådan flockdjur som barn och unga är i dag. De har alltid en ledare som de andra samlas runt. Undrar vad det kan betyda för framtiden?

Ny gangsterledare i förorten, ny industriledare eller bara en annan Stalin, ny Hitler eller Gandi. För nu betyder det bara en stor smittosam flock, akt er för "flocksmittan"!
När man ser barn och unga ska man tänka "fara", ta er i akt låt dem inte komma nära!
Citera
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns säkert de som kan argumentera för att man inte ska vaccinera utanför riskgrupperna.
Kan tänka mig att Ann-Cathrin Engwall tycker så.

Det sjukaste är väl dom som vill vaccinera barnen.

https://dailystormer.su/pfizer-study-says-almost-80-of-children-past-age-12-experienced-side-effects-from-vaccine/

Åstadkommer väldigt mera skada än nytta, en genomgången infektion ger livslångt skydd.
Citera
Medlem
Lista över kommuner/stadsdelar sorterat efter högt antal smittade per 10000 innevånare under vecka 20
list-nr, kommun, antal smittade per 10000 innevånare under vecka 20, ökning i procent från vecka19
1 Kiruna 100 72
2 Essunga 74 7
3 Arjeplog 59 -58
4 Piteå 52 30
5 Överkalix 52 0
6 Ovanåker 51 -35
7 Strömsund 43 -55
8 Ulricehamn 43 -4
9 Arvidsjaur 42 0
10 Finspång 42 -23
11 Gällivare 42 -22
12 Trollhättan 41 10
13 Härnösand 39 -4
14 Nordmaling 39 21
15 Boden 38 -9
16 Ljungby 36 -29
17 Ljusdal 36 -5
18 Lysekil 36 -37
19 Götene 35 -5
20 Bromölla 34 -46
Citera
2021-05-27, 14:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tillverkaren hade kommit fram till cirka 50% skydd om vi pratar Pfizer. Det blir en markant förbättring efter dos2. Många siffror som florerar.
Läste du artikeln?

The Lancet är en vetenskaplig tidskrift och studien är gedigen, så räkna med minst 70 % efter en dos.
"Många siffror som florerar" kan man använda när man läser olika dagspress och inlägg här och FB.
Citera
2021-05-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 15
Nya fall: 1 373

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se/

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 1, [Ingen rapport 13/5], 7, 1, 22, 41, 18, 34, 16, 8, 24.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 3 527, [Ingen rapport 13/5], 6 531, 7 166, 7 739, 7 109, 7 836, 8 319, 6360, 6 467, 5 302.
Underbart, fortsatt kraftig baisse!

Komigen nu alla skol- och dagisbarn! om ni hjälps åt och fortsätter fokusera allt ni kan på att det snart är sommarlov så tror jag snart vi golvat Corona för denna gången.
Senast redigerad av jerka11 2021-05-27 kl. 14:21.
Citera
2021-05-27, 14:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Det sjukaste är väl dom som vill vaccinera barnen.

https://dailystormer.su/pfizer-study-says-almost-80-of-children-past-age-12-experienced-side-effects-from-vaccine/

Åstadkommer väldigt mera skada än nytta, en genomgången infektion ger livslångt skydd.
Idag finns det inget som styrker att en genomgången covidinfektion ger ett livslångt skydd som jag har sett.

Det är väl snarast så att man tror att en lindrig infektion ger sämre skydd än vaccination.

Vaccinera barn är en grannlaga uppgift.
Vaccinet bör ju ge färre biverkningar än själva sjukdomen.
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-27 kl. 14:21.
Citera
2021-05-27, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det ser bra ut, bra minskning på nya fall. Det här intrånget som varit påverkar det siffrorna i dag?
Händelsen har polisanmälts och databasen har tillfälligt stängts ned. Folkhälsomyndigheten uppger också att man innan utredningsarbetet är avslutat inte kan rapportera kompletta data, från och med onsdag klockan 16.
SVT

Ja, det ser onekligen ut som att detta kan ha påverkat.

Minskningen Torsdag -> Torsdag var kanske något för stor för att vara sann.

3166 fall -> 1365 fall - det är en minskning med mer än 50% på en vecka.
Citera
2021-05-27, 14:22
Medlem
sunessensommars avatar
Det är dags för IMBILDEN att resa till fjälls och tala den inkompetenta smittskyddsläkaren där till rätta!

Citat:
Anders Nystedt, smittskyddsläkare i Region Norrbotten:

– Vi har fortfarande här i nordligaste fjärdedelen hög smittspridning och många fall. Genom pandemin har vi sett toppar i samband med lov och kalenderbitaren noterar att sjudagarsmedellinjen sticker i väg då.

Efter påsk har den höga trenden kvarstått tyvärr.

– Vi har fortfarande väldigt hårt belastad slutenvård. Både på intensivvården och på slutenvården. Det är jobbigt.

– Vårdpersonalen gruvar sig för åtminstone första halvan av sommaren. Det lär bli hårt arbete för dem.
Citera
2021-05-27, 14:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag är generellt intresserad av många saker. I detta fallet med vaccinen mot Covid har jag kommit fram till att massvaccineringen mest handlar om stora pengar för läkemedelsindustrin, men också är enkelt att sälja på stater därför att dessa ser till helheten och det allmänna intresset att få ned den allmänna smittspridningen. Då får man chansa lite.

Med "stora pengar" menar du 15 EUR per vaccinering? Vad tror du en typisk covidsjukhusvistelse kostar i sammanhanget?
Citera
2021-05-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja, det ser onekligen ut som att detta kan ha påverkat.

Minskningen Torsdag -> Torsdag var kanske något för stor för att vara sann.

3166 fall -> 1365 fall - det är en minskning med mer än 50% på en vecka.

Det verkar ju vara Skånes siffror som saknas helt.
Att någon hackat och tagit bort fall verkar ju inte troligt.

Gissar att man kan lägga på 250-400 fal från Skåne för att få ett ungefärligt läge
Citera
2021-05-27, 14:30
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det ser bra ut, bra minskning på nya fall. Det här intrånget som varit påverkar det siffrorna i dag?
Händelsen har polisanmälts och databasen har tillfälligt stängts ned. Folkhälsomyndigheten uppger också att man innan utredningsarbetet är avslutat inte kan rapportera kompletta data, från och med onsdag klockan 16.
SVT
Trist, nu när man verkligen vill ha tillgång till bra och aktuell data! Då får vi brasklappa kommande rapportsiffror tills det är färdigutrett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in