2021-05-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
TH ble vel også spurt om medisiner i avhørene, og såvidt jeg har skjønt var
også dette spørsmål han viste motvilje mot å svare på.
En ting er sikkert. Hvis det virkelig er slik at du på Flashback kan lese hva du har sagt i et avhør på politihuset, er det ikke noe vits i å la se avhøre av noen politimann. Da er det bedre å vente til saken kommer opp i en domstol.
Citera
2021-05-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg tenker omvendt.
Når hun lufter hunden vet du ikke når hun går, hvor hun går eller om hun slår følge med noen.
Du vet heller ikke om noen er i nærheten når du aksjonerer, hvis noen ser deg kidnappe noen slås det stor alarm.
Politiet sperrer veier for å stenge deg inne i kø osv, helikopter blir brukt.

Hjemme må du bare sørge for å vite at hun er alene, kjør til døren, ring på og hun åpner.
Vel inne er det ingen som ser eller hører hva du driver med og om det står en varebil utenfor er det ingen som reagerer.
Huset er i tillegg perfekt, innerst i blindvei med gangveien som bakdør, høy hekk som skjermer for innsyn.
Dette kan faktisk noen ha gjort alene.

Helt riktig. Hvem er det som vet at hun er alene hjemme og har full kontroll på hva hun gjør. Kjedelig å overaske henne mens hun er i telefonen. Alarmen går umiddelbart. Den/ de som har gjort dette har ment at risikoen er lavere ved å gjøre det slik. Dette vil kun gjelde for et fåtall personer. En kidnapping ute gir full kontroll og svært kort eksponeringstid på åstedet. Man aksjonerer ikke dersom forholdene ikke er optimale.
Citera
2021-05-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Vanskelig å si, jeg anser RU mer som en snørrunge. TH må ha skjønnt det med engang. Likevel hadde de en titalls møter på futurum, og de snakket til og med om monero, det henger heller ikke på grep.

Det er nok i det rene at RU må ha vært temmelig frustrert at hans store plan om å lande hvalen og tjene fett på en eller annen kryptoeventyr gikk i vasken. Det blir å spekulere hva som skjedde da, om de klikket for han, eller om fikk en annen å la TH gå på smellen, eller om noen fikk lukt av det hele og så muligheter, eller om RU faktisk har satt TH på sporet av en måte å bli kvitt AEH, eller om alt er rene tilfeldigheter og RU gikk bare videre i livet.

Likevel er jeg av mening at kryptomannen må ha sitt utgangspukt i det mørke nettet. En slags alt-mulig-man som skjuler identiteten sin svært godt og er vant med det. Det er noe han har drevet med en stund. Han er ikke typen som skryter av hvalen på åpne forum. Han er ikke typen som finner personer for å investere 100mill i et seriøs ment kryptoprosjekt. Men hva vet jeg.... Holder fortsatt alle muligheter åpen.

Det må nok være mulig å finne dash transaksjonen tilbake i dashblockchainen. Skal se nærmere på det, men kanskje det kommer flere ting ut i media. At det har kommet tips til politiet i det siste betyr lite, kryptomannen vet å skjule identiteten sin.

Jeg er litt av og på her, veldig mange meldinger å holde styr på, "jobber" også med en annen uoppklart draps/identitetssak, her i Norge.
Kryptomannen begynte plutselig å kommunisere med Tor og usporbare eposter, etter at han i første omgang gjorde det langt mer komplisert og lagde seg flere potensielle fallgruver enn nødvendig (btc, dash og kryptobørser med stjålet ID). Det får meg til å tenke at en mer datakyndig person tok over kommunikasjonen etter hvert.

At man i ro og mak over flere måneder før kidnappingen lager seg slike potensielle feller, mens etter kidnappingen er iskald og gjør alt etter boka henger ikke på greip. Kanskje drap ikke var meningen for kryptomannen, og alvoret gjorde at noen med mer kompetanse "ryddet opp".
Citera
2021-05-27, 12:17
Medlem
Citat:
Jeg tenker omvendt.
Når hun lufter hunden vet du ikke når hun går, hvor hun går eller om hun slår følge med noen.
Du vet heller ikke om noen er i nærheten når du aksjonerer, hvis noen ser deg kidnappe noen slås det stor alarm.
Politiet sperrer veier for å stenge deg inne i kø osv, helikopter blir brukt.

Hjemme må du bare sørge for å vite at hun er alene, kjør til døren, ring på og hun åpner.
Vel inne er det ingen som ser eller hører hva du driver med og om det står en varebil utenfor er det ingen som reagerer.
Huset er i tillegg perfekt, innerst i blindvei med gangveien som bakdør, høy hekk som skjermer for innsyn.
Dette kan faktisk noen ha gjort alene.

Helt riktig. Hvem er det som vet at hun er alene hjemme og har full kontroll på hva hun gjør. Kjedelig å overaske henne mens hun er i telefonen? Alarmen går umiddelbart. Den/ de som har gjort dette har ment at risikoen er lavere ved å gjøre det slik. Dette vil kun gjelde for et fåtall personer. En kidnapping ute gir full kontroll og svært kort eksponeringstid på åstedet. Man aksjonerer ikke dersom forholdene ikke er optimale.
Citera
2021-05-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Kan forklaring være at det kun er en person bak det hele ? og at han da ikke kan kjøre kassevogn å kaste AEH inn i bilen samtidig. Det var dette bakhonet, som fikk meg til å tro at det er en person bak det hele. Også skoavtrykk etter bare en person.

Det er helt klart det minst risikable dersom det kun dreier seg om en person. Er man 2 eller fler så gir det ingen mening å kidnappe henne hjemme med mindre man har tilknyttning til åstedet.
Citera
2021-05-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrfBaltazar
Helt riktig. Hvem er det som vet at hun er alene hjemme og har full kontroll på hva hun gjør. Kjedelig å overaske henne mens hun er i telefonen? Alarmen går umiddelbart. Den/ de som har gjort dette har ment at risikoen er lavere ved å gjøre det slik. Dette vil kun gjelde for et fåtall personer. En kidnapping ute gir full kontroll og svært kort eksponeringstid på åstedet. Man aksjonerer ikke dersom forholdene ikke er optimale.
Jeg ville ha jammet alt av trådløst GSM WIFI DECT osv, ikke noe problem.
Tilfeldig valgt jammer
https://m.dx.com/p/lsjm10-portable-gsm-dcs-3g-4g-gps-mobile-phone-signal-jammer-2711154
Citera
2021-05-27, 12:23
Medlem
Citat:
Dette scenarioet virker mest gjennomførbart hvis GM er en hun kjenner eller
forventer på døra. Ellers risikierer man at hun gjør anskrik.

Jeg anser det fremdeles som en mulighet at TH kan ha servert henne noe
med sterke sovemedisiner før han dro på jobb, som evt. har slått henne
ut i timen som fulgte. Da ble det en lettere jobb for den som skulle hente henne.

Ja, kan vel ikke se bort fra den muligheten. Da inntraff døden mens han var på jobb. Og han stressringte for å være sikker på at alt hadde gått som det skulle. Skjulte liket midlertidig etter at han kom hjem. Politiet lurer jo på hva han egentlig brukte tiden på.
Citera
2021-05-27, 12:32
Medlem
At kryptorigget er satt unødvendig omstendelig kan peke mot TH.

Han var raskt ute med å fortelle hvor teknologisk analfabet han var.

Han sier også at han måtte slutte med smarttelefon fordi han ble "syk av å bruke den".

Likevel ser vi at han likevel har tatt en slik i bruk i ettertid (bilder av han utenfor Kripos)
Citera
2021-05-27, 12:35
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg ville ha jammet alt av trådløst GSM WIFI DECT osv, ikke noe problem.
Tilfeldig valgt jammer
https://m.dx.com/p/lsjm10-portable-gsm-dcs-3g-4g-gps-mobile-phone-signal-jammer-2711154

Hva skulle hensikten være med det?
Citera
2021-05-27, 12:40
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, kan vel ikke se bort fra den muligheten. Da inntraff døden mens han var på jobb. Og han stressringte for å være sikker på at alt hadde gått som det skulle. Skjulte liket midlertidig etter at han kom hjem. Politiet lurer jo på hva han egentlig brukte tiden på.

Jeg tenkte at medisin først og fremst skulle anvendes for å inkapasitere.
Man kan ikke stole på at en dose sovepiller er effektivt som drapsvåpen.
Men en bevisstløs person er altså lettere å ta livet av uten kamp, og man
kan dessuten frakte personen til et annet sted for å fullbyrde. Kanskje
det ble gjort i denne saken også? Bevisstløs i bagasjerom, kjørt til
egnet sted, boltepistol mot knollen og rett i "grava".
Citera
2021-05-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
At kryptorigget er satt unødvendig omstendelig kan peke mot TH.

Han var raskt ute med å fortelle hvor teknologisk analfabet han var.

Han sier også at han måtte slutte med smarttelefon fordi han ble "syk av å bruke den".

Likevel ser vi at han likevel har tatt en slik i bruk i ettertid (bilder av han utenfor Kripos)
Nei, selv om det var unødvendig omstendelig må du likevel ha høy kompetanse for å ikke gå ned i nevnte fallgruver. TH står ikke bak kryptorigget.
Citera
2021-05-27, 12:44
Medlem
Citat:
Hva skulle hensikten være med det?
Hindre aeh i å slå alarm om hun satt i telefonen.
Det var vel en avbrutt samtale den morgenen, en på 3 sek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in