Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
Om vi vänder på frågan. Hur mycket kontanter har du vanligtvis hemma? Själv har jag kanske en femhundring på sin höjd. Det mesta av mina pengar är investerat i aktier och fonder.
Om staten nu av någon helt absurd anledning skulle få för sig att spärra mina konton kommer jag inte lyckas få tillgång till några pengar oavsett om det finns kontanter eller ej i samhället.
Jag har drygt sextusen just nu. Egentligen borde jag ha mer, men jag använder faktiskt kort för det mesta. Ibland tvingas jag nästan till det. T.ex. slutade min frisör sedan mer än 20 år att ta emot kontanter, och jag äter gärna mat från ChopChop, som inte heller tar kontanter. På nätet är man också för det mesta tvungen att använda kort.
Guld är ett bra alternativ. Då skulle man fortfarande kunna sälja till dem med kontanter men inte ha mycket kontanter hemma själv.
I Kina har de ett system där de belönar eller bestraffar folk för deras köpvanor genom att de betalar med kort, så vi har inte dragit detta med kontantlöshet ur röva.