2021-05-26, 23:03
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Är det för att minska smittspridning så är det väl ok. Hoppas bara på att den kommer tillbaka. Jag gillar kontanter

Det är ett sätt för Liseberg att hålla blattarna borta, som köper lite för sina svart och/eller kriminella cash, och dessutom skrämmer bort svenska familjer, köpstarka som gärna betalar m kort.

Hur jäkla svårt är det att räkna ut det?

(Bli dock inte förvånad om Liseberg gör Tv-reklam så kommer man fronta en "blandad" familj och en Adidasriddare som side-kick! ).
Citera
2021-05-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
En kraftig fördel med detta är att alla lever på svarta pengar hålls utanför grindarna. Jag tänker i synnerhet på minderåriga som säljer knark från mopeder. Ingen kommer att sakna dem..

Kan sätta min högra kula på att sexuella ofredanden på småtjejer på Liseberg kommer minska drastiskt också, eftersom de är äckliga blattekräk som står för allt sånt skit där.
Citera
2021-05-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Bra då finns det en stor anledning att inte åka till Liseberg nu, den dagen dom inför kontanter igen är det mer intressant att ta sej dit.

Vägrar ställen som inte tar kontanter!

Varför? Varför använder ni kontanter? Seriös fråga
Citera
2021-05-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag är osäker på ur vilken vänster-bibel du citerar. Men priserna relativt lönerna ("reallöneökning") utom aktier och bostäder sjunker ju oavbrutet sedan 1995. Här ett diagram:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/

Swish har antagligen sparat 5 miljarder kronor till det svenska samhället. När kontanter försvinner tjänar vi 5 miljarder till och reallönekurvan tar ännu ett litet skutt uppåt. Som den gjorde när internet, iphone, mobile, datorer kom.

Du sa lägre priser, vilket vi inte har sett. Om reallönerna går upp eller ner för vanliga arbetare tåls verkligen att diskuteras, då inflation kan mätas på olika sätt och vanliga arbetare får inte så mkt till löneökningar numera. Helt enkelt så har inte vanliga arbetare fått se en så stor förtjänst av automatiseringen, vad de har fått se är tuffare arbetsmiljö, högre arbetslöshet, och sämre välfärd. Om automatiseringen skulle göra samhället rikare så hade inte välfärden blivit sämre utan bättre. Automatiseringen hade kunnat göra samhället rikare, men ledarna är för korrupta för det, så mer eller mindre all vinst av automatiseringen går till några få procent.

Så de besparingarna du pratar om leder bara till att fler blir arbetslösa och de rika blir rikare. Pengarna går inte till samhället och invånarna.

Jag är varken höger eller vänster, båda är korrupta och vill folket illa.
Citera
2021-05-26, 23:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mermaidmafia
Varför? Varför använder ni kontanter? Seriös fråga
Köper och säljer grejer kontant. Vill även ha kvar kontanterna kvar i samhället så därför använder jag dom mysigt prasslande sedlarna.
Citera
2021-05-26, 23:29
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Jag bekymrar mig inte personligen över detta, utan mitt svar var endast en reaktion på att Liseberg påstods plocka bort kontanter av hygieniska skäl.
Så du blir kränkt på andras vägnar alltså?

Ja alltså hyienska skäl kan innebära en del saker, som självklart du inte personligen anser är av hygeienska skäl.

Att hantera 5kronor, 1kronor och sedlar krävs ju att personalen tar i dom. Sen ska någon annan hantera dom osv osv.
Så i det långa loppet så kommer ngn påverkas av hygeinska skäl
Citera
2021-05-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du är extremt vänster och du kan inte styrka en enda siffra i det du säger. Vi kanske nöjer oss där, du verkar inte mottaglig för fakta som diagram från SCB.

Jag skrev inga siffror, så din läskunnighet ifrågasätter jag. Men vad vill du att jag ska styrka? Att inflationen kan mätas på olika sätt? Påstår du att inflationen inte kan mätas på olika sätt? Att arbetslösheten har blivit högre? Du är kanske ung, du kan ju fråga din pappa eller farfar, så kan de nog intyga om att förut så fanns det jobb i överflöd. Eller är det att jag ska styrka att välfärden blir sämre? Ja pensionsåldern ökar, förut så var äldrevården gratis, nu är den svindyr, längre vårdköer etc. Eller är det kanske att klasskillnaderna ökar? Påstår du att de inte gör det?

Jag skulle dock vilja att du backar upp ditt ursprungliga påstående om att priserna går ner.
Senast redigerad av Hew18 2021-05-27 kl. 00:00.
Citera
2021-05-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Så du blir kränkt på andras vägnar alltså?

Ja alltså hyienska skäl kan innebära en del saker, som självklart du inte personligen anser är av hygeienska skäl.

Att hantera 5kronor, 1kronor och sedlar krävs ju att personalen tar i dom. Sen ska någon annan hantera dom osv osv.
Så i det långa loppet så kommer ngn påverkas av hygeinska skäl

Om de är så bacillrädda så kanske de kan använda plasthandskar istället för slicka på mynten.
Citera
2021-05-26, 23:43
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om de är så bacillrädda så kanske de kan använda plasthandskar istället för slicka på mynten.
Ja precis, fast nu är det ju virus det handlar om .
Jaja man kan inte begära allt...

Undrar hur människor som ser detta som ett problem överlever vardagen?
Går de runt och letar efter problem som de kan bli upprörda över?
Citera
2021-05-26, 23:49
Medlem
ImTheMans avatar
kontanter är förlegat, men svårt för barn att använda kort när de ska köpa biljetter till attraktioner.
Citera
2021-05-26, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Ja precis, fast nu är det ju virus det handlar om .
Jaja man kan inte begära allt...

Undrar hur människor som ser detta som ett problem överlever vardagen?
Går de runt och letar efter problem som de kan bli upprörda över?

Skiten som är på mynt och sedlar innehåller inte levande bakterier och virus, åtminstone inte efter ett tag i plånboken. Det är totalt skitsnack att det har med hygien att göra.
Citera
2021-05-26, 23:59
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Skiten som är på mynt och sedlar innehåller inte levande bakterier och virus, åtminstone inte efter ett tag i plånboken. Det är totalt skitsnack att det har med hygien att göra.
Va bra , då är det säkert något annat som gör ni verkligen måste gå till botten med.
För så här får det ju inte vara !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in