2021-05-27, 11:46
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det är sådana som du som skulle skicka mänsklgheten till avgrundens djup om ni fick bestämma. Väl där så kan vi skålla dig levande .. föreställ dig en värld a la Mad Max, du skriker och ber om att skona ditt liv. Alla bara hånskrattar och petar ut dina ögon med en skruvmejsel. Sen sågar de av armar och ben innan de doppar ned vad som återstår i kokande vatten. Väl färdiglagad slängs du till hundarna.

1 miljon i veckan .. "förintelsen", släng dig i väggen. Jag har inte ätit kyckling på över 20 år, you can too.

Ja exakt, äter inte heller sånt som plågats. Nasty.
Citera
2021-05-27, 12:00
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Har för mig att jag läste för några år sedan att vi dödar 10.000.000.000 djur (globalt) årligen, varav 10-30% är kycklingar...

10 miljarder djur årligen globalt? Vi människor är officiellt nästan åtta miljarder på denna planet, varav kanske halv miljard äter inte kött, och vi lever 365 dagar på ett år.

https://sentientmedia.org/how-many-animals-are-killed-for-food-every-day/

År 2018 var det 72 miljarder landbaserade djur och 1,2 biljoner (1 200 miljarder) vattenlevande djur.

https://www.weforum.org/agenda/2019/02/chart-of-the-day-this-is-how-many-animals-we-eat-each-year/

Enligt World Economic Forum är det uppskattningsvis 50 miljarder fjäderfä som används vid den globala livsmedelsproduktionen.
Citera
2021-05-27, 12:07
Medlem
Aldrig varit ett fan av kyckling, kanske när jag lagar någon asiatisk rätt med frukt och chili som verkligen tar över kycklingsmaken men sällan. Då har jag kört på Kronfågel för att jag velat ha "kvalité" men aldrig mer kommer jag att falla för det, eldorado får funka. Spelar ingen roll vart man handlar för alltid får man senor, hinnor och elände i kycklingen.

Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
10 miljarder djur årligen globalt? Vi människor är officiellt nästan åtta miljarder på denna planet, varav kanske halv miljard äter inte kött, och vi lever 365 dagar på ett år.

https://sentientmedia.org/how-many-animals-are-killed-for-food-every-day/

År 2018 var det 72 miljarder landbaserade djur och 1,2 biljoner (1 200 miljarder) vattenlevande djur.

https://www.weforum.org/agenda/2019/02/chart-of-the-day-this-is-how-many-animals-we-eat-each-year/

Enligt World Economic Forum är det uppskattningsvis 50 miljarder fjäderfä som används vid den globala livsmedelsproduktionen.
Och så är det säkert 10% av dessa djur som ska bli hund/katt/annan djurmat. Obehagligt ändå hur så stor mängd av slakt det finns satt systematiskt på denna planet. Man blir lite nyfiken på hur det ser ut på andra planeter med intelligent liv om man låter levande ting leva i fångenskap, födas och slaktas för att förtäras. Nästan som en skräckfilm.
Senast redigerad av Tanakh 2021-05-27 kl. 12:12.
Citera
2021-05-27, 12:25
Medlem
Säger väl allt om ett samhälle och dess invånare baserar på hur man behandlar gruppens svagaste , dvs äldre , barn , sjuka , kvinnor och djuren . Inte alls så konstigt att världen ser ut som ett rent helvete och blir bara värre och värre för var dag
Citera
2021-05-27, 12:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Aldrig varit ett fan av kyckling, kanske när jag lagar någon asiatisk rätt med frukt och chili som verkligen tar över kycklingsmaken men sällan. Då har jag kört på Kronfågel för att jag velat ha "kvalité" men aldrig mer kommer jag att falla för det, eldorado får funka. Spelar ingen roll vart man handlar för alltid får man senor, hinnor och elände i kycklingen.

Och så är det säkert 10% av dessa djur som ska bli hund/katt/annan djurmat. Obehagligt ändå hur så stor mängd av slakt det finns satt systematiskt på denna planet. Man blir lite nyfiken på hur det ser ut på andra planeter med intelligent liv om man låter levande ting leva i fångenskap, födas och slaktas för att förtäras. Nästan som en skräckfilm.

Instämmer till 100%! Jag slutade äta kyckling helt efter ett besök hos Kronfågel i Kristianstad 2004.

Citera
2021-05-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Säger väl allt om ett samhälle och dess invånare baserar på hur man behandlar gruppens svagaste , dvs äldre , barn , sjuka , kvinnor och djuren . Inte alls så konstigt att världen ser ut som ett rent helvete och blir bara värre och värre för var dag

Nej, det gör ju inte det. De flesta som köpt Kronfågels kyckling har troligtvis varit ovetande, att då sitta och säga att de direkt är för djurplågeri är ju synnerligen konstigt. Det här säger ingenting om en befolkningsgrupp men nog säger det mer om vinsthungern som varje bolag numera har. Inget fel i sig att sträva efter vinst, men när man kapar ett ben och står och vinglar på det andra benet för att få vinst så blir det vanskligt.
Citera
2021-05-27, 13:07
Medlem
Hivmannnens avatar
Det är på grund av sånt här man köper majskyckling
Citera
2021-05-27, 13:29
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh

Eldorado är bara ett varumärke och tillverkas av det företag som kan gå lägst kostnadsmässigt. Varumärket i sig är ett EMV och ägs av Axfood. Har svensk köttindustri så här så har ju även andra länder det också.
Citera
2021-05-27, 13:37
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Hur vet du det? Detta sa man om bebisar på 50talet med. Man opererade bebisar utan bedövning. Var det rätt? Nej.
Jag har gjort en stor enkätundersökning av numer döda kräftor. Det handlar om 10 000 kräftor som jag gjorde en intervju med 2014. Om du vill ha responsen skickar jag gladeligen över den på mail, var då så god och ange din e-postadress i svaret.
Citera
2021-05-27, 14:51
Medlem
Vidrigt, men samtidigt ett resultat av snåla konsumenter. Att köpa kött/fågel av ett lokalt gårdsslakteri är kanske inte någon heltäckande garanti för att djuren haft det bra och slaktats på det minst plågsamma sättet men betydligt säkrare än att handla på Ica eller Willys.

Kött är fantastiskt, men det kan knappast påstås om köttindustrin.

Problemet är att allt för få är beredda att betala 169kr/kg för nötfärsen på Ica eller vad det nu skulle kunna tänkas kosta för att djuren skulle haft det bra genom hela livet fram till slakt.

Detta leder i sin tur till att nästan alla butiker utanför storstäderna knappt har något som helst utbud av varor av god kvalitet vilket gör livet bra mycket krångligare för oss som både vill äta bra kött och är beredda att betala för det.
Citera
2021-05-27, 15:00
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Svälta?? Lägg av!

Men tänk efter lite nu.. hur fan tror du att maten är så billig för?

Det handlar om massproduktion och där finns det ingen plats för känslor.

Alla kan vi ju inte frodas med att äta ett kex med ett salladsblad och lite salt på per dag även om jag känner sådana också, lite så flummiga individer som inte uträttar värst mycket i livet och då går det ju att idissla blad o flarn, mer energi behöver dom inte.
Citera
2021-05-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Ska tänka på det nästa gång jag äter chicken nuggets.

Är ändå Inge kyckling i det så ät på du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in