Det var ytterst trevligt att läsa såväl Katrins som Jans skrifter idag.
Med tanke på den bedömning jag själv gjorde av Barrys utlåtande, redan när det kom, och hur den matchar vad Jan skriver nu, så slår jag mig själv för bröstet och noterar att jag nog även skulle kunna platsa som geriatrikprofessor
Jan fastslår bland annat just exakt precis det jag nämnde redan från början - nämligen den ytterst viktiga lilla detaljen, att Barrys diagnos UTESLUTER någon funktionsnedsättning som skulle påverka Esbjörns rättshandlingsförmåga.
Jag kan också notera att Katrin lyckats lägga vantarna på den längre TV4-inspelningen med Esbjörn, som plockades ner. Tänka sig ...
Och ja, Barry kommer nog egentligen inte att få så svårt att bortförklara det här med Majkgårds uttalanden om Esbjörns "demens", eller snarare avsaknaden av en kommentar om det. Om han får frågan kommer han nog bara att bekräfta det Jan säger. Loppet är kört ändå och han kommer nog vara mer mån om sitt rykte som psykolog, än om Majkgårds lögner, skulle jag tro.
"Risken" eller snarare chansen, är nog att flera av Esbjörns vittnen, och Esbjörn själv faktiskt, kommer falla till föga och berätta sanningen i domstolen. Det skulle möjligen vara kommandoran då som är "djälvulens advokat" och obstinat kommer vidhålla sina uppenbara lögner. Men som sagt, hon får problem med sin bevittning av generalfullmakten. Så där är risken/chansen att även hon kommer klappa igenom.
Det skulle inte förvåna mig ett smack om huvudförhandlingen leder till ett "erkännande " från Esbjörn själv såväl som från resten av Esbjörn-ligan, kring det mesta av det som vi alla redan vet är sant. Esbjörn har egentligen aldrig vikit från sin story om att han skrivit på avtalet av egen fri vilja och att han ångrat sig i efterhand, det kommer han säkert inte ändra på i huvudförhandlingen heller. Ulf kommer förmodligen att vittna om att Esbjörn varit upprörd, långt EFTER alltihopa och att det handlade om träden och kanske hans släktingar mer än något annat. Maggan kommer inte kunna krångla sig ur vare sig det faktum att Esbjörn står i rätten som vilken klar prisse som helst och berättar i detalj om både det ena och det andra, eller att hon skulle ha bevittnat en generalfullmakt åt en dement person, så även hon lär nog medge det mesta till sist, trots allt. Kanske visar sig Monika vara den som står pall, hon verkar rätt korkad, så skulle inte förvåna mig om hon vidhåller allt av ren dumhet för att hon inte förstår bättre. Hur det sedan slutar för henne återstår att se, om det finns någon kvar som bryr sig om Esbjörn och gör en anmälan mot henne och övriga som lurat Esbjörn på snart allt han äger och har.
Det kan också noteras att Katrin avvisar Esbjörns senaste, och mycket sena, omsvängning i sitt försök att hävda att nytt avtal ingåtts, mycket enkelt och prydligt genom att helt enkelt förneka att något sådant avtal någonsin ingåtts och att det, precis som vi påtalat i tråden, dels förutsatt flera delar som ej skett, samt att det hela tiden varit klart att Ebba kräver fullgörelse.
Katrin undviker också skickligt att skriva rätten på näsan att detta nya avtalet ändå inte skulle vara giltigt, ens om Ebba hade accepterat det avsiktligt. Jura novit curia, och det vet Katrin. Proffsigt.
Min gissning är att rätten i sin dom, kommer att inte ens beröra huruvida Ebba hade eller inte hade accepterat det "nya avtal" som Esbjörn hävdar, då de istället kommer att notera att något sådant avtal aldrig skulle kunna ingås på det viset, eftersom det inte uppfyller formkraven, och därmed kommer frågan om eventuell avsikt och accept aldrig ens att komma upp på rättens bord i avgörandet.
Det enda som återstår att se nu, fram till huvudförhandlingen, är huruvida Esbjörn kommer att kasta in handduken eller inte, och avsluta med en förlikning.
Om man ser det ur knattefotbollslagsadvokaternas perspektiv, så slipper de säkert gärna förlora ett mål i domstolen. Och tjänar säkert istället en slant på att lägga tid på att sy ihop en förlikning. Det skulle då också gynna Esbjörn dels i att han kan slippa de avslutande rättegångskostnaderna, samt att han sannolikt skulle kunna klämma Ebba på en slant extra, samt förhandla bort hennes rättegångskostnader. Det skulle vara mycket värt för Esbjörn, men även för hans advokatbyrå. Ingen jävel skulle vilja anlita dem sedan, med vetskapen att de slarvade bort en sådan förlikning och allt plus det skulle innebära för deras klient.
Sedan kan det ju vara så att Esbjörn tvärvägrar, men det har jag ändå svårt att tro. Någonstans inom honom finns den där gnagande känslan om att pengarna bara rinner iväg, och här finns nu en chans att stoppa ett enormt utflöde av kosing.
Så, håll det inte för otroligt, att det helt plötsligt kommer ut i media, att det har skett en förlikning. Sedan stängs böckerna, och så mycket mer än det kommer vi då inte att få veta. Lite synd för oss om det skulle sluta så, men bättre för Ebba och bäst för Esbjörn. Utan tvekan.
Det som skulle kunna hända, är dock, faktiskt, att Ebba inte accepterar ett förlikningsbud. Precis som nämndes i ett av breven mellan parterna, finns det ett värde för Ebba att tvisten körs hela vägen i domstol, så att alla, hela världen, får se vad som VERKLIGEN hänt och skett i denna smutsiga tvist, och inte bara får sig till livs Expressens skit.
Det kan gör att Ebba inte accepterar någon annan "förlikning" än att Esbjörn accepterar köpet och kanske slipper undan en del av Ebbas omkostnader som representerar en "symbolisk summa" för att Esbjörn skall kunna känna att han vunnit något. Det var väl ungefär så Binningesvinet det peddot uttryckte sig om erbjudandet Ebba fick i samband med MUFen, om jag inte minns fel.