2021-05-27, 00:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag tror inte att Ebba jagar varje krona nu, utan hennes rykte är viktigast. Att bevisa för omvärlden att hon var offret i den här soppan. Kanske också visa att Esbjörn också är ett offer.

Blir det förlikning, så tror jag att Ebba är mån om att sanningen kommer ut. Att den är en del av förlikningen.

Jepp, det tror jag också. Inte alls omöjligt, om än något osvenskt, att förlikningen skulle kunna innehålla såväl den del om sekretess om dess innehåll, såväl som en del kring att Esbjörn skall göra "offentligt avbön". Men det däremot är jag inte så säker på att Esbjörn skulle gå med på. Å andra sidan så kan ju tänkas att Ebba ändå på egen hand kan få ut det mesta av sanningen. Det mesta har ju redan kommit ut, även en förlikning skulle ju få medierna att sätta löpsedlar om affären, och sedan har vi sociala medier som bara blir mer och mer viktiga vägar för politikerna att få ut sina budskap, där de inte hindras av fulspelare som Expressen.
2021-05-27, 00:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag tror inte att Ebba jagar varje krona nu, utan hennes rykte är viktigast. Att bevisa för omvärlden att hon var offret i den här soppan. Kanske också visa att Esbjörn också är ett offer.

Blir det förlikning, så tror jag att Ebba är mån om att sanningen kommer ut. Att den är en del av förlikningen.

Håller med dig, detta är ingen vanlig förlikning där bägge parter går åt var sitt håll.
Ebba har i detta läget ganska lite att vinna på en förlikning såvida inte hon vinner över Esb på sin sida och får hennes välsignelse i media. Om inte Esb kryper till korset så kan hon lika väl köra den hela vägen. I annat fall så lär smutskastningen förfölja henne i valrörelsen.
2021-05-27, 00:29
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det var ytterst trevligt att läsa såväl Katrins som Jans skrifter idag.

Med tanke på den bedömning jag själv gjorde av Barrys utlåtande, redan när det kom, och hur den matchar vad Jan skriver nu, så slår jag mig själv för bröstet och noterar att jag nog även skulle kunna platsa som geriatrikprofessor

Jan fastslår bland annat just exakt precis det jag nämnde redan från början - nämligen den ytterst viktiga lilla detaljen, att Barrys diagnos UTESLUTER någon funktionsnedsättning som skulle påverka Esbjörns rättshandlingsförmåga.

Jag kan också notera att Katrin lyckats lägga vantarna på den längre TV4-inspelningen med Esbjörn, som plockades ner. Tänka sig ...

Och ja, Barry kommer nog egentligen inte att få så svårt att bortförklara det här med Majkgårds uttalanden om Esbjörns "demens", eller snarare avsaknaden av en kommentar om det. Om han får frågan kommer han nog bara att bekräfta det Jan säger. Loppet är kört ändå och han kommer nog vara mer mån om sitt rykte som psykolog, än om Majkgårds lögner, skulle jag tro.

"Risken" eller snarare chansen, är nog att flera av Esbjörns vittnen, och Esbjörn själv faktiskt, kommer falla till föga och berätta sanningen i domstolen. Det skulle möjligen vara kommandoran då som är "djälvulens advokat" och obstinat kommer vidhålla sina uppenbara lögner. Men som sagt, hon får problem med sin bevittning av generalfullmakten. Så där är risken/chansen att även hon kommer klappa igenom.

Det skulle inte förvåna mig ett smack om huvudförhandlingen leder till ett "erkännande " från Esbjörn själv såväl som från resten av Esbjörn-ligan, kring det mesta av det som vi alla redan vet är sant. Esbjörn har egentligen aldrig vikit från sin story om att han skrivit på avtalet av egen fri vilja och att han ångrat sig i efterhand, det kommer han säkert inte ändra på i huvudförhandlingen heller. Ulf kommer förmodligen att vittna om att Esbjörn varit upprörd, långt EFTER alltihopa och att det handlade om träden och kanske hans släktingar mer än något annat. Maggan kommer inte kunna krångla sig ur vare sig det faktum att Esbjörn står i rätten som vilken klar prisse som helst och berättar i detalj om både det ena och det andra, eller att hon skulle ha bevittnat en generalfullmakt åt en dement person, så även hon lär nog medge det mesta till sist, trots allt. Kanske visar sig Monika vara den som står pall, hon verkar rätt korkad, så skulle inte förvåna mig om hon vidhåller allt av ren dumhet för att hon inte förstår bättre. Hur det sedan slutar för henne återstår att se, om det finns någon kvar som bryr sig om Esbjörn och gör en anmälan mot henne och övriga som lurat Esbjörn på snart allt han äger och har.

Det kan också noteras att Katrin avvisar Esbjörns senaste, och mycket sena, omsvängning i sitt försök att hävda att nytt avtal ingåtts, mycket enkelt och prydligt genom att helt enkelt förneka att något sådant avtal någonsin ingåtts och att det, precis som vi påtalat i tråden, dels förutsatt flera delar som ej skett, samt att det hela tiden varit klart att Ebba kräver fullgörelse.

Katrin undviker också skickligt att skriva rätten på näsan att detta nya avtalet ändå inte skulle vara giltigt, ens om Ebba hade accepterat det avsiktligt. Jura novit curia, och det vet Katrin. Proffsigt.

Min gissning är att rätten i sin dom, kommer att inte ens beröra huruvida Ebba hade eller inte hade accepterat det "nya avtal" som Esbjörn hävdar, då de istället kommer att notera att något sådant avtal aldrig skulle kunna ingås på det viset, eftersom det inte uppfyller formkraven, och därmed kommer frågan om eventuell avsikt och accept aldrig ens att komma upp på rättens bord i avgörandet.

Det enda som återstår att se nu, fram till huvudförhandlingen, är huruvida Esbjörn kommer att kasta in handduken eller inte, och avsluta med en förlikning.

Om man ser det ur knattefotbollslagsadvokaternas perspektiv, så slipper de säkert gärna förlora ett mål i domstolen. Och tjänar säkert istället en slant på att lägga tid på att sy ihop en förlikning. Det skulle då också gynna Esbjörn dels i att han kan slippa de avslutande rättegångskostnaderna, samt att han sannolikt skulle kunna klämma Ebba på en slant extra, samt förhandla bort hennes rättegångskostnader. Det skulle vara mycket värt för Esbjörn, men även för hans advokatbyrå. Ingen jävel skulle vilja anlita dem sedan, med vetskapen att de slarvade bort en sådan förlikning och allt plus det skulle innebära för deras klient.

Sedan kan det ju vara så att Esbjörn tvärvägrar, men det har jag ändå svårt att tro. Någonstans inom honom finns den där gnagande känslan om att pengarna bara rinner iväg, och här finns nu en chans att stoppa ett enormt utflöde av kosing.

Så, håll det inte för otroligt, att det helt plötsligt kommer ut i media, att det har skett en förlikning. Sedan stängs böckerna, och så mycket mer än det kommer vi då inte att få veta. Lite synd för oss om det skulle sluta så, men bättre för Ebba och bäst för Esbjörn. Utan tvekan.

Det som skulle kunna hända, är dock, faktiskt, att Ebba inte accepterar ett förlikningsbud. Precis som nämndes i ett av breven mellan parterna, finns det ett värde för Ebba att tvisten körs hela vägen i domstol, så att alla, hela världen, får se vad som VERKLIGEN hänt och skett i denna smutsiga tvist, och inte bara får sig till livs Expressens skit.

Det kan gör att Ebba inte accepterar någon annan "förlikning" än att Esbjörn accepterar köpet och kanske slipper undan en del av Ebbas omkostnader som representerar en "symbolisk summa" för att Esbjörn skall kunna känna att han vunnit något. Det var väl ungefär så Binningesvinet det peddot uttryckte sig om erbjudandet Ebba fick i samband med MUFen, om jag inte minns fel.

Snygg sammanfattning förutom att EB inte bara måste tänka på hushållsekonomin utan även sitt politiska kapital.
2021-05-27, 00:29
Medlem
trngws avatar
Vi har förresten viktig händelse kvar innan huvudförhandlingen, även om den egentligen inte är direkt kopplad till tvisten om huset, så har den ändå stark anknytning.

Nu på fredag (imorgon när detta skrivs faktiskt) så skall Ebba förhöras angående förtalsanmälan.

Sedan bör det inte dröja allt för länge innan vi vet om hon frias från misstanken, eller om hon kommer åtalas.

Med tanke på hur denna åklagarkammaren har hanterat andra politiker som begått uppenbara brott, men som befunnit sig på den andra sidan av den politiska skalan, så hyser jag inte längre något som helst förtroende för åklagarens, så kallade, "opartiskhet" i frågan. Så vi får se vad som händer.

För min del råder det inga som helst tvivel kring att Ebbas uttalande var försvarligt. Dels mot bakgrund av att informationen redan innan hade stor spridning i sociala medier, och stått omskriven på internet i över 10 år, dels mot bakgrund av hur det självpåtagna "offret" uppsåtligen agerat för att smutskasta Ebba, och att detta dessutom redan är bevisat genom uttalanden på Facebook samt faktiska skeenden och spridning av falsk information i media på ett sätt som är otillåtet för advokater.

Nåja, inom en inte allt för fjärran framtid efter fredag bör vi få veta, om även denna "opartiska" institution är ett skämt, eller inte. Det är ju tyvärr inte första gången vi ser rättssystemet styras av politiska agendor.
2021-05-27, 00:35
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Esbjörn kommer nog inte till rättegången.
Sätter en tia på Esbjörn no show.

Sätter inte emot om det går till rättegång. Skulle inte vilja vara den som förberedde honom för rättegången, han kan säkert rabbla upp vad advokaterna har sagt åt att svara på de förberedda frågorna. När Katrin börjar fråga så rämnar nog fasaden om det inte redan har gjort detta.
2021-05-27, 00:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Snygg sammanfattning förutom att EB inte bara måste tänka på hushållsekonomin utan även sitt politiska kapital.

Mycket riktigt, och det är precis det som det näst sista stycket handlar om.
Ebba är sannolikt i detta läget inte särskilt intresserad av en förlikning. Hon har inte mycket att vinna på en sådan, så länge inte Esbjörn gör "offentlig avbön" och som någon skrev, "välsignar" Ebba igen.

Var det möjligen Henning Sjöström som myntade begreppet att en bra förlikning är en förlikning där bägge parter är lika missnöjda.

Men i detta fallet finns ingen anledning för Ebba att ingå en förlikning där hon tvingas vara missnöjd, annat än att få ett avslut på tvisten och kunna påbörja renoveringen för att få flytta in i sitt hus, vilket iofs kan ha ett mycket stort värde. Men ställt emot värdet av den offentliga uppfattningen, så kan det väga extremt lätt. En förlikning där Esbjörn är missnöjd och fortsätter kasta skit på henne utan att hon vinner några poäng lär knappast vara aktuellt för hennes del. Därför handlar en förlikning här inte bara om ekonomi. Även Esbjörn har ju sagt att det inte handlar om pengarna. Och jag tror det ligger en hel del i det. Pengar har kommit att bli ett abstrakt begrepp för Esbjörn, något han nu helt tappat greppet om och förmodligen har han inte riktigt insett hur mycket pengar allt det här egentligen handlar om. Eller jag får nog rätta mig själv där. Det har han nog iofs. Hans kognitiva förmågor är det inget större fel på. (Bara ett mindre lindrigt). Däremot så har han insett att pengar inte längre har något större värde för honom. De är något som bara flödar ut i samma takt som de möjligen kommmer in. Fogden tog sin sista del mitt under tvisten. Så Esbjörn har väl levt huvudsakligen med stöd av andra på olika sätt och vis och bara haft pengar till det mest väsentliga. Han skulle kunna fått en guldkant på tillvaron med husförsäljningen med så gick det i stöpet och han har nog lite gett upp det hela och skiter i allt vad pengar heter. Han har tappet greppet och någon annan sköter hans ekonomi nu. Han ser inte till annat än vad han får i fickpengar, om han ens får några sådana. Pengar har inte längre något värde för Esbjörn, tror jag. Särskilt inte i termer av en eller två eller fyra eller 5.7 miljoner. Risken är också därför att han inte bryr sig om någon förlikning. Vad skulle han ha att vinna på det? Mer pengar? Till vem då? Han fick en handpenning på 390 000 kr som det sannolikt inte finns ett öre kvar av, och detta utan att han själv sett en krona av pengarna. Det är inte så konstigt om Esbjörn gett upp den delen. Hans "vänner" har gjort honom livegen. Pengarna han skulle få för huset har redan gått om intet, de kommer han aldrig att få se, det har han insett. Då är det bättre att löpa hela linan ut och behålla huset istället, då har han i alla fall någonting kvar. Ja, det skulle inte alls förvåna mig om det är så Esbjörn tänker.
2021-05-27, 00:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Sätter inte emot om det går till rättegång. Skulle inte vilja vara den som förberedde honom för rättegången, han kan säkert rabbla upp vad advokaterna har sagt åt att svara på de förberedda frågorna. När Katrin börjar fråga så rämnar nog fasaden om det inte redan har gjort detta.

Fast jag tror inte att han gör det.

Kolla bara på MUF'en. Jag kan inte i mina vildaste fantasier tro att Binninge sagt åt Esbjörn att säga att han skrev på avtalet av egen fri vilja.

Hade Binninge fått bestämma, hade Esbjörn sagt att han inte skrivit på något avtal. Om han skrivit på något, vilket han inte minns, måste det ha varit något annat än ett köpeavtal, för någon avsikt att sälja sitt hus, det har han aldrig haft.

Det är vad Esbjörn skulle ha sagt, om han hade sagt vad Binninge sagt åt honom att säga, tror jag.
2021-05-27, 00:59
Medlem
trngws avatar
En annan sak som var mycket intressant att läsa var de brev som Ebbas ombud skrivit till Binninge, där det framgår att det var Binninge som inte ville att mötet med Esbjörn skulle hållas, och att Binninge försökte avstyra det i flera brev redan dagarna innan.

Det väcker ännu en gång tankarna kring att det är någon i Esbjörns direkta närhet som fått honom att avstå mötet. Esbjörn vände på klacken när det blev något problem med identiteten kring den person som skulle närvara tillsammans med Esbjörn på mötet. Identiteten på denna person skulle fastställas. Det borde varit världens enklaste sak om personen varit där. Då säger man bara vem man är.
Jag har hela tiden varit av uppfattningen att den personen inte var där, att Esbjörn efterfrågade den personen, samt att det då uppstod frågor om vem den personen var, eftersom Ebba och Ebbas ombud inte fått besked om att ytterligare en person skulle närvara.

När denna person då inte dök upp, när Ebba och ombudet inte kände till detta, och började undra vem det var. Surnade Esbjörn och gick.

Mot bakgrund av att Binninge inte ville att mötet skulle ske, så kan inte jag låta bli att tänka att Esbjörn ville ha någon med sig och det visste Binninge och ledsagaren, och om ledsagaren inte dök upp så skulle inte Esbjörn ta mötet alldeles ensam, mot Ebba och Ebbas ombud. Inget konstigt alls med det.

Så, man kan spekulera i att även det faktum att Esbjörns ledsagare inte dök upp, om det nu var så, var helt planerat i syfte att skjuta mötet i sank.

Därtll ser vi i breven hur Ebbas ombud upprepade gånger försöker få till möten och det bekräftas att Binninge inte vill ha möten, att han tycker att det är meningslöst.

Mot bakgrund av allt som sagts och skrivits i media, så är detta smått sprängstoff, eftersom det tydligt visar att Esbjörn och Esbjörns ombud aktivt motverkat möten och medling. I direkt strid med de lögner Binninge spridit i media om raka motsatsen. Ännu en gång kan vi beslå Esbjörn och Binninge med lögner. Eller i alla fall Binninge. Esbjörn har ju flera gånger varit tydlig med att han vägrat diskutera lösningar.

Ännu fler pluspoäng till Ebba i denna soppa!
2021-05-27, 02:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Katrin Björklund är punktlig som ett urverk, här kommer hennes svar på E*björns advokaters senaste påfund.

https://docdro.id/fww3AZ7

https://docdro.id/mG0qcdO

https://docdro.id/6kqvXGM

Som vanligt stringent och sakligt, tråkigt nog för er så tog min gratisuppladdning slut så två av bilagorna får komma i morgon om inte trgnw lägger upp dem.
Katrin förklarar tydligt att några Facebookinlägg från Ebba inte ska ses som något ingånget avtal. Några i tråden har bölat om det i sju månader. Det vore skönt att slippa det eländet. Kanske 1000 inlägg i tråden handlar om att Ebba genom sitt inlägg på Facebook hävt avtalet med Esbjörn, men det är inte riktigt så verkligheten fungerar. Men till dessa några stycken; nu vet ni Ebbas inställning i den frågan, så nu behöver ni inte posta några fler inlägg om bindande avtal via Facebook. Tack på förhand.
"Svaranden har nu i detta relativt sena skede av processen anfört en ny grund innebärande att Esbjörn Bolin skulle ha begärt att få frånträda avtalet och att Ebba Busch härefter påstås ha godtagit detta genom ett publikt tillkännagivande på sin Facebooksida. Med anledning av detta anförs följande. Även denna grund bestrids av Ebba Busch. Någon partsavsikt har ej ändrats och inget nytt avtal har ingåtts. Ebba Busch har ej genom det refererade Facebookinlägget accepterat Esbjörn Bolins frånträdande. Tvärt om har Ebba Busch genom de inlagor som utväxlats mellan ombuden flera gånger, såväl före som efter inlägget det 9 oktober 2020, tydligt klargjort att hennes inställning är att avtalet gäller och krävt att Esbjörn Bolin fullgör tillträdet. Uttalandet som nu åberopas innebar endast att Ebba uttryckte att hon ej avsåg fullfölja affären om det visade sig att Esbjörn verkligen inte ville sälja givet att vissa frågor kunde redas ut. Det har inte skett då Esbjörn Bolin ej velat sammanträffa med Ebba Busch trots flera propåer om möte. Det ingångna avtalet gäller därför alltjämt."
2021-05-27, 02:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Vad skulle han ha att vinna på det? Mer pengar? Till vem då? Han fick en handpenning på 390 000 kr som det sannolikt inte finns ett öre kvar av, och detta utan att han själv sett en krona av pengarna. Det är inte så konstigt om Esbjörn gett upp den delen. Hans "vänner" har gjort honom livegen. Pengarna han skulle få för huset har redan gått om intet, de kommer han aldrig att få se, det har han insett. Då är det bättre att löpa hela linan ut och behålla huset istället, då har han i alla fall någonting kvar. Ja, det skulle inte alls förvåna mig om det är så Esbjörn tänker.
Haha! Det ryktas i tråden att Binninge betalat sina skulder till Kronofogden och köpt en bil, så jag tror jag kan gissa vart handpenningen gått
2021-05-27, 03:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Noterar också att Ebba bara använder sig av en av sina sk experter ang Esbjörns kognitiva tillstånd.

Kan det bero på att professorn o Ebba har nära band o bla föreläser på samma event?

Var den andre inte så välvillig att dansa efter fröken Uschs pipa?

Många frågor blir det!
Men det är väl bra för Esbjörn om Ebba bara använder en av experterna. Jag menar, Esbjörn kommer ju att få stå för Ebbas rättegångskostnader sedan och ju färre inblandade, desto bättre för Esbjörn. Binninge har ju t.ex. köpt en ny bil och betalat skulder till kronofogden tack vare att han kunnat fakturera Esbjörn för sitt arvode. 1800 spänn i timmen blir mycket pengar i slutänden.
2021-05-27, 06:17
Medlem
Citat:
Ja, det kommer också att bli extremt intressant, att höra hur hon bortförklarar sin bevittning av generalfullmakten, efter att hon först demensförklarat Esbjörn.

- Så, du, Majkgård, har alltså bevittnat en generalfullmakt där Esbjörn överlåter förfoganderätten över alla sina tillgångar inklusive rätten att sälja hans fastigheter, bostadsrätter och annat, trots att du visste att Esbjörn var dement och inte kunde förstå vad detta innebar?

Ska hon svara ja då, på den frågan? Då står nog polisen utanför dörren redo att gripa henne på direkten. För oavsett om Esbjörn faktiskt var dement eller inte, så har hon då direkt erkänt ett brottsligt uppsåt i sitt handlande.
Jag undrar om inte en åklagare borde inleda en förundersökning om just detta. Den uppenbara motsättning som detta innebär bör redas ut. Antingen stämmer Majkgårds beskrivning av Esbjörns mentala kapacitet:
Det är skattningsnivåer som vi ser ibland hos personer med uttalade frontala nedsättningar (t.ex. Pannlobsdemens) och som då oftast vistas i särskilt boende utan någon som helst förmåga att ta hand om sig själv
Då är det uppenbart så att hon och Pernroth Lüllmaa har förmått Esbjörn att skriva under en generalfullmakt till Pernroth Lüllmaa i ett tillstånd som gör det till en uppenbart kriminell akt att lura honom till detta.

Det andra alternativet är att Majkgård försöker vilseleda både Barry Karlsson och rätten om Esbjörns mentala kapacitet och då bör hon få ta konsekvenserna för detta. Då bör en förundersökning inledas samma sekund som tvisten om fastigheten är avgjord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in