2021-05-26, 17:43
Medlem
Imnshos avatar
Djurplågeri med skållning.

Mer humant (eller animalt?) vore att halshugga fåglarna. Dom springer inte många meter utan huvud.

Samma metod bör gälla kräftor, jag förordar ett avlivande skott med häftpistol i pannan innan skaldjuren läggs i koket.

Skållning bör endast gälla för kriminella människor, t ex barnvåldtäktsmän.
Citera
2021-05-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinkBoi
Varför är det så många som skryter över hur lite de bryr sig om djurplågeri och säger ”så länge det smakar”. Dom säger ju i videon att en människa ska kontrollera 3 kycklingar per sekund så att inga sjuka kycklingar som inte bör ätas förs vidare, det borde ni väll ändå reagera över??

Det är vidrigt hur djur lider av denna massproduktion. Har ni inte sett infektionerna grisar kan ha som ger stora bölder helt fyllda med var?

Eller odlad fisk som simmar runt instängda och knappt kan röra sig för dom är så många instängda på liten yta, sprider sjukdomar till varandra, äts upp av parasiter och käkar varandras skit. Helt gråa är deras kött dessutom men matas med färgmedel som ger dom den rosa färg som egentligen skapas av födan dom egentligen ska äta

Det sjuka med svensk fågelindustri är inte bara att det är tortyr för djuren, den är även en säkerhetsfråga för oss människor.

Sedan slutet av förra året har Sverige haft flest virusutbrott i form av fågelinfluensan i just fågelindustrin än någonsin tidigare. Man har hittills avlivat fler än 2.4 miljoner fåglar och det har varit 24 olika utbrott av fågelinfluensan på svenska gårdar. Det är extrema siffor med svenska mått och det är såhär pandemier för oss människor startar. Sjuka djur, virus som muteras och som sedan smittas till oss människor.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-svenska-agg-pa-grund-av-fagelinfluensa
Citera
2021-05-26, 17:52
Medlem
Mycket001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Säger bara så här, det är gott med kyckling. Skiter i hur dom dör bara dom mättar min och mina nära och käras magar.

Oj vad hård du är som gillar att små djur torteras... Är man normalbegåvad eller över så bör man förstå att detta är fel. Varför ska djur annars lida i onödan? Någon heder får man ha. Jag äter kött och tycker om kyckling, men djurplågeri hör hemma bland samhällets bottenskrap.
Citera
2021-05-26, 17:58
Medlem
MulierFoediuss avatar
Nästa "200 sekunder" borde ta upp varför det är ok att släng upp fiskstackarna i hög från havet. För att sedan låta dom ligga och kvävas till döds...

Jag borde ta reda på vad det är som gör så att jag inte kan kliva ur mina smaklökarsego - och bli vegan. Enormt frustrerande att bli genuint illa berörd av hur vi behandlar djur, samtidigt som jag tuggar i mig en skinksmörgås. Sjukt...
Citera
2021-05-26, 18:07
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det är priset för att vi inte ska behöva svälta.
Alternativet är att vi föder upp dem småskaligt som förr i tiden.
Citera
2021-05-26, 18:11
Medlem
Medelkasss avatar
Så de dör på c:a 30 sekunder istället för 2-5 sekunder vid halshuggning? Kommer de ha ångest över detta i kycklinghimlen? Snacka om ett ickeproblem.
Citera
2021-05-26, 18:11
Medlem
Booiis avatar
Samma lidande som kräftorna utsätts för. Nämen just det, ingen som bryr sig om kräftorna...
Citera
2021-05-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Så de dör på c:a 30 sekunder istället för 2-5 sekunder vid halshuggning? Kommer de ha ångest över detta i kycklinghimlen? Snacka om ett ickeproblem.
Stresshormon->äckligt kött
Citera
2021-05-26, 18:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Hur skall det göras då eller skall vil lägga ner all köttindustri? Hästar, kor och grisar har samma utvecklade nervsystem och förstår allt som sker runt och känner oro. Tror du pinan och skräcken endast finns i dödsögonblicket?
Det finns sätt att undvika det. Det går att lura djur så de inte förstår dödsögonblicket.
Citera
2021-05-26, 18:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Samma lidande som kräftorna utsätts för. Nämen just det, ingen som bryr sig om kräftorna...
Bortsett från att de inte har samma nervsystem.
Citera
2021-05-26, 18:53
Medlem
Vad i helvete är det med folk. När har industriell köttproduktion varit fräsch? De där fåglarna mår skit från att de kläcks tills att de dör och en skållning eller stöveltramp spelar väl ingen roll. Den skållsmärtan kan vara den enda äkta känslan den lille kycklingen får känna. Jävla mongon.
Nä go vegan, handla smått/lokalt eller skaffa egna djur. Resten är efterblivet.
Citera
2021-05-26, 19:06
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är givetvis hemskt att vi föder upp djur bara för att döda dom och äta dom men så fungerar världen.

Och artikeln är ganska korkad för bara tänkt efter lite lite grann så kommer man fram till: ALLA djur som dödas på något sätt är levande när man gör det. Gasp! Metoden varierar men inget sätt att dödas på är väl värre än nåt annat. Det är ju inte så att man har kollat och kommit fram till att det sättet som är mest plågsamt är att skålla någon, man gör det ju för att det underlätter den resterande processen.
Om jag skulle slaktas och ätas så skulle jag nog bry mig väldigt lite om jag sköts, skållades till döds, klubbades ihjäl eller klämdes ihjäl av gigantiska jättebröst.

Det är mycket värre med plågsamma djurtransporter och liknande behandlingar, för det finns verkligen ingen ursäkt för att tortera djur innan de ska slaktas. Man ska vara snäll och trevlig mot dom och sen PANG! Kotletter med brunsås.
Det var märkligt.
Om du jämför med hur grisar exempelvis sövs med gas och sedan avblodas, så ser du ingen skillnad på det och att åka i skållningsbadet direkt?

Okej, tänk på det nästa gång du skall opereras, eller behöver smärtlindring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in