2021-05-26, 16:11
Medlem
Ensundmans avatar
Fan vad sorgligt. Bojkott!
Citera
2021-05-26, 16:29
Medlem
Liberationfronts avatar
Trist. Köper dock inte från de ändå. Jag gillar att hålla en fullmogen kyckling i huvet o sen vevar man runt kroppen tills den släpper då springer fågeln runt utan huvud till den självdör.

Det är rätt kul. Barbariskt men kul. Har inget respekt för fåglar och fiskar. Är föda.

Ibland kan man sätta upp en hinderbana.

Tycker Flashback är lite som den huvudlösa kycklingen.
Citera
2021-05-26, 16:37
Medlem
killawifes avatar
Det är givetvis hemskt att vi föder upp djur bara för att döda dom och äta dom men så fungerar världen.

Och artikeln är ganska korkad för bara tänkt efter lite lite grann så kommer man fram till: ALLA djur som dödas på något sätt är levande när man gör det. Gasp! Metoden varierar men inget sätt att dödas på är väl värre än nåt annat. Det är ju inte så att man har kollat och kommit fram till att det sättet som är mest plågsamt är att skålla någon, man gör det ju för att det underlätter den resterande processen.
Om jag skulle slaktas och ätas så skulle jag nog bry mig väldigt lite om jag sköts, skållades till döds, klubbades ihjäl eller klämdes ihjäl av gigantiska jättebröst.

Det är mycket värre med plågsamma djurtransporter och liknande behandlingar, för det finns verkligen ingen ursäkt för att tortera djur innan de ska slaktas. Man ska vara snäll och trevlig mot dom och sen PANG! Kotletter med brunsås.
Citera
2021-05-26, 16:48
Medlem
Zoologens avatar
Jag gillar verkligen kyckling, men trots det har jag nu bestämt mig för att bli vegetarian igen. Leifs köttfria köttbullar får bli min huvudföda. Samt fisk, som ju trots allt också plågas...
Citera
2021-05-26, 16:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridne
Potatisen skriker nog i dödsplågor och våndas helvetes kval också, men tyvärr kan jag inte leva på luft

Det finns många sätt att behandla djur värdigt.. För det första att de ska få ha rena utrymmen. Att de ska få space och inte stå som packade sillar så de knappt kan röra sig. Att de ska få springa ute ibland. Jag stör mig på köttindustrin på det sättet att de bara föds upp under vidriga förhållanden för att sedan plågas till döds som t.ex. detta med skållningen. Visst, det kommer göra kött dyrare om dessa krav ska uppfyllas.. men då får det vara så. Djurens väl är det viktigaste för mig.

Däremot skulle jag antagligen kunna äta viltkött eller kött från jägare osv då jag vet att det djuret har fått leva i frihet och haft ett någorlunda värdigt liv iallafall.

Jag vill absolut inte moralisera åt andra utan alla får göra sitt eget val. Skiter i om folk äter kött men själv har jag valt bort det för att det känns bäst. Each to their own

Det är ok att vara vegetarian och jag håller med dig på dina punkter om hur djuren bör ha det.
Var mest nyfiken om hur man bör avliva en kyckling på humanaste sättet? Förstår om du kanske inte har det perfekta svaret.

Ett djur i skogen såsom älg eller liknande kan ibland dö efter att ha blivit skadeskjuten både en och två gånger. Inte alltid jägaren lyckas på första tyvärr. Kanske har älgen gått flera kilometer med skottskada i buken innan den dör. Inte så humant det heller om jag nu ska förstöra din tanke med viltkött också😀
Citera
2021-05-26, 16:57
Medlem
LinkBois avatar
Varför är det så många som skryter över hur lite de bryr sig om djurplågeri och säger ”så länge det smakar”. Dom säger ju i videon att en människa ska kontrollera 3 kycklingar per sekund så att inga sjuka kycklingar som inte bör ätas förs vidare, det borde ni väll ändå reagera över??

Det är vidrigt hur djur lider av denna massproduktion. Har ni inte sett infektionerna grisar kan ha som ger stora bölder helt fyllda med var?

Eller odlad fisk som simmar runt instängda och knappt kan röra sig för dom är så många instängda på liten yta, sprider sjukdomar till varandra, äts upp av parasiter och käkar varandras skit. Helt gråa är deras kött dessutom men matas med färgmedel som ger dom den rosa färg som egentligen skapas av födan dom egentligen ska äta
Citera
2021-05-26, 17:05
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Vad skall man göra menar du? Skall man dränka alla fåglar? Skall man hänga dem levande i fötterna och skära huvudet av dem? Vilken avlivningsmetod är bäst enligt dig?

Sen kan du ju fundera på om alla vill vara veganer.
Vet du hur mycket skandaler det har varit om bolaget? Jag skiter i vilken metod som är bäst, även om jag älskar kött så betyder det inte samma sak som jag vill se djur plågas.
Citera
2021-05-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Enkelt. Köp kyckling från Guldfågel istället.

Guldfågel har fler anställda som pratar arabiska än svenska. Varit på ett VVS-jobb i deras slakteri i Mörbylånga för kanske fem år sedan. Tänker inte säga mer än att jag aldrig tänker köpa deras kyckling. Alltid lika kul när ens fördomar om blattar infrias. Sen är deras kyckling dessutom jävligt dyr.

Köper hellre dansk kyckling.
Citera
2021-05-26, 17:16
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Vet du hur mycket skandaler det har varit om bolaget? Jag skiter i vilken metod som är bäst, även om jag älskar kött så betyder det inte samma sak som jag vill se djur plågas.

Hur skall det göras då eller skall vil lägga ner all köttindustri? Hästar, kor och grisar har samma utvecklade nervsystem och förstår allt som sker runt och känner oro. Tror du pinan och skräcken endast finns i dödsögonblicket?
Citera
2021-05-26, 17:25
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Aftonbladets 200 sekunder avslöjar
På Kronfågels anläggning utanför Katrineholm slaktas drygt en miljon
kycklingar – varje vecka. ( https://www.kronfagel.se )

Aftonbladets och Viafrees granskande program ”200 sekunder” har undersökt
förhållandena på slakteriet. Under en längre tid har det förekommit att kycklingar skållats
levande. Trots att marknadsledande Kronfågel lovat vidta åtgärder pågår det fortfarande.
Enligt länsstyrelsen är bristerna allvarliga och kan leda till stort lidande för djuren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3arBX/kycklingar-skallas-levande-hos-kronfagel

Vad ska man säga om denna metod eller förhållningssätt?
Glad att jag inte äter kronfågel.
Varför kan de inte skålla dem efter de blivit slaktade? Helt absurt.
Citera
2021-05-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Aftonbladets 200 sekunder avslöjar
På Kronfågels anläggning utanför Katrineholm slaktas drygt en miljon
kycklingar – varje vecka. ( https://www.kronfagel.se )

Aftonbladets och Viafrees granskande program ”200 sekunder” har undersökt
förhållandena på slakteriet. Under en längre tid har det förekommit att kycklingar skållats
levande. Trots att marknadsledande Kronfågel lovat vidta åtgärder pågår det fortfarande.
Enligt länsstyrelsen är bristerna allvarliga och kan leda till stort lidande för djuren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3arBX/kycklingar-skallas-levande-hos-kronfagel

Vad ska man säga om denna metod eller förhållningssätt?
https://www.youtube.com/watch?v=dF3DmdOxw7g
Citera
2021-05-26, 17:35
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Varför behöver de skålla dessa söta kycklingar levande?

Går det inte stt halshugga kycklingen först, och sedan skålla den?

I teorin kan man ju även ge den en sista valfri måltid och en timmes umgänge med sina dödsdömda syskon med klassisk musik i bakgrunden men det är en kosrnadsfråga. I slutet ska den ändå avrättas för att hamna på mitt dukade bord.

Hur man än vänder och vrider på det är det en oundviklig kränkning och ditt förslag ändrar ju inte på det annat än att lidandet möjligtvis blir relativt mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in