2021-05-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vore kul om det finns möjlighet för Katrin att grilla henne om detta.
Det ger också Esbjörn tillfälle att höra vad hans "nära och kära" säger om honom.
Det bör det väl finnas…

Enl Binninges advokatsinlägg (knattefotbollsadvokatgruppen) så ska ju Majkgård vittna om bl a just Esbjörn påstådda kognitiva status och då får väl rimligen även motparten ställa frågor.

Enligt inlagan ska hon vittna under ed……
2021-05-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Någon nämnde vad som stod i sista meningen i artikeln, vad står det??
Var nog Katrins text det syftade på som står strax nedan den meningen. Tror jag iallafall.
2021-05-26, 17:00
Medlem
ragnarokkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det bör det väl finnas…

Enl Binninges advokatsinlägg (knattefotbollsadvokatgruppen) så ska ju Majkgård vittna om bl a just Esbjörn påstådda kognitiva status och då får väl rimligen även motparten ställa frågor.

Kan bli kul att höra hur pass lämplig Esbjörn är att skriva under fullmakter enligt Majkgård.
2021-05-26, 17:06
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Katrin Björklund är punktlig som ett urverk, här kommer hennes svar på E*björns advokaters senaste påfund.

https://docdro.id/fww3AZ7

https://docdro.id/mG0qcdO

https://docdro.id/6kqvXGM

Som vanligt stringent och sakligt, tråkigt nog för er så tog min gratisuppladdning slut så två av bilagorna får komma i morgon om inte trgnw lägger upp dem.

Professor Jan Marcusson har inte ens betecknat Barry Karlsson som psykolog.....?

Jan Marcusson:
"Sakkunnigutlåtande ang. Esbjörn Bolins kognitiva funktionsnivå - bemötande av sakkunnigutlåtande från Barry Karlsson. Undertecknad är professor i geriatrik och överläkare vid Minnesmottagningen vid Universitetssjukhuset i Linköping.
Jag arbetar sedan 1991 med utredning av personer med kognitiva nedsättningar, i huvudsak där kognitiva sjukdomar som Alzhelmers sjukdom, vaskulär demens och andra tillstånd kan misstänkas.
Under samma tid forskat och publicerat artiklar och läroböcker inom dessa områden
t.ex kognitiv testning och normvärden
."

Hmm... Har den gode doktorand Barry inte ens läst sina läroböcker om testning & normvärden?

Jan Marcusson:
"Jag har även medverkat i Socialstyrelsens riktlinjearbete om kognitiva sjukdomar."

Hmm... Har den gode doktorand Barry inte ens följt Socialstyrelsens riktlinjer i sin bedömning?

Ja, är lite underligt att doktorand Barry kompletterade sitt utlåtande, med den "i det närmaste anhörig" Majkgårds nya utlåtande.
Det blir nog lite besvärligt för den gode doktorand Barry Karlsson i tingsrätten misstänker jag. 🤔
2021-05-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Noterar att inte nu heller nämns Ebbas två mäklare som värderade, endast Notars bakdaterade.

Mäklare X o dennes värdering vill hon inte visa fram! Varför?
Båda värderingarna är presenterade, precis på samma sätt som de två som utgör grund för värderingen Binninge beställde. Du förstår bara inte hur en värdering genomförs.
2021-05-26, 17:14
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Professor Jan Marcusson har inte ens betecknat Barry Karlsson som psykolog.....?

Jan Marcusson:
"Sakkunnigutlåtande ang. Esbjörn Bolins kognitiva funktionsnivå - bemötande av sakkunnigutlåtande från Barry Karlsson. Undertecknad är professor i geriatrik och överläkare vid Minnesmottagningen vid Universitetssjukhuset i Linköping.
Jag arbetar sedan 1991 med utredning av personer med kognitiva nedsättningar, i huvudsak där kognitiva sjukdomar som Alzhelmers sjukdom, vaskulär demens och andra tillstånd kan misstänkas.
Under samma tid forskat och publicerat artiklar och läroböcker inom dessa områden
t.ex kognitiv testning och normvärden
."

Hmm... Har den gode doktorand Barry inte ens läst sina läroböcker om testning & normvärden?

Jan Marcusson:
"Jag har även medverkat i Socialstyrelsens riktlinjearbete om kognitiva sjukdomar."

Hmm... Har den gode doktorand Barry inte ens följt Socialstyrelsens riktlinjer i sin bedömning?

Ja, är lite underligt att doktorand Barry kompletterade sitt utlåtande, med den "i det närmaste anhörig" Majkgårds nya utlåtande.
Det blir nog lite besvärligt för den gode doktorand Barry Karlsson i tingsrätten misstänker jag. 🤔

Han verkar inte vara helt begeistrade av klåparen Barrys utlåtande. 😂

Lite underligt att han har gjort ett utlåtande som visar en sak och sedan har kompletterat med en hyresvärds utlåtande som inte överensstämmer med hans utlåtande. Var det utpressning eller svarta pengar som fick honom att lägga till Majkgårds uttalande?
2021-05-26, 17:16
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det bör det väl finnas…

Sedan kan Katrin fråga Esbjörn om detta verkligen stämmer, komplettera med om Barry fått samma intryck och fråga varför de inte sökt hjälp.

Expressen får väl följa upp med, "Ebbas advokat ställde en massa elaka frågor till Margareta Majkgård över 80 år!".
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-05-26 kl. 17:21.
2021-05-26, 17:16
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Noterar att inte nu heller nämns Ebbas två mäklare som värderade, endast Notars bakdaterade.

Mäklare X o dennes värdering vill hon inte visa fram! Varför?

Varför ska hon visa någon annan värdering än Notars? Den värderingen, plus värderingen från Densia säger samma sak. Ebba har dessutom ingen synpunkt på priset, det är Esbjörns ombud som har det. Alltså är det upp till dem att bevisa att det förhåller sig så. Inte Ebbas ombuds uppgift.

Huruvida Notars värdering är bakdaterad, är något som har diskuterats till leda i den här tråden. Inte heller det har någon lyckats leda i bevis. Mäklaren som gjorde värderingen, lämnade en summa muntligt och sedermera när Ebba ville ha samma uppgift utskriven, så hamnade utskriftsdatumet på värderingen. Själva värderingen gjordes fortfarande vid samma tidpunkt.

Men säg att den skriftliga värderingen var en ny värdering, så pekar det på att den muntliga värderingen borde haft ett lägre värde än 4 200 000. Alltså har den överenskomna summan legat ännu mer rätt mot värdering, än vad som framkommit hittills.
Senast redigerad av fnirp 2021-05-26 kl. 17:20.
2021-05-26, 17:18
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Kan bli kul att höra hur pass lämplig Esbjörn är att skriva under fullmakter enligt Majkgård.

Skall bli spännande att höra hur Majkgård får ihop det, gravt dement när han skrev på köpeavtalet och sedan fullständigt klar i huvudet lite senare när han skrev på fullmakten.
2021-05-26, 17:21
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne

Sedan kan Katrin fråga Esbjörn om detta verkligen stämmer, komplettera med om Barry fått samma intryck och fråga varför de inte sökt hjälp.

Expressen får väl följa upp med, Ebbas advokat ställde en massa elaka frågor till Margareta Majkgård över 80 år.

Esb skall väl inte vittna? Eller minns jag fel?
2021-05-26, 17:21
Medlem
Om Esb, jag säger OM Esb varit så i behov av fullmakter och bistånd mm mm
Varför har Esb fått bo till o från på pensionatet utan att de begärt betalning för att se efter honom?
Och varför inte tjoat till INNAN han skrev på kontrakt för att sälja fastigheten?

Jag skulle inte ha en man inneboende hos mig som behöver hjälp med hygien och tvätt om jag inte
har band såsom tex släkt/gift med.
2021-05-26, 17:27
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om Esb, jag säger OM Esb varit så i behov av fullmakter och bistånd mm mm
Varför har Esb fått bo till o från på pensionatet utan att de begärt betalning för att se efter honom?
Och varför inte tjoat till INNAN han skrev på kontrakt för att sälja fastigheten?

Jag skulle inte ha en man inneboende hos mig som behöver hjälp med hygien och tvätt om jag inte
har band såsom tex släkt/gift med.

Som den gode professorn skriver.
Citat:
Ett observandum från min sida är att i de fall sådana funktionsnedsättningar som anhöriga beskriver
föreligger är det enda rimliga att man omgående skulle sökt vård för dessa, varvid Bolin skulle ha
prioriterats för omgående utredning och adekvat hjälp. Han skulle med stor sannolikhet också ha fått
en god man utsedd för sig efter läkarbedömning och god mans-intyg rörande hans oförmåga att klara
sig själv. Jag har efterfrågat sådana handlingar, men enligt uppgift finns inga sådana, varför jag tolkar
att Bolin fortfarande klarar sitt vardagliga liv ungefär som tidigare, har kvar sitt körkort, kör bil etc,
och följaktligen söker man inte vård.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in