Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Om man skriver i något som är ett vetenskapligt forum är det väl högs rimligt att styrka sina påståenden.
Ibland ger man ingen källa för man själv tycker att det är känd kunskap eller att man själv tycker att det man skriver är självklart.
Om någon då frågar om källa finns det ingen anledning att bli sur och motvals.
Källor/länkar har man ju redan för annars borde man ju inte kunnat uttala sig i frågan, enkelt att lägga in.
Källor gör ju dessutom informationsutbytet och diskussionen mer intressant eftersom alla får tillgång till samma information och dessutom sprids information som annars kanske inte hade spridits.
Jag vet inte hur du fungerar. Men jag har massor av källor till min bildning. Man läser saker i artiklar, man ser saker på nyhetsprogram. Man tar del av studier. Man ser debattprogram. Har gått kurser. Man har säkert 1000 olika källor och formar sen sin personliga analys till hur saker och ting förhåller sig. Kan gälla allt mellan himmel och jord.
Påstår jag att jorden är rund har vi massvis med skribenter som snabbt replikerar "källa på det".
Påstår jag att 14.466 personer har dött av Covid19 i Sverige - "Källa på det"
Flashback är ett diskussionsforum, ett väldigt brett sådant, som är indelat med massvis av underavdelningar. Det finns ingen regel som anger att man ska ange källa till vartenda påstående eller yttrande man gör, vare sig i denna avdelning som i någon annan. Det många heller inte verkar ha lärt sig under sina "källkritiska" lektioner i skolan är att bara för att man anger en länk till en internetsida så förvandlas det inte till någon sanning. Lika lite som om man inte anger någon länk, att det skulle förvandlas till en lögn. Vare sig det ena eller det andra ökar eller minskar någon trovärdighet.
Jag tycker det är ganska meningslöst att vartenda inlägg på Flashback ska fyllas med minst en länk. Vad är en länk för något? Vad har en länk för vetenskaplig status? Jag kan också skapa ett dokument som jag döper till studie eller undersökning. Sedan skriver jag 20-30 sidor om en "studie" som anses visa på det ena eller det andra. Blir det vetenskap då? Får jag större trovärdighet?
Känns som 99% inte fattar vad referenser och källor är. De vet ännu mindre vad källkritik är för något. Jag börjar ärligt talat bli rätt trött på inställningen. Man måste ta detta diskussionsforum för vad det är.