2021-05-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har 100% av svenska folket semester under 10 veckor på sommaren och 3 veckor under jul/nyår? Det var nytt för mig.
Är alla barn hemma från skolan 10 veckor på sommaren och 3 veckor på julen? Det var nytt för mig.

Har du själv alltid haft semester samma veckor alla år sedan du slutade på din utbildning som nationalekonom eller har du ibland haft semester 4v runt midsommar, ibland i mitten-slutet av juli och någon gång hela augusti ut?

Svenska folket är lediga mellan 20/6 och 16/8. Inte samtidigt. Men alla är lediga 4-5 veckor då.
Citera
2021-05-25, 22:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Är alla barn hemma från skolan 10 veckor på sommaren och 3 veckor på julen? Det var nytt för mig.

Har du själv alltid haft semester samma veckor alla år sedan du slutade på din utbildning som nationalekonom eller har du ibland haft semester 4v runt midsommar, ibland i mitten-slutet av juli och någon gång hela augusti ut?

Svenska folket är lediga mellan 20/6 och 16/8. Inte samtidigt. Men alla är lediga 4-5 veckor då.

Ja, de flesta skolbarn är hemma 10 veckor på sommaren och 3 veckor under jullovet. Däremot är det inte alla löntagare som har semester så länge och framförallt inte samtidigt precis som du är inne på. Det är också det faktum som gör att betydligt mer talar för att smittminskningen under de här perioderna beror på sommarlovet. Inte att de som arbetar har semester.
Citera
2021-05-25, 22:51
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ja, studera kurvorna över antalet smittade.

https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum

Fundera sedan på när barnen har sommarlov och jullov. Tycker det är svårt att förklara bort med något annat. Att smittan rasar i samband med sommar- och jullov. Tror inte riktigt på slumpen.

Kan ni inte skriva om smitta/skola/skolstängningar i en egen tråd istället? Det börjar bli väldigt tjatigt nu efter ett år med samma argument. Då kan du och de som vill, diskutera hur mycket ni vill eller inte vill stänga skolorna.
Citera
2021-05-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ja, de flesta skolbarn är hemma 10 veckor på sommaren och 3 veckor under jullovet. Däremot är det inte alla löntagare som har semester så länge och framförallt inte samtidigt precis som du är inne på. Det är också det faktum som gör att betydligt mer talar för att smittminskningen under de här perioderna beror på sommarlovet. Inte att de som arbetar har semester.
Nej. Det är de inte. Kolla en kalender. Dessutom är det en ansenlig andel av barnen från 1 till 12 år som befinner sig på lovverksamhet inom skola eller förskola under den tiden. Förvånansvärt många barn har lika lite ”semester” som mamma och pappa har.

Jo. Löntagare har oftast 4veckors sammanhängande semester. Den tar de flesta ut mellan dagarna före midsommar och skolstart. (Som är ca 8 veckor)

Hur lång semester har man som nationalekonom?
Citera
2021-05-25, 23:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag har en fundering kring Afrika. Vore det inte en stor vinst att börja med att se till att hela Afrikas befolkning vaccinerades före Sydamerika? Jag ska förklara hur jag tänker;
Många afrikaner söker sig vidare mot Europa som med öppna armar och utan protest och med öppna gränser välkomnar alla de här afrikanerna som strömmar in.

Det är äckligt att trafiken med illegala bosättare tillåts fortsätta även under pågående epidemi. Dom hänsynslösa "flyktingarna" struntar uppenbarligen i vilka risker dom utsätter Europas ursprungsbefolkning för.

Citat:
Jag skulle vilja ta det ett steg längre, och nu vet jag att jag är väl proaktiv, (vilket gillas?) men om vi ser till att vaccinera alla afrikaner snabbt så kommer smittan avta i Afrika och då när sedan alla afrikaner kommer hit för att utnyttja Europas öppna gränser och frihet så sprider de inte smittan tillbaka till oss?

Eller så stänger man gränserna. Det skulle Europa tjäna ännu mycket mer på. Och även Afrika. För att Afrika någonsin ska kunna bli bättre, så behöver afrikanerna ta ansvar för sin egen reproduktion. För att uppnå detta, behöver Europa tydligt visa att Afrika inte kan dumpa sin växande överbefolkning i Europa. Ett ansvarsfullt föräldraskap är vägen till ett mer välmående Afrika.

Citat:
Mitt påbud: Hjälp Afrika så hjälper du Europa och Sverige!

Sydamerikanerna och indierna förtjänar hjälpen mycket mer än afrikanerna. Tycker du att det är rättvist att sydamerikaner och indier ska offra sina liv, på grund av att afrikanerna står före i kön att ta emot hjälp?

För att besegra viruset, så behöver alla delar av Världen vaccineras, inklusive Afrika. Men afrikanerna ska stå sist i kön. Det finns andra som är i mycket mer desperat behov av vaccin.
Citera
2021-05-26, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ser på Our World in Data att Bahrain använder Oxford-vaccinet, Sputnik-vaccinet, Comirnaty och Sinopharm. Men jag kan inte se fördelningen mellan dom olika vaccinerna.

Är det kinesiska vaccinet undermåligt?

Chile har till stor del använt ett annat kinesiskt vaccin, Sinovac. I Chile fortsätter viruset att härja, trots att landet ligger i topp sett till antalet givna doser.

Ursäkta sent svar men ja, jag har hört nu att de kör mycket med det kinesiska vaccinet som väl ger 2% skydd efter första dosen och lite oklart skydd efter andra dosen om jag minns rätt.
Citera
2021-05-26, 02:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men du tror inte att skolan varit drivande i den stora samhällspridningen alltså?

Öppna skolor har såklart varit drivande då även barn smittar i allra högsta grad och de är dem som minst kan hålla avstånd och hygieniska regler. Att man inte kan förstå detta är för mig totalt sjukt... Varför skulle små barn vara mindre smittbärare än andra? Det är nu för tiden oftast religiösa samfund och ungdomar/barn som utgör de största smittspridarna. Se bara hur de största utbrotten ser ut - var kommer dessa ifrån? Jo, ungdomar på fester och från skolor och dagis! Att man sedan helt kan bedöma var smittspridningen är som värst är helt absurt - det är enkom gissningar, alltihop!
Citera
2021-05-26, 06:05
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2021/covid-testning-pa-skolor-erbjuds-pa-forsok/

Är det här något att ta efter i andra regioner?

Nej. Alla riskgrupper har fått sina vacciner. Nu kan ingen bli allvarligt sjuk eller dö i covid...
Citera
2021-05-26, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej. Alla riskgrupper har fått sina vacciner. Nu kan ingen bli allvarligt sjuk eller dö i covid...

Det är ju toppen! Fortsätter vi på det här viset, så kan snart ingen dö av någonting. 2019 dog det väl ca 45 000 i hjärt/kärl-sjukdomar. Kanske kan vi förbjuda ohälsosam livsstil...
Citera
2021-05-26, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är äckligt att trafiken med illegala bosättare tillåts fortsätta även under pågående epidemi. Dom hänsynslösa "flyktingarna" struntar uppenbarligen i vilka risker dom utsätter Europas ursprungsbefolkning för.

Eller så stänger man gränserna. Det skulle Europa tjäna ännu mycket mer på. Och även Afrika. För att Afrika någonsin ska kunna bli bättre, så behöver afrikanerna ta ansvar för sin egen reproduktion. För att uppnå detta, behöver Europa tydligt visa att Afrika inte kan dumpa sin växande överbefolkning i Europa. Ett ansvarsfullt föräldraskap är vägen till ett mer välmående Afrika.

Sydamerikanerna och indierna förtjänar hjälpen mycket mer än afrikanerna. Tycker du att det är rättvist att sydamerikaner och indier ska offra sina liv, på grund av att afrikanerna står före i kön att ta emot hjälp?

För att besegra viruset, så behöver alla delar av Världen vaccineras, inklusive Afrika. Men afrikanerna ska stå sist i kön. Det finns andra som är i mycket mer desperat behov av vaccin.
Här borde Sverige agera föredömligt. Enligt försiktighetsprincipen så vore det klokt att skänka allt vårt tillgängliga vaccin till afrikaner som flyr över Medelhavet. Här har Anders Tegnell chansen att rädda liv. Vi som redan effektivt bromsat våra dödsfall och även vaccinerat de flesta som behöver det skulle kunna avvara alla våra doser till förmån för afrikanerna. Det vore mer proaktivt än att skänka vaccin till Sydamerika. Håller du inte med?
Citera
2021-05-26, 06:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Jag har en fundering kring Afrika. Vore det inte en stor vinst att börja med att se till att hela Afrikas befolkning vaccinerades före Sydamerika? Jag ska förklara hur jag tänker;
Många afrikaner söker sig vidare mot Europa som med öppna armar och utan protest och med öppna gränser välkomnar alla de här afrikanerna som strömmar in. Jag skulle vilja ta det ett steg längre, och nu vet jag att jag är väl proaktiv, (vilket gillas?) men om vi ser till att vaccinera alla afrikaner snabbt så kommer smittan avta i Afrika och då när sedan alla afrikaner kommer hit för att utnyttja Europas öppna gränser och frihet så sprider de inte smittan tillbaka till oss?

Mitt påbud: Hjälp Afrika så hjälper du Europa och Sverige!

Afrika är en kontinent fylld av barn och unga de behöver inte vaccineras. Italien och Spanien stoppar dom så gott de kan. De som kommer hit gör det säkert men flyg som kvotflyktingar eller drogsmugglare från Gambia. För övrigt går det aldrig att nå ut till alla på grund av Boko Haram och andra terrorgrupper ligor etc. 1000 tals läkare och hjälparbetare utan gränser skulle dö i Afrika Meningslöst låt smittan brinna igenom. Stoppa dem vid gränserna i stället.

Vaccinera svenskar så fort som möjligt det är effektivaste skyddet. Sydamerika kan man hjälpa med vaccin det har en tillräckligt väl fungerande infrastruktur. De är inte vuxna barn utan en tänkande befolkning.
Citera
2021-05-26, 06:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Kan du presentera den tillgängliga faktan som pekar på att skolorna är drivande i smittan är du snäll?

Smittan är störst i åldersgrupperna 10-19 år. Att peka ut skolorna kommer inte propaganda ministeriet att göra snarare bagatellisera den med alla medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in