2021-05-26, 12:23
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Rätt dålig journalistik om man inte ens jämför med hur de andra aktörerna agerar.
Citera
2021-05-26, 12:24
Medlem
HomoDeuss avatar
Det massmördas över hundra miljoner kycklingar varje dag världen över. De flesta av dem lider. Hur många mådde dåligt över detta innan ABs artikel?
Citera
2021-05-26, 12:32
Medlem
Ridnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Aftonbladets 200 sekunder avslöjar
På Kronfågels anläggning utanför Katrineholm slaktas drygt en miljon
kycklingar – varje vecka. ( https://www.kronfagel.se )

Aftonbladets och Viafrees granskande program ”200 sekunder” har undersökt
förhållandena på slakteriet. Under en längre tid har det förekommit att kycklingar skållats
levande. Trots att marknadsledande Kronfågel lovat vidta åtgärder pågår det fortfarande.
Enligt länsstyrelsen är bristerna allvarliga och kan leda till stort lidande för djuren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3arBX/kycklingar-skallas-levande-hos-kronfagel

Vad ska man säga om denna metod eller förhållningssätt?

Jag antar att detta inte passar sig att säga på ett forum på Flashback men det var just behandlingen av kycklingar som fick mig att bli vegetarian för 13 år sedan och har inte ätit kött sedan dess. Känns helt enkelt inte rätt.. Antar att jag får en shitstorm efter mig för att vara en snowflake osv nu men bring it on Det känns moraliskt rätt för mig att inte äta något som blivit plågat till döds.
Citera
2021-05-26, 12:33
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Känns som denna typen av reportage är cykliska. Någon aktivist/journalist "avslöjar" vad som pågår i kycklingfabrikerna och kycklingproducenterna börjar skademinimera med PR-kampanjer och i bästa fall göra temporära förbättringar i produktionen. När skandalen lagt sig så återgår man till business as usual tills nästa "avslöjande". Det funkar uppenbarligen, de flesta svenskar är nämligen inte beredda att betala för att djuren ska behandlas värdigt.
Citera
2021-05-26, 12:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridne
Jag antar att detta inte passar sig att säga på ett forum på Flashback men det var just behandlingen av kycklingar som fick mig att bli vegetarian för 13 år sedan och har inte ätit kött sedan dess. Känns helt enkelt inte rätt.. Antar att jag får en shitstorm efter mig för att vara en snowflake osv nu men bring it on Det känns moraliskt rätt för mig att inte äta något som blivit plågat till döds.

Hur tror du potatisen känner sig när man stoppar ner den i kokande vatten?

Klart det är illa hur djuren behandlas men hur dödar man ett djur på ett bra sätt så de inte lider?
Citera
2021-05-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är väl så det ska göras egentligen.
Gasning och sedan halshuggning. Därefter skållning. Men några missas och går levande till skållning.

Jag tror man bedövar dem med elektricitet innan halsen skärs av. Om jag vore ett slaktdjur tror jag att de dagliga förhållandena skulle vara ett större problem än slaktmetoden.

Några sekunders extrem smärta är inget jag personligen är rädd för iaf.
Citera
2021-05-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Jag tror man bedövar dem med elektricitet innan halsen skärs av. Om jag vore ett slaktdjur tror jag att de dagliga förhållandena skulle vara ett större problem än slaktmetoden.

Några sekunders extrem smärta är inget jag personligen är rädd för iaf.
Du har nog rätt, gas är väl för grisar
Citera
2021-05-26, 13:02
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Fel ibland? Oj, du känner nog inte Kronfågels historia.

Vad skall man göra menar du? Skall man dränka alla fåglar? Skall man hänga dem levande i fötterna och skära huvudet av dem? Vilken avlivningsmetod är bäst enligt dig?

Sen kan du ju fundera på om alla vill vara veganer.
Citera
2021-05-26, 13:03
Medlem
Ridnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur tror du potatisen känner sig när man stoppar ner den i kokande vatten?

Klart det är illa hur djuren behandlas men hur dödar man ett djur på ett bra sätt så de inte lider?

Potatisen skriker nog i dödsplågor och våndas helvetes kval också, men tyvärr kan jag inte leva på luft

Det finns många sätt att behandla djur värdigt.. För det första att de ska få ha rena utrymmen. Att de ska få space och inte stå som packade sillar så de knappt kan röra sig. Att de ska få springa ute ibland. Jag stör mig på köttindustrin på det sättet att de bara föds upp under vidriga förhållanden för att sedan plågas till döds som t.ex. detta med skållningen. Visst, det kommer göra kött dyrare om dessa krav ska uppfyllas.. men då får det vara så. Djurens väl är det viktigaste för mig.

Däremot skulle jag antagligen kunna äta viltkött eller kött från jägare osv då jag vet att det djuret har fått leva i frihet och haft ett någorlunda värdigt liv iallafall.

Jag vill absolut inte moralisera åt andra utan alla får göra sitt eget val. Skiter i om folk äter kött men själv har jag valt bort det för att det känns bäst. Each to their own
Citera
2021-05-26, 13:08
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Ska tänka på det nästa gång jag äter chicken nuggets.

Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Säger bara så här, det är gott med kyckling. Skiter i hur dom dör bara dom mättar min och mina nära och käras magar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Enkelt. Köp kyckling från Guldfågel istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Precis.
Själv blev jag bara hungrig och sugen på kyckling när jag såg klippet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Seriöst, kan man bry sig mindre?

Skitjournalistik som vanlig av skitjournalisten. Så länge jag får mina nuggets o kycklingfileer skiter jag i om dom så sprängs med napalm till döds.

Citat:
Ursprungligen postat av Torskpadda
Och jag ska bry mig... föööör?

Tuffa klubben har talat..
Citera
2021-05-26, 13:24
Medlem
Haha, svenska Flashback-rasister i ett nötskal. Gråter blod över halalslakt och vräker ur sig att muslimer är odjur medan ni glatt stöttar djurplågeri och menar att ni skiter i dom torterade djuren så länge ni får er "mcnuggets".
Citera
2021-05-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Haha håller med asså. Det är inte katter eller hundar vi pratar om det är fucking kycklingar det är föda, mat, näring och vi är toppen av näringskedjan.

I vissa delar av Asien äter mat hundar och katter, vilket är mindre illa än vad vi gör med din skeva logik med tanke på att grisar är smartare är hundar och katter. Svenska hyckleriet och svenska jättebebisar som du är så roliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in