2021-05-26, 11:05
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag undrar om Aktbilaga 85 presenterades i TR? Om så är fallet och Wallin var på plats så är hon 100% mytoman. Men det är inte klart för mig vad som avhandlades. Vi vet att TR inte tog ställning till sanningshalten i uppgifterna, eftersom spridandet inte ansågs försvarligt. Men detta visste de ju inte under huvudförhandlingen så jag tänker MÄs ombud och/eller åklagaren borde fått tillfälle att presentera denna bevisning?

Ja, CW var på plats, att hon friserar sanning kan inte vara en nyhet för någon.
Citera
2021-05-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiggeO
Har skummat lite i dagspressen men inte hittat att man skriver om domen. Är målet så totalt ointressant för media?
Nej, målet är inte ointressant. Det är snarare högintressant. Fast det vill naturligtvis inte msm tillstå.

För om msm berättar om förtalsdomen igår mot EA, blir man ju närmast tvungen att berätta om att det är samma kvinna som anmält GL för våldtäkt. Då skulle msm riskera att medverka till att GL börjar ses som ett offer.
Det vill inte msm.
Citera
2021-05-26, 11:27
Medlem
Enligt uppgift hämtad från gårdagens dom; "Stockholms TR mål B 4666-19". Så skall det vara EA och en kvinna till som anmälde PA för våldtäkt.
På morgonen lämnade kvinnorna lägenheten och PA åkte till Tokyo. Den 25 september 2017 anmälde EA och en av de andra kvinnorna PA för våldtäkt. [s.5]
https://www.docdroid.net/z8kVX5F/stockholms-tr-b-4666-19-dom-maskad-pdf

Om uppgiften stämmer så är det två av de tre kvinnorna som kan bli föremål för anmälan om falsk tillvitelse.

Den tredje kvinnan kanske ljög under förhör, men det är väl inget brott här i landet?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-05-26 kl. 11:32.
Citera
2021-05-26, 11:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Gör sig inte M*ria Svel*nd också skyldig till lite förtal då hon tycks implicera att PA våldtagit EA? Från hennes Instagram idag:
Idag kom domen mot ”Emma”, den elfte kvinnan som döms för grovt förtal sedan #metoo för att ha berättat om övergrepp hon utsatts för.
Hon döms till 80 dagsböter samt skadestånd på 70 000:- som ska betalas till den man som hon berättat våldtog henne.

Det här missbruket av lagrummet och förtalsbestämmelsen måste genast upphöra. Det är helt enkelt förjävligt att kvinnor som våldtagits först inte får övergreppet lagfört i en rättegång (90% av alla förundersökningar läggs ner och leder alltså inte till åtal) samtidigt som de sedan döms för förtal för att ha berättat om övergreppen i sina sociala medier, tex i slutna FB-grupper - eller i form av att publicera offentligt material som tex häktningsbeslutet som i ”Emmas” fall.
#metoo #förtalskassan #backaemma
Och hur svårt är det för hönshjärnor som MS att inse att det helt enkelt inte fanns grund för åtal mot PA därför att anklagelserna verkar helt tagna ur luften, alldeles oavsett vilken teatralisk uppvisning EA kom med i förtalsrättegången.

Dessa kvinnor lever i en berättelse, inte i verkligheten. De tyr sig till sin berättelse som till ett mjukisdjur och anser att kvinnors offerstatus genom århundraden försett dem med frikort att godtyckligt offra män på förtalsaltaret till behag för feminismens gudar. Gud nåde det rättssamhälle som försöker hejda deras framfart.

Som jag har skrivit tidigare i olika sammanhang så är det fullt förståeligt och logiskt att kvinnorna inte accepterar att det hela utgör förtal eftersom domstolarna vägrar ta hänsyn till sanningshalten i EA: s påståenden i sin dom. Att som Lambertz och du och andra i tråden hävda att den här domen visar att EA ljugit går inte, vad domstolen säger är ju att det inte spelar någon roll om EA talar sanning, hon får inte sprida den uppgiften ändå. Och då har vi ingen rättssamhälle och ingen rättssäkerhet och ingen yttrandefrihet för brottsoffer.

Så principiellt har de helt rätt oavsett frågan om det här i verkligheten rör sig om falska anklagelser, en uppfattning som i sak framstår någorlunda sannolik, men som vi inte säkert kan veta eftersom uppgifter som kan tala för EA undertrycks och censureras genom rättsväsendets censur och övergrepp på offers rätt att berätta om vem som utsatt dem och för vad.
Citera
2021-05-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Enligt uppgift hämtad från gårdagens dom; "Stockholms TR mål B 4666-19". Så skall det vara EA och en kvinna till som anmälde PA för våldtäkt.
På morgonen lämnade kvinnorna lägenheten och PA åkte till Tokyo. Den 25 september 2017 anmälde EA och en av de andra kvinnorna PA för våldtäkt. [s.5]
Om uppgiften stämmer så är det två av de tre kvinnorna som kan bli föremål för anmälan om falsk tillvitelse.

Den tredje kvinnan kanske ljög under förhör, men det är väl inget brott här i landet?
Ljög hon under förhör såtillvida att hon falskeligen och medvetet anklagade PA för våldtäkt, gör hon ju sig skyldig till 'falsk tillvitelse'.
Och det är ju ett brott.
Ett brott som enl mig bör bestraffas hårt!

Ex: "Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa"
Citera
2021-05-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ljög hon under förhör såtillvida att hon falskeligen och medvetet anklagade PA för våldtäkt, gör hon ju sig skyldig till 'falsk tillvitelse'.
Och det är ju ett brott.
Ett brott som enl mig bör bestraffas hårt!

Ex: "Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa"
Det du skriver verkar stämma:
Som huvudregel är det inte ett brott att ljuga under ett polisförhör. Ljuger du däremot om att en oskyldig person har begått en viss gärning, att det fanns besvärande omständigheter eller annars förnekar att det förelåg omständigheter som hade gjort bedömningen av en gärning mildare så är detta ett brott.
https://lawline.se/answers/ar-det-brottsligt-att-ljuga-under-ett-polisforhor
Citera
2021-05-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
@JKLambertz:
Tack för domen mot EA och övriga underlag! Det finns ett litet "maskningsfel" i sista stycket på sid 12 i domen. Det står att vad PA gjort ska bedömas som grovt förtal. Det ska vara vad EA gjort.

ÅTGÄRDAT

https://docdro.id/z8kVX5F (Samma länk)
Citera
2021-05-26, 12:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som jag har skrivit tidigare i olika sammanhang så är det fullt förståeligt och logiskt att kvinnorna inte accepterar att det hela utgör förtal eftersom domstolarna vägrar ta hänsyn till sanningshalten i EA: s påståenden i sin dom. Att som Lambertz och du och andra i tråden hävda att den här domen visar att EA ljugit går inte, vad domstolen säger är ju att det inte spelar någon roll om EA talar sanning, hon får inte sprida den uppgiften ändå. Och då har vi ingen rättssamhälle och ingen rättssäkerhet och ingen yttrandefrihet för brottsoffer.

Så principiellt har de helt rätt oavsett frågan om det här i verkligheten rör sig om falska anklagelser, en uppfattning som i sak framstår någorlunda sannolik, men som vi inte säkert kan veta eftersom uppgifter som kan tala för EA undertrycks och censureras genom rättsväsendets censur och övergrepp på offers rätt att berätta om vem som utsatt dem och för vad.
Men om Wallin och Sveland kopplade ihop båda hjärnhalvorna och läste (lyssnade?) på det som MÄ anfört så är det ju glasklart att EA ljuger om denna ”tortyrliknande våldtäkt”. Så det finns ingen ursäkt alls att inte acceptera att EA döms för förtal.

Huruvida man skall få sprida uppgifter som man menar är sanna eller inte, det är en annan fråga. Den svenska lagstiftningen skyddar t.ex. en tidigare dömd brottsling att bli offentligt uthängd av en granne. Bra eller dåligt? Jag kan se argument för både och.
Citera
2021-05-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Jag hittar sex olika domar för ringa narkotikabrott avseende diverse preparat på Sekretess C. Om det kvalificerar någon som "pundare" eller "missbrukare" undandrar sig min bedömning. Det finns många människor som brukar narkotika och lever fullt fungerande liv.

Allmänt kan jag säga att jag drar mig lite för att nysta vidare kring dessa andra kvinnor. Även om de är avidentifierade känns det lite tveksamt att gräva i målsäganden från ett nedlagt ärende, särskilt när det kan finnas element av psykisk ohälsa och/eller missbruk m.m.

Jag vill samtidigt passa på och tacka dig för ett bra arbete i denna tråd! Måste ge beröm för ett idogt och omdömesgillt arbete med alla maskningar och publiceringar.

(Det fetade) Instämmer.

Gör bara min samhällspliktiga tjänst!
Citera
2021-05-26, 12:40
Medlem
Citat:

Det var också ny information för mig. Rimligen var det Sekretess A och EA, då förstnämnda återfinns i polisanmälan den 25:e.
Sekretess A har vad jag tidigare påstått, fortfarande kontakt med EA då hon eventuellt var den kompis som hade kontakt med EA under julaftonsnatten.

Sekretess A har också givit sin tillåtelse att hennes rättsintyg skulle få åberopas i målet, dock inte Sekretess C. Kan det vara så att Sekretess C var den som blivit övertygad att anmäla PA? Bara en hypotes.
Om våldtäkten faktiskt ägt rum kan ju rimligen ev. psykiskt lidande vara förklaringen.
Citera
2021-05-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men om Wallin och Sveland kopplade ihop båda hjärnhalvorna och läste (lyssnade?) på det som MÄ anfört så är det ju glasklart att EA ljuger om denna ”tortyrliknande våldtäkt”. Så det finns ingen ursäkt alls att inte acceptera att EA döms för förtal.

Huruvida man skall få sprida uppgifter som man menar är sanna eller inte, det är en annan fråga. Den svenska lagstiftningen skyddar t.ex. en tidigare dömd brottsling att bli offentligt uthängd av en granne. Bra eller dåligt? Jag kan se argument för både och.
Om Wallins och Svelands stöd till EA.

När det gäller Wallin så är hon nog mån att hennes egen lögn inte synas.

2006 Var natten och morgonen med Virtanen

2008 Skrev hon på två poster på sin dåvarande blogg Brudpepp:
1. "jag har nästan blivit våldtagen och drogad." (2008-03-27 )
2. Jag minns inget av natten, inte ett skit. Jag tog mina grejer, spydde som en kalv på hans toa och gick hemåt. (2008-04-09)
https://brudpepp.blogg.se/2008/march/

2010 Under #prataomdet blev det till "För fyra år sedan blev jag våldtagen av en medieman" (20 Dec 2010)
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/504366-cissi-wallin-valdtakt

2011 Hösten gick hon terapi för att återväcka sitt "förträngda minne", som hon gick ut med 2010

Sedan gör hon polisanmälan. 2011-12-13

Under #MeToo 2017 släpper hon namnet Virtanen
Hon [Wallin] valde att offentliggöra Fredrik Virtanens namn första gången i samband med hashtaggen [#MeToo].
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metoo

----
Även Sveland har grävt ner sig genom sitt totala försvar av Wallin. Exempel:
"Maria Sveland: Cissi Wallin tar kulan för alla oss kvinnor".
https://www.etc.se/inrikes/maria-sveland-cissi-wallin-tar-kulan-alla-oss-kvinnor

Risken finns, faller en så faller alla.

Därför enligt min tro; Wallins och Svelands oförståliga försvar av EA.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-05-26 kl. 13:34.
Citera
2021-05-26, 13:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om Wallins och Svelands stöd av EA.

När det gäller Wallin så är hon nog mån att hennes egen lögn inte synas.

2006 var natten och mogonen med Virtanen

2008 Skrev hon på två poster på sin dåvarande blogg Brudpepp:
1. "jag har nästan blivit våldtagen och drogad." (2008-03-27 )
2. Jag minns inget av natten, inte ett skit. Jag tog mina grejer, spydde som en kalv på hans toa och gick hemåt. (2008-04-09)
https://brudpepp.blogg.se/2008/march/

2010 Under #prataomdet blev det till "För fyra år sedan blev jag våldtagen av en medieman" (20 Dec 2010)
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/504366-cissi-wallin-valdtakt

2011 Gick hon terapi för att återväcka sitt "förträngda" minne", som hon gick ut med 2010

Sedan gör hon polisanmälan. 2011-12-13

Under #MeToo 2017 släpper hon namnet Virtanen
Hon [Wallin] valde att offentliggöra Fredrik Virtanens namn första gången i samband med hashtaggen [#MeToo].
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metoo

----
Även Sveland har grävt ner sig genom sitt totala försvar av Wallin. Exempel:
"Maria Sveland: Cissi Wallin tar kulan för alla oss kvinnor".
https://www.etc.se/inrikes/maria-sveland-cissi-wallin-tar-kulan-alla-oss-kvinnor

Risken finns, faller en så faller alla.

Därför enligt min tro; Wallins och Svelands oförståliga försvar av EA.
Det är detta som gör det så knepigt med Wallin och andra av samma kaliber:
de drar ut sin sjaskiga historia i offentligheten men få är beredda att debattera den när det blir så personligt. Det är t.ex. svårt att se hennes motpart i SvT för att tag sedan (Hurtig?) i TV lyfta fram hennes uppenbara glidande med vad som hänt genom åren, eller hur hon gått från att inte minnas något till att vara så säker att hon kan anklaga för våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in