2021-05-26, 11:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Konkurrens begränsar avgifter. Även om de flesta av oss mest tänker på våra storbanker när de tänker på banker så finns det en uppsjö av olika banker man kan ha sina pengar på.

Det är redan kartellbildning, affärsbankerna är fullständigt livrädda för e-kronan. Som någon hög chef på seb uttryckte det "varför skall allmänheten ha pengar hos oss när de lika gärna kan ha dem säkrare hos staten"?
Citera
2021-05-26, 11:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men detta säger du som en person som blev chockad och upprörd över ett brev från Swedbank som ber dig att redogöra för alla transaktioner, med hänvisning till att du har haft konto hos dem sedan 1985, som om detta spelade någon roll. Som sagt, jag önskar att du vore ett troll, men du är snarare ett skolboksexempel på en obegåvad och samtidigt arrogant dumsvenne totalt utan självinsikt.
Jag är inte chockad, bara förvånad hur okunniga Swedbank är om sina kunder.

Du verkar rätt chockad.
Citera
2021-05-26, 11:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skyldighet-for-kreditinstitut-att-tillhandahalla_H701FiU29

Du har fel och jag har rätt.
Som jag redan skrivit. Det spelar ingen roll vad riksdagen beslutar om Liseberg och alla affärer slutar ta kontanter. Vår familj lever redan 100% kontantfritt. Däremot skulle vi inte överleva en dag digital-fritt.
Citera
2021-05-26, 11:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Som jag redan skrivit. Det spelar ingen roll vad riksdagen beslutar om Liseberg och alla affärer slutar ta kontanter.

Sveriges riksdag har lagstiftat om tillgången till kontanter, nästa steg som snart krävs är lagstiftning om att svenska sedlar och mynt måste accepteras vid fysisk handel. Jag misstänker att något sådant klubbas om situationen fortsätter att eskalera.
Citera
2021-05-26, 11:17
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Jag är inte chockad, bara förvånad hur okunniga Swedbank är om sina kunder.

Du verkar rätt chockad.
Har det slagit dig att de kanske vet mycket väl vem du är och att du har haft konto hos dem sedan 1985, men av en eller annan anledning vill bli av med dig som kund, alternativt vill ha in mer värdefull information om dig samtidigt som de låtsas att det är EU-direktiv (som inte någon annanstans i EU tolkas på samma sätt) som tvingar dem att göra detta? Nej, eftersom du som sagt är både korkad och arrogant.
Citera
2021-05-26, 11:19
Medlem
Citat:
Det är redan kartellbildning, affärsbankerna är fullständigt livrädda för e-kronan. Som någon hög chef på seb uttryckte det "varför skall allmänheten ha pengar hos oss när de lika gärna kan ha dem säkrare hos staten"?

Men Riksbanken fortsätter dock arbetet med e-kronan, så jag tycker att det är positivt.

Om man följer MSBs råd och har en viss summa kontanter hemma så är man också redo för eventuella katastrofer. Om dessa nu skulle ske och av någon anledning handeln fortsätter som vanligt (men utan kort) så kommer självklart butiker ta emot kontanter. Men jag tror knappast att Liseberg, caféer och andra som inte tar kontanter idag kommer ha särskilt många kunder under en kris ändå. Så på något sätt tycker jag att det är mer vettigt att de mindre viktiga affärerna osv går över till kontantfritt än om tex matbutiken gör det.

Har ett gäng jubileumsmynt som är giltiga betalningsmedel, folk kanske ska satsa på att köpa ett gäng såna? högt värde, tar liten plats, hållbara.
Citera
2021-05-26, 11:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Har det slagit dig att de kanske vet mycket väl vem du är och att du har haft konto hos dem sedan 1985, men av en eller annan anledning vill bli av med dig som kund, alternativt vill ha in mer värdefull information om dig samtidigt som de låtsas att det är EU-direktiv (som inte någon annanstans i EU tolkas på samma sätt) som tvingar dem att göra detta? Nej, eftersom du som sagt är både korkad och arrogant.
Så kan det vara. Nordea skrev konkret till mig "vi vill inte ha dig som kund så vi stänger ner ditt plusgiro-konto". Då gick jag över till bankgiro. Men nu har swish ersatt det. jag har ca 1mkr i överföringar per månad så det är inte konstigt att Swedbank reagerade.

Jag tror min kunskapsbas och erfarenhet ligger några snäpp över din egen. Prova att inte se ner på kunnigare personer för att stärka ditt svaga ego, så ska jag öva mig i att inte racka ner på idioter.
Citera
2021-05-26, 11:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Men Riksbanken fortsätter dock arbetet med e-kronan, så jag tycker att det är positivt.

Om man följer MSBs råd och har en viss summa kontanter hemma så är man också redo för eventuella katastrofer. Om dessa nu skulle ske och av någon anledning handeln fortsätter som vanligt (men utan kort) så kommer självklart butiker ta emot kontanter. Men jag tror knappast att Liseberg, caféer och andra som inte tar kontanter idag kommer ha särskilt många kunder under en kris ändå. Så på något sätt tycker jag att det är mer vettigt att de mindre viktiga affärerna osv går över till kontantfritt än om tex matbutiken gör det.

Har ett gäng jubileumsmynt som är giltiga betalningsmedel, folk kanske ska satsa på att köpa ett gäng såna? högt värde, tar liten plats, hållbara.

Har några stycken, dock inte ett gäng då de är dyra men: https://tavex.se/guld/1oz-sydafrikansk-krugerrand/ är en utmärkt backup som dessutom stigit rätt bra sedan jag köpte dem för ett antal år sedan
Citera
2021-05-26, 11:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det gäller bara i 3-4 år till, sedan finns inte längre någon som tar emot kontanter. Mina barn är 12-18 år, de vet inte ens hur kontanter ser ut, man kan ha swish och kort från 12 år i Sverige. Min plånbok är totalt tom förutom VISA sedan minst 5 år. Men jag har en plast-propp som gör att jag kan ta en kundvagn, eftersom jag inte har några slantar.
Jodå om fler använder kontanter.
Citera
2021-05-26, 11:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Sveriges riksdag har lagstiftat om tillgången till kontanter, nästa steg som snart krävs är lagstiftning om att svenska sedlar och mynt måste accepteras vid fysisk handel. Jag misstänker att något sådant klubbas om situationen fortsätter att eskalera.
Det kommer aldrig att ske. Jag har stor kontakt med småhandel i Lund de skulle bli galna, du sitter mest på din kammare skulle jag tro.
Citera
2021-05-26, 11:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jodå om fler använder kontanter.
Det blir färre som använder kontanter när Liseberg slutar ta emot dem. Det är en ond spiral som pågått i minst 5 år och den är ostoppbar. Man går aldrig någonsin tillbaka till gammal teknik.

I själva verket är Lisebergs lilla beslut en föraning om slutet för alla valutor, utom en vilken det nu blir. Och den är digital.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 11:30.
Citera
2021-05-26, 11:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det kommer aldrig att ske. Jag har stor kontakt med småhandel i Lund de skulle bli galna, du sitter mest på din kammare skulle jag tro.

Varför skulle de det? Jag är tvärt om ute och rör mig extremt mycket i just dagligvaruhandeln.

Det är inte handlarna som är orsaken till nedgången från början utan konsumenternas förändrade mönster. Det kostar inte handlare några större belopp att även tillhandahålla möjligheten kontantbetalning. Om få använder denna möjlighet så blir även kostnaden låg MEN den finns åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in