2021-05-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då vi inte varit kontantlösa någonsin ännu sedan sedlar och mynt infördes blir det lite svårt att peka ut.

Vore det inte bättre att peka ut en katastrof i ett land där man löste det digital trots att elnät, betalterminaler etc låg nere? Det hade varit betydligt mycket mer produktivt om man argumenterar för att ta bort kontanter...

Att argumentera för att något inte hänt är tillbaks på brandförsäkringsanalogin.

Skulle en sådan katastrof ske så skulle inte kontanter hjälpa oss heller, för vi skulle inte få ut dessa pengar och samhället i övrigt skulle vara i ett sådant kaosläge att pengar skulle vara oviktigt.
Citera
2021-05-26, 11:00
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Eller så är du trollet. Jag har ju precis bevisat att jag har kunskap om båda sidorna av myntet och nackdelarna med övervakning. Och jag har ändå tagit det intellektuella beslutet att övervakningen är en mindre kostnad för mig och samhället än sedlar i fickan.
Ok, då säger vi så. Kan du åtminstone förstå att jag blir glad när Swedbank svarar att underlaget du skickade in inte är tillräckligt för att de ska känna att de kan överblicka riskerna med att ha dig som kund och säger upp ditt konto?

Och sedan får du förklara för nästa bank varför Swedbank inte ville ha dig som kund.
Citera
2021-05-26, 11:04
Medlem
Citat:
Jag tror han vill gå ut och köpa sin Big Mac kontant efter katastrofen.

Uppenbarligen vill han spela på chokladhjulet!

Tycker det känns vettigt att folk inte kommer stå och hänga vid bankomaterna för att ta ut pengar till hjulen.
Även om covid inte smittar genom sedlar så är det nog skönt för personal att slippa ta emot kontanter i handen eftersom folk då står nära. Oavsett covid är det ju ingen skräll att de väljer att sluta med kontanter.
Citera
2021-05-26, 11:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Skulle en sådan katastrof ske så skulle inte kontanter hjälpa oss heller, för vi skulle inte få ut dessa pengar och samhället i övrigt skulle vara i ett sådant kaosläge att pengar skulle vara oviktigt.

Pengar är aldrig oviktigt, detta är dessutom bara ett av argumenten för att ha kontanter kvar. Vad skall begränsa bankernas avgifter när vi TVINGAS att ha våra pengar där?

Innan man ropar efter att ta bort samhällsviktiga funktioner som kontanter så bör man tänka efter extremt noga, allra helst när riksbanken, msb och riksdagen varnar...
Citera
2021-05-26, 11:07
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Pengar är aldrig oviktigt, detta är dessutom bara ett av argumenten för att ha kontanter kvar. Vad skall begränsa bankernas avgifter när vi TVINGAS att ha våra pengar där?

Innan man ropar efter att ta bort samhällsviktiga funktioner som kontanter så bör man tänka efter extremt noga, allra helst när riksbanken, msb och riksdagen varnar...
Jag har brutit mot min egen regel i den här tråden så det räcker och blir över, men måste ändå poängtera att det är helt lönlöst att försöka resonera med dessa fån. Det är också ett försök att rädda dem från konsekvenserna av deras egna handlingar (och från att bli ett varnande exempel för omvärlden), något som egentligen är svårt att rättfärdiga även om man skulle lyckas.
Citera
2021-05-26, 11:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Den analogin är falsk. En försäkring är i själva verket en delad risk med andra, orsakad av att vi människor oroar oss. Den göder 10.000-tals anställda på försäkringsbolag som oftast har lyxigaste kontoret på stan.

Analogin är perfekt, vi har ett försvar för att undvika effekterna av krig, vi har en brandförsäkring för att inte stå på bar backe om det händer.

Citat:
Jag tycker du är klen som förbereder dig för något som inte hänt på 200 år.

Tja, jag tycker du framställer dig själv som svagbegåvad som argumenterar utan att först sätta dig in i saken och vägra se de tunga argumenten för kontanter, det känns inte helt stabilt om säger så.
Citera
2021-05-26, 11:08
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Vad fan har banksekretessen med detta att göra? Tror du att nästa bank inte kommer ställa frågor om var du hade konto från 1985 till 2021? Du är självklart inte tvungen att svara, men de är inte tvungna att ha dig som kund heller.

Hur jävla tappad är du?
Dina inlägg talar för sig själva. Prova att inte skriva om något som du inte har en susning om. Du kan framstå som dum.
Citera
2021-05-26, 11:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Jag har brutit mot min egen regel i den här tråden så det räcker och blir över, men måste ändå poängtera att det är helt lönlöst att försöka resonera med dessa fån. Det är också ett försök att rädda dem från konsekvenserna av deras egna handlingar (och från att bli ett varnande exempel för omvärlden), något som egentligen är svårt att rättfärdiga även om man skulle lyckas.

Visst är det lite väderkvarnsvarning på att motargumentera, min förhoppning är dock att åtminstone några hajar till och inser hur stor frågan faktiskt är, att det handlar om betydligt mycket mer än att "stoppa svarta pengar".

Det skulle vara intressant att se någon förklara hur man skall stoppa bankerna från att höja avgifter om vi inte längre har möjlighet att ta ut våra pengar. Skall vi förstatliga bankerna då? Det är kanske där vi hamnar till slut i ett sådant läge.
Citera
2021-05-26, 11:09
Medlem
Citat:

Konkurrens begränsar avgifter. Även om de flesta av oss mest tänker på våra storbanker när de tänker på banker så finns det en uppsjö av olika banker man kan ha sina pengar på.
Citera
2021-05-26, 11:10
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Tja, jag tycker du framställer dig själv som svagbegåvad som argumenterar utan att först sätta dig in i saken och vägra se de tunga argumenten för kontanter, det känns inte helt stabilt om säger så.
Jag behöver inte sätta mig in i den frågans detaljer. Alla kontanter är försvunna om 5 år i Sverige. Sedan kan du stå där med din detaljkunskap.

Och Liseberg kan du glömma.
Citera
2021-05-26, 11:11
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Dina inlägg talar för sig själva. Prova att inte skriva om något som du inte har en susning om. Du kan framstå som dum.
Men detta säger du som en person som blev chockad och upprörd över ett brev från Swedbank som ber dig att redogöra för alla transaktioner, med hänvisning till att du har haft konto hos dem sedan 1985, som om detta spelade någon roll. Som sagt, jag önskar att du vore ett troll, men du är snarare ett skolboksexempel på en obegåvad och samtidigt arrogant dumsvenne totalt utan självinsikt.
Citera
2021-05-26, 11:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag behöver inte sätta mig in i den frågans detaljer. Alla kontanter är försvunna om 5 år. i Sverige. Sedan kan du stå där med din detaljkunskap.

Och Liseberg kan du glömma.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skyldighet-for-kreditinstitut-att-tillhandahalla_H701FiU29

Du har fel och jag har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in