2021-05-26, 08:10
Medlem
så vad, säga till barn
"varsågod köp en glass"
och ge dem en 50-lapp kommer inte gå.

De måste ha kort....
Citera
2021-05-26, 08:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Om systemet slås ut så är det bara att alltid ha kontanter i plånboken, man kan ju alltid hoppas att bensinpumparna funkar så man kan tanka, och betala kontant.
Det gäller bara i 3-4 år till, sedan finns inte längre någon som tar emot kontanter. Mina barn är 12-18 år, de vet inte ens hur kontanter ser ut, man kan ha swish och kort från 12 år i Sverige. Min plånbok är totalt tom förutom VISA sedan minst 5 år. Men jag har en plast-propp som gör att jag kan ta en kundvagn, eftersom jag inte har några slantar.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 08:23.
Citera
2021-05-26, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
För att upprepa mitt föregående inlägg. Det är ett väldigt känsligt samhälle med datorer och internet. Vi blir helt beroende av att allt det tekniska ska fungera. Så håll dig till papper och penna när du kommunicerar med mig(??).

(P.S. sannolikheten att swish är nere är extremt mycket lägre än att en sedelmaskin är nere, eller att kassaapparaten krånglar).

Men är swisch nere är det kört.
Funkar inte sedelmaskinen, eller kassaapparaten kan de ta betalt ändå med kontanter.

Swisch har för övrigt stoppat flera handlingar för mig, aldrig en trasig kassaapparat.
Citera
2021-05-26, 08:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Men är swisch nere är det kört.
Funkar inte sedelmaskinen, eller kassaapparaten kan de ta betalt ändå med kontanter.

Swisch har för övrigt stoppat flera handlingar för mig, aldrig en trasig kassaapparat.
Det stavas swish. Swish har en downtid på några minuter per månad. Jag önskar det var noll. Men å andra sidan har det hänt att min bil inte startat någon morgon. Och jag kör ändå bil. Men du hade gått varje morgon?
Citera
2021-05-26, 08:30
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Synd om turisterna som har växlat till Svenska kronor bara och pensionärer som gillar cash.

Hatar när pensionärerna tränger sig före i kön till lisebergsbanan och uppskjutet. Lär väl vara ännu värre framöver när de inte fått några adrenalinkickar på länge och törstar efter action på ett nöjesfält.

Jag har nog aldrig sett en pensionär på ett nöjesfält men då är jag å andra sidan ingen flitig besökare. Jag kan inte tänka mig att jag skulle vilja befinna mig på ett nöjesfält efter att ha passerat 50. Hur många föräldrar gillar att behöva dra med sina ungar dit ens?
Citera
2021-05-26, 08:32
Bannlyst
Oj, det visste jag inte, vet du varför?

Är det här arrangörernas sätt att göra reklam eller, haha?

Som det där South Park avsnittet med Cartman.

Edit: Bara white trash går på lisaberg vad jag vet
Citera
2021-05-26, 08:33
Medlem
Citat:
Det stavas swish. Swish har en downtid på några minuter per månad. Jag önskar det var noll. Men å andra sidan har det hänt att min bil inte startat någon morgon. Och jag kör ändå bil. Men du hade gått varje morgon?

Jag bor på landet, en bil som inte startar är katastrof - vi har två bilar.
Så där missade du målet

Jag kör swish, betalar med kort - snabbkassor, trådlösa betalning.
Allt är bra.

Det är detta - 100% kontantlöst.
Anser att det inte ska vara ok överallt.

Skitsamma om jag inte kan köpa en tröja, Kappahl och de inför ju kontantlösa affärer.
Värre om Apotek etc har det och det under ett antal minuter per månad är stopp.... det funkar ju inte.
Citera
2021-05-26, 08:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
så vad, säga till barn
"varsågod köp en glass"
och ge dem en 50-lapp kommer inte gå.

De måste ha kort....
Alla barn 12- har både kort och mobil. Eller så får de pappas kort när de köper glass. På samma sätt som de tidigare fick hans sedlar.

50-lapp. Det ordet har jag inte hört på fem år eller så.
Citera
2021-05-26, 08:38
Medlem
Undrar hur det är tänkt att fungera för flipper i arkadhallarna?
Citera
2021-05-26, 08:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Undrar hur det är tänkt att fungera för flipper i arkadhallarna?
"arkadhallarna". Jisses, den här tråden börjar likna en relikutgrävning från anno 1976. Berätta om din närmaste "arkadhall". Så berättar jag hur man betalar spelautomaterna som finns överallt.
Citera
2021-05-26, 08:46
Medlem
Citat:
Alla barn 12- har både kort och mobil. Eller så får de pappas kort när de köper glass. På samma sätt som de tidigare fick hans sedlar.

50-lapp. Det ordet har jag inte hört på fem år eller så.

Och yngre då? Det ger väldigt mycket för en 8-åring att handla själv, ta emot växel.
Spara pengarna och välja om den vill ha läsk, glass eller nånting annat.

Ett kort? Hur lär de sig pengars värde med "ett kort".
De kan betala en glass, en läsk, chips och varför inte en Spiderman-tidning med!

Får de en 50-lapp så är det det max.
Kassa säger ifrån när det blev för mycket.

Om det blir 78kr med ett kort.
Jaha, ojda tänker de och så klickar de in koden.
Citera
2021-05-26, 08:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag bor på landet, en bil som inte startar är katastrof - vi har två bilar.
Så där missade du målet

Jag kör swish, betalar med kort - snabbkassor, trådlösa betalning.
Allt är bra.

Det är detta - 100% kontantlöst.
Anser att det inte ska vara ok överallt.

Skitsamma om jag inte kan köpa en tröja, Kappahl och de inför ju kontantlösa affärer.
Värre om Apotek etc har det och det under ett antal minuter per månad är stopp.... det funkar ju inte.
Med då har du ju redan backup? Du har 2 bilar. På samma sätt kan du ha både swish och VISA. För att klara av de där 10 minutrarna i månaden.

Jag är kontantlös sedan 5 år. VISA har inte krånglat en enda gång på 1825 dagar. Jag hade en kund en gång som skulle betala swish men swish vara nere. Då fick ha gå med varan och swishade 10 minuter senare, jag tog hans personnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in