2021-05-26, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Selv om jeg ikke er helt enig med deg i språkanalysen din, så kan vi vel ikke utelukke at forfatteren av trusselbrevet er fra Stavanger-området? Eller vet du noe annet?

«Vett» blir vel ikke brukt konsekvent, så det er kanskje en skrivefeil. «Shabby» er fra engelsk, men blir vel brukt over hele landet? Hvor fant du «sjå»?

En annen ting jeg legger merke til, er at hen hele tiden fletter inn engelske ord og uttrykk, i tillegg til de som blir brukt i kryptoverdenen.

Det har vel blitt antatt at forfatteren har brukt en kombo av norsk, svensk, dansk og engelsk for å villede, derav brukern av ordet «vett»

Slik jeg leser innlegget fra crypto clan så er det en som normalt skriver på (stavanger) dialekt, ikke bare fordi han bruker ordet «vett» men med setninger som:

«Det SÅ møtte meg var helt sjokkerende»

«Jeg bestemte meg for å lære alt om bitcoin, og det GJORE jeg over de neste 6mnd»

«Litt shabby side..» (mulig shabby brukes over hele landet, jeg vet det brukes i stavanger)

«Neo kommer under new coins SJÅ meg»

«Jeg skal snart lage en oversikt over coins SÅ ER LURE å undersøke»

Osv osv. - jeg leser dette som stavanger/sandnes/jær dialekt.

Aner selvfølgelig ikke om forfatter av trusselbrev kan være fra stavanger, men holder personlig en knapp på at RU er forfatter og dermed ikke er fra det området🙂
Citera
2021-05-26, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utgwarrior
Det har vel blitt antatt at forfatteren har brukt en kombo av norsk, svensk, dansk og engelsk for å villede, derav brukern av ordet «vett»

Slik jeg leser innlegget fra crypto clan så er det en som normalt skriver på (stavanger) dialekt, ikke bare fordi han bruker ordet «vett» men med setninger som:

«Jeg bestemte meg for å lære alt om bitcoin, og det GJORE jeg over de neste 6mnd»

«Litt shabby side..» (mulig shabby brukes over hele landet, jeg vet det brukes i stavanger)

Aner selvfølgelig ikke om forfatter av trusselbrev kan være fra stavanger, men holder personlig en knapp på at RU er forfatter og dermed ikke er fra det området🙂

Han investerer også «2 bitcoins i måneden i alternative cryptovalutaer» i 2017, og sier han har investert i bitcoin i flere år allerede, noe som sier meg at han må være en holden mann om han tok profitt under høsten 2017 sin enorme verdiøkning på både bitcoins og de fleste andre alternative coins. Skulle tro han ikke trengte kidnappe noen for «økonomisk frihet»
Citera
2021-05-26, 07:20
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Dette betyr at oppslaget i dn ikke har motivert kidnapper til å slå til mot den anonyme milliardærfruen.
Nemlig! Villedningen er avslørt.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg tror du muligens tar feil. Det mest sannsynlige scenarioet her er at DN ganske sikkert har
hatt TH på listen over forretningsfolk de vil lage sak på. TH på sin side har vært mediesky, og
sikkert vanskelig å få i tale. Men er du journalist i DN, så gir du deg ikke så lett.
Så etterhvert har de fått TH med på et portrettintervju. For en iherdig forretningsjournalist
er folk som TH også en slags "hval".

Så kan du selv velge å tenke om TH kanskje sa ja til intervjuet fordi det passet hans plan.
Absolutt meget sannsynlig.
Senast redigerad av Slettsnoken 2021-05-26 kl. 07:37.
Citera
2021-05-26, 07:39
Medlem
Citat:

Det er mulig du har rett.
Citera
2021-05-26, 07:46
Medlem
Citat:
Selv om jeg ikke er helt enig med deg i språkanalysen din, så kan vi vel ikke utelukke at forfatteren av trusselbrevet er fra Stavanger-området? Eller vet du noe annet?

«Vett» blir vel ikke brukt konsekvent, så det er kanskje en skrivefeil. «Shabby» er fra engelsk, men blir vel brukt over hele landet? Hvor fant du «sjå»?

En annen ting jeg legger merke til, er at hen hele tiden fletter inn engelske ord og uttrykk, i tillegg til de som blir brukt i kryptoverdenen.

"Vett" brukes på Sør/Sørvestlandet.
"Me vett at det står der, men me liga det ikkje." Ordtaket ble ofte brukt av avholdsfolk på Sør/Sørvestlandet og refererer til bryllupet i Kana, da Jesus lagde vann til vin.
"Shabby" ble nok "importert " av norske sjømenn, og brukes i hele landet.

Jeg tenker at sørlendingen som fikk frastjålet ID, kan være blant vitnene som har blitt innkalt til nye avhør. Og som jeg har vært inne på tidligere, ID kan ha blitt stjålet, eller "stjålet".
Citera
2021-05-26, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Nemlig! Villedningen er avslørt.

Absolutt meget sannsynlig.

Enig. Kapital utarbeider hvert år en liste over Norges 400 rikeste, hvor de forsøker å estimere reell formue (ikke ligningsformue som er offentlig informasjon). Så kriminelle hadde ikke trengt å vente på et oppslag i DN for å peke seg ut et offer.

Og, tror også at TH ventet til "passende" tidspunkt å la seg intervjue på.
Senast redigerad av Alsagio 2021-05-26 kl. 08:14.
Citera
2021-05-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Enig. Kapital utarbeider hvert år en liste over Norges 400 rikeste, hvor de forsøker å estimere reell formue (ikke ligningsformue som er offentlig informasjon). Så kriminelle hadde ikke trengt å vente på et oppslag i DN for å peke seg ut et offer.
og kidnapper fant ut at kidnapping innerst i en blindvei på formiddagen av ektefellen til akkurat th, mens hustruen var på flyttefot. Th skrev i notat at han måtte foreta seg noe pga sosiale og økonomiske forhold ble reddet fra å foreta seg noe av en tilfeldig kidnapper. Det er lov å ha flaks, men så tilfeldig er ikke verden, jf venninner av aeh og foreningsmedlemmer.
Citera
2021-05-26, 08:31
Medlem
Citat:
RU ville at Hvalen skulle investere i en Bitcoin fabrikk i Norge. At han samtidig planla å tvinge Hvalen til å kjøpe Monero for 9 mil euro hos cumberlandmining.com i USA høres usannsynlig ut. Alle ville jo ha skjønt at det var han. Det er nok en annen person, som RU har snakket med, om Hvalen, som fikk denne ideen, uten å si noe om det til RU.

https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-05-26 kl. 08:45.
Citera
2021-05-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
og kidnapper fant ut at kidnapping innerst i en blindvei på formiddagen av ektefellen til akkurat th, mens hustruen var på flyttefot. Th skrev i notat at han måtte foreta seg noe pga sosiale og økonomiske forhold ble reddet fra å foreta seg noe av en tilfeldig kidnapper. Det er lov å ha flaks, men så tilfeldig er ikke verden, jf venninner av aeh og foreningsmedlemmer.
Ja, det er så rart hvordan noe kan være så tilfeldig. Kun en håndfull personer maks kan ha visst om på forhånd at nabo var bortreist.
Citera
2021-05-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
"Vett" brukes på Sør/Sørvestlandet.
"Me vett at det står der, men me liga det ikkje." Ordtaket ble ofte brukt av avholdsfolk på Sør/Sørvestlandet og refererer til bryllupet i Kana, da Jesus lagde vann til vin.
"Shabby" ble nok "importert " av norske sjømenn, og brukes i hele landet.

Jeg tenker at sørlendingen som fikk frastjålet ID, kan være blant vitnene som har blitt innkalt til nye avhør. Og som jeg har vært inne på tidligere, ID kan ha blitt stjålet, eller "stjålet".

Ja, og det kan jo også teoretisk være en forbindelse til sørlendingen, som sørlendingen selv ikke kjenner til. Noen som kjenner han, kan ha stjålet passet/identiteten hans.

Det kan godt hende løsningen på saken finnes i den tidlige fasen av planleggingen. Mye ble gjort med kryptorigget, i en kort periode sommeren 2018. Kanskje innkjøp av sko, strips, papir og konvolutt, også ble gjort i denne perioden.

Når det gjelder språket i trusselbrevet og e-postene, så kunne det være nyttig å finne feilene som ikke er lagt inn med vilje. (Hvis de finnes) En slik feil som når crypto*clan konsekvent skriver "vis" i stedet for "hvis". Har trusselbrevforfatteren en lett gjennkjenbar feil eller språkbruk som få andre har, så kan hen kanskje avsløres på det punktet.
Citera
2021-05-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ja, og det kan jo også teoretisk være en forbindelse til sørlendingen, som sørlendingen selv ikke kjenner til. Noen som kjenner han, kan ha stjålet passet/identiteten hans.

Det kan godt hende løsningen på saken finnes i den tidlige fasen av planleggingen. Mye ble gjort med kryptorigget, i en kort periode sommeren 2018. Kanskje innkjøp av sko, strips, papir og konvolutt, også ble gjort i denne perioden.

Når det gjelder språket i trusselbrevet og e-postene, så kunne det være nyttig å finne feilene som ikke er lagt inn med vilje. (Hvis de finnes) En slik feil som når crypto*clan konsekvent skriver "vis" i stedet for "hvis". Har trusselbrevforfatteren en lett gjennkjenbar feil eller språkbruk som få andre har, så kan hen kanskje avsløres på det punktet.
Problemet er at feilene er lagt inn med vilje.
Citera
2021-05-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls

I den siste saken i VG om kryptosporene står det at noen har solgt en kopi av passet hans på det mørke nettet. Samtidig virker sørlendingen helt uvitende om at identiteten hans er stjålet. Han sier i en sak: "Jeg aner ikke når, eller hvordan dette skjedde."

Ble ikke passet hans stjålet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in