2021-05-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2021/covid-testning-pa-skolor-erbjuds-pa-forsok/

Är det här något att ta efter i andra regioner?

Alla regionerna borde följa Skåne!
De har varit proaktiva genom hela pandemin.

Först med familjekarantän, först med snabbtester i vården, först med testbilar i äldrevården osv osv.

Självklart har misstag begåtts även här, men i stora drag så har regionen varit ett föredöme
Citera
2021-05-25, 21:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är INGEN som hävdar att barn inte kan bli sjuka.
Vad folk försöker få dig att fatta är att skolorna inte är DRIVANDE.
Om så vore fallet, hade det inte minskat i skolorna nu.
Kan du ta in det?

Varför skulle inte skolorna vara drivande när all tillgänglig fakta verkar tala för motsatsen?
Hur vet du att smittan minskar i skolorna?
Citera
2021-05-25, 21:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
att inte barn ska sprida smittan har vi inte sett några bevis på. Motsatsen har dock bevisats flera ggr.
Kanske är detta utbrott i skolan ett ”klusterutbrott” vi ser som tegnell sade (sept) vi skulle få framöver.

Min prognos är att det viruset kommer minska och efter midsommar finns det bara ströfall kvar.

Jag tror också det kommer minska kraftigt vid den tidpunkten, eller möjligen veckan efter. Detta eftersom Sverige då tar sommarlov och de sociala kontakterna mellan barn blir betydligt färre till antalet. Sedan får vi väl hoppas att svenska folket blir färdigvaccinerade under sommaren. Den stora frågan är vad som kommer att hända till hösten. Kommer smittan tar fart igen när skolorna öppnar som förra året, eller kommer vaccinationstäckningen att vara så hög att smittan stoppas? Det senare beror nog till stor del hur effektiva vaccinen är mot mutationerna också. Just vad vi får för situation till hösten anser jag det finns stor osäkerhet kring.

De flesta verkar ändå tro att smittan kommer att minska under sommaren. Jag tror mycket på sommarlovet.
Citera
2021-05-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför skulle inte skolorna vara drivande när all tillgänglig fakta verkar tala för motsatsen?

All tillgänglig fakta? Jag länkade till skolstudien där man slumpade de skolor och klasser som man undersökte för utbrott. Resultatet: väldigt få, och de flesta små kluster kan förklaras med slump.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-05-25, 21:46
Medlem
Citat:
Jag tror också det kommer minska kraftigt vid den tidpunkten, eller möjligen veckan efter. Detta eftersom Sverige då tar sommarlov och de sociala kontakterna mellan barn blir betydligt färre till antalet. Sedan får vi väl hoppas att svenska folket blir färdigvaccinerade under sommaren. Den stora frågan är vad som kommer att hända till hösten. Kommer smittan tar fart igen när skolorna öppnar som förra året, eller kommer vaccinationstäckningen att vara så hög att smittan stoppas? Det senare beror nog till stor del hur effektiva vaccinen är mot mutationerna också. Just vad vi får för situation till hösten anser jag det finns stor osäkerhet kring.

De flesta verkar ändå tro att smittan kommer att minska under sommaren. Jag tror mycket på sommarlovet.

Har du glömt att Sverige går på semester också under sommaren och att det är färre på arbetsplatserna där smittan bevisligen har skett i stor omfattning enligt alla smittskyddsläkare?
Citera
2021-05-25, 21:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har du glömt att Sverige går på semester också under sommaren och att det är färre på arbetsplatserna där smittan bevisligen har skett i stor omfattning enligt alla smittskyddsläkare?

Det tror jag inte på. Väldigt många jobbar hemma och påverkas inte. De som inte jobbar hemma ersätts till stor av vikarier under sommaren dessutom. Inom vården exempelvis. Men det är klart, inom skolan är det inte så mycket vikarier under sommaren....
Citera
2021-05-25, 21:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag vet inte vad du svarar på riktigt. Det är oklart vad din länk ska visa i sammanhanget? Påståendet var alltså att dödsfallen med Covid 19 på särskilda boenden har minskat kraftigt tack vare att så många vaccinerats. I slutet av februari var 80 procent i den gruppen färdigvaccinerade.

"Vaccinationseffekten syns tydligt bland äldre personer på särskilda boenden. På äldreboendena är dödligheten "jämförelsevis nästan helt borta", säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen:

– Någon tredje våg syns inte alls i denna gruppen. Efter att tidigt i pandemin ha toppat på ungefär 400 personer i veckan och under andra vågen drygt hälften av det är det nu enbart enstaka patienter som avlider. Vi tillskriver vaccinet den effekten."

https://www.svd.se/tva-nya-dodsfall-med-covid-19-dpsh
Jag måste vara trög.

Förra året vid den här tiden (alltså runt 25 Mars) såg vi början till en nedgång i antal dödsfall. Det dog dock runt dubbelt så många/ dag som det gör idag. Ca 1.000.000 totalt har konstaterats smittade. 8% ska ha antikroppar såg jag presenterat i tråden.

Betydligt färre åldringar dör, men vilka dör då nu? Och vilken effekt kan vi tillskriva vaccinerna, med tanke på att gissningsvis 2.000.000 svenskar haft Covid redan och torde ha ett visst skydd även utan vaccin?
Citera
2021-05-25, 21:54
Medlem
Citat:
Kan du presentera den tillgängliga faktan som pekar på att skolorna är drivande i smittan är du snäll?
Citera
2021-05-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hälften av USA:s vuxna befolkning kommer vara helt färdigvaccinerade vid dagens slut, enligt Vita huset.

Samtidigt har nästan 62 procent av den vuxna befolkningen fått minst en vaccinspruta. President Joe Biden har satt som mål att 70 procent ska ha fått minst en vaccindos före den 4 juli, som är USA:s nationaldag.

Först till 70%, USA eller Sverige?
Citera
2021-05-25, 21:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Att läget skulle hinna förbättras till studenten är i princip helt uteslutet. Smittskyddsläkaren menar att om vi fortsätter så här kommer även sommaren att vara körd när det gäller att återgå till ett normalläge.
Citat:
I resten av Sverige och Europa syns en förbättring. Den märks inte av i Norrbotten. Jämfört med resten av landet ligger Norrbotten näst sämst när det gäller smittspridning och är nära att vara sämst i hela Europa.
Citat:
Om all smittspridning stoppades idag skulle det ta hela sex veckor innan belastningen på intensivvården minskade.
Citat:
Norrbotten kommer att överväga om ännu strängare restriktioner behöver införas.
https://www.norrbotten.se/sv/Om-Region-Norrbotten/Press/Pressmeddelanden-2021/Information-fran-presstraff--21-maj/

Norrland lever ju av turister. Vågar de besöka regionen i sommar?
Citera
2021-05-25, 22:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Kan du presentera den tillgängliga faktan som pekar på att skolorna är drivande i smittan är du snäll?

Ja, studera kurvorna över antalet smittade.

https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum

Fundera sedan på när barnen har sommarlov och jullov. Tycker det är svårt att förklara bort med något annat. Att smittan rasar i samband med sommar- och jullov. Tror inte riktigt på slumpen.
Citera
2021-05-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ja, studera kurvorna över antalet smittade.

https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum

Fundera sedan på när barnen har sommarlov och jullov. Tycker det är svårt att förklara bort med något annat. Att smittan rasar i samband med sommar- och jullov. Tror inte riktigt på slumpen.
Jag skulle föredra om du presenterade faktan som du tolkar den med en förklaring hur du tänkt så jag kan skaffa mig en egen uppfattning baserad på värdet jag ser i din tolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in