2021-05-25, 22:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag skulle föredra om du presenterade faktan som du tolkar den med en förklaring hur du tänkt så jag kan skaffa mig en egen uppfattning baserad på värdet jag ser i din tolkning.

Att smittan bevisligen går ned kraftigt 3-4 veckor efter längre lov inleds, för att sedan öka kraftigt 5-6 veckor efter de längre loven tar slut. Svårt att förklara bort.
Citera
2021-05-25, 22:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Betydligt färre åldringar dör, men vilka dör då nu? Och vilken effekt kan vi tillskriva vaccinerna, med tanke på att gissningsvis 2.000.000 svenskar haft Covid redan och torde ha ett visst skydd även utan vaccin?
Ibland är det enkla svaret rätt. Fundera över om världens länder verkligen skulle lägga miljarders miljarder på att vaccinera befolkningen om vaccinet inte har någon effekt?
Citera
2021-05-25, 22:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att smittan bevisligen går ned kraftigt 3-4 veckor efter längre lov inleds, för att sedan öka kraftigt 5-6 veckor efter de längre loven tar slut. Svårt att förklara bort.
Vad är din tes? Att det hela tiden varit skolan som stått bakom den stora smittspridningen i samhället och om vi bara hade stängt alla skolor så hade allt varit bra?
Citera
2021-05-25, 22:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Får Argentina någon hjälp från omvärlden?

Jag läser att Sverige har åttagit sig att donera 3 miljoner vaccindoser till vaccinsamarbetet Covax. Jag vet att jag har frågat det förut. Är det någon som vet hur Covax fördelar sina vaccindoser?

Jag befarar att en stor del av vaccinet kommer att gå till Afrika, istället för till länder som befinner sig i akut kris. Det anses nämligen ädlare att ge hjälp till svarta afrikaner, än till andra folkslag. Därför finns risk att afrikanerna står först i kön, trots att dom har drabbats förhållandevis lindrigt av viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Låter som dom har fått in P1, den brasilianska varianten som flertalet billiga vaccin inte biter på. Illa.

Vad kan man göra åt det? Går det att avvara mRNA-vacciner till sydamerikanerna?

Det skulle kosta pengar. Jag föreslår att man betalar genom att dra in det bistånd som annars skulle ha gått till Afrika. Afrika har fått bistånd under lång tid, men bara missbrukat biståndet till att öka mottagarländernas befolkningsmängd med skrämmande hastighet. Det är helt vidrigt beteende. Afrikanerna har inte brytt sig om att försöka komma ur sin misär, genom att begränsa sina födelsetal. Det är dags att ge upp Afrika.

Nu finns andra som behöver hjälp mer än afrikanerna. Nu är det Indien och Sydamerika som befinner sig i kris, och behöver omvärldens omtanke.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
De höga dödstalen i Sydamerika kan man spekulera om det beror på genetiska faktorer. Vi har sett det i Peru, i Chile och Brasilien. Nu ser vi det i Argentina.

Nu är dessutom vintern i antågande. Det kan bli en brutal vinter i Argentina.
Citera
2021-05-25, 22:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är din tes? Att det hela tiden varit skolan som stått bakom den stora smittspridningen i samhället och om vi bara hade stängt alla skolor så hade allt varit bra?

Jag tror smittspridningen hade varit betydligt lägre med stängda skolor - ja.
Citera
2021-05-25, 22:24
Medlem
Citat:
Inträffar detta samtidigt som ca 100% av svenska folket har semester?
Citera
2021-05-25, 22:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag tror smittspridningen hade varit betydligt lägre med stängda skolor - ja.
Men du tror inte att skolan varit drivande i den stora samhällspridningen alltså?
Citera
2021-05-25, 22:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Inträffar detta samtidigt som ca 100% av svenska folket har semester?

Har 100% av svenska folket semester under 10 veckor på sommaren och 3 veckor under jul/nyår? Det var nytt för mig.
Citera
2021-05-25, 22:26
Medlem
Citat:
Det tror jag inte på. Väldigt många jobbar hemma och påverkas inte. De som inte jobbar hemma ersätts till stor av vikarier under sommaren dessutom. Inom vården exempelvis. Men det är klart, inom skolan är det inte så mycket vikarier under sommaren....

Vad du tror på är inte relevant. Det som är relevant är fakta och studier som jag också länkat till. Skolstudien jag länkade till gav inga indikationer på att den är drivande.
Citera
2021-05-25, 22:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad du tror på är inte relevant. Det som är relevant är fakta och studier som jag också länkat till. Skolstudien jag länkade till gav inga indikationer på att den är drivande.

Jag har inte noterat att du skulle presenterat någon fakta. Bara för att du länkar till diverse partsinlagor och olika sammanställningar så förvandlas inte det till fakta.
Citera
2021-05-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad kan man göra åt det? Går det att avvara mRNA-vacciner till sydamerikanerna?

Det skulle kosta pengar. Jag föreslår att man betalar genom att dra in det bistånd som annars skulle ha gått till Afrika. Afrika har fått bistånd under lång tid, men bara missbrukat biståndet till att öka mottagarländernas befolkningsmängd med skrämmande hastighet. Det är helt vidrigt beteende. Afrikanerna har inte brytt sig om att försöka komma ur sin misär, genom att begränsa sina födelsetal. Det är dags att ge upp Afrika.

Nu finns andra som behöver hjälp mer än afrikanerna. Nu är det Indien och Sydamerika som befinner sig i kris, och behöver omvärldens omtanke.

Nu är dessutom vintern i antågande. Det kan bli en brutal vinter i Argentina.
Jag har en fundering kring Afrika. Vore det inte en stor vinst att börja med att se till att hela Afrikas befolkning vaccinerades före Sydamerika? Jag ska förklara hur jag tänker;
Många afrikaner söker sig vidare mot Europa som med öppna armar och utan protest och med öppna gränser välkomnar alla de här afrikanerna som strömmar in. Jag skulle vilja ta det ett steg längre, och nu vet jag att jag är väl proaktiv, (vilket gillas?) men om vi ser till att vaccinera alla afrikaner snabbt så kommer smittan avta i Afrika och då när sedan alla afrikaner kommer hit för att utnyttja Europas öppna gränser och frihet så sprider de inte smittan tillbaka till oss?

Mitt påbud: Hjälp Afrika så hjälper du Europa och Sverige!
Citera
2021-05-25, 22:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Mellan vecka 19 och 20 har antalet nya smittade minskat med 40 procent i Region Stockholm. Och ändå har skolorna varit öppna precis som vanligt. Ett under. Gud hör bön!
"Under hela vecka 20 konstaterades 3 393 nya fall av covid-19. Under vecka 19 konstaterades 5 602 nya fall."
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/05/25-maj-lagesrapport-om-covid-19/
"Region Stockholm skriver i sin lägesrapport från den 25 maj att antalet smittade har sjunkit. Under hela vecka 20 konstaterades 3 393 nya fall av covid-19. Under vecka 19 konstaterades 5 602 nya fall. Det 2209 fall färre än föregående vecka, vilket betyder att det sjunkit med nästan 40 procent."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in