Citat:
Ursprungligen postat av
Odagan
Har ett gav på 30:04. La en köporder i eftermiddags på 4100 st á 29:20 som inte gick igenom..
Tror och hoppas på uppgång inom kort. I övrigt gick jag jämt upp idag.
Har passat på att sälja av en del idag för att minska belåningen, dock ej i Elkem.. Känns ju inte helt stabilt på börsen, då brukar jag bli mera defensiv.
Ok, läste Nordeas analys från idag och de sänker rek från 40 till 36 pga utspädningen. Annars ser det bra ut. Sammanfattning nedan.
Dagen ser ut att gå +1,5k, tyvärr spökade AegirBio och Lifeassays, men så mycket plus som jag ligger på dessa känns det som inget att gnälla över. Samt telekom backade.
Nu är det bara långa innehav samt jag tar en veckas smart phone-paus för att chilla ned och balansera dopamin och kortisol. Bara absoluta surfnödvändigheter gäller (som att hålla koll på vissa kurser, haha). Lycka till och på återseende!
"Estimate and valuation changes:
Prices for Elkem's products remain strong, with healthy levels for silicones, silicon metal, ferro silicon and carbon products. Given continued demand growth and the absence of new capacity outside China, prices are set to remain elevated, in our opinion. Due to the dilution from the recent NOK 1.9bn equity issue, we revise our EPS estimates for 2021-23 down by 8% to NOK 3.96, NOK 4.63 and NOK 5.06, respectively. As a consequence, we lower our multiples-based target price to NOK 36 (from NOK 40). In our view, Elkem's valuation remains very attractive at a 2022E P/E of 6.3x and EV/EBITDA of 4.6x, although we acknowledge the considerable volatility. We reiterate Buy."