Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
att inte barn ska sprida smittan har vi inte sett några bevis på. Motsatsen har dock bevisats flera ggr.
Kanske är detta utbrott i skolan ett ”klusterutbrott” vi ser som tegnell sade (sept) vi skulle få framöver.
Min prognos är att det viruset kommer minska och efter midsommar finns det bara ströfall kvar.
Jag tror också det kommer minska kraftigt vid den tidpunkten, eller möjligen veckan efter. Detta eftersom Sverige då tar sommarlov och de sociala kontakterna mellan barn blir betydligt färre till antalet. Sedan får vi väl hoppas att svenska folket blir färdigvaccinerade under sommaren. Den stora frågan är vad som kommer att hända till hösten. Kommer smittan tar fart igen när skolorna öppnar som förra året, eller kommer vaccinationstäckningen att vara så hög att smittan stoppas? Det senare beror nog till stor del hur effektiva vaccinen är mot mutationerna också. Just vad vi får för situation till hösten anser jag det finns stor osäkerhet kring.
De flesta verkar ändå tro att smittan kommer att minska under sommaren. Jag tror mycket på sommarlovet.