Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Får Argentina någon hjälp från omvärlden?
Jag läser att Sverige har åttagit sig att donera 3 miljoner vaccindoser till vaccinsamarbetet Covax. Jag vet att jag har frågat det förut. Är det någon som vet hur Covax fördelar sina vaccindoser?
Jag befarar att en stor del av vaccinet kommer att gå till Afrika, istället för till länder som befinner sig i akut kris. Det anses nämligen ädlare att ge hjälp till svarta afrikaner, än till andra folkslag. Därför finns risk att afrikanerna står först i kön, trots att dom har drabbats förhållandevis lindrigt av viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Låter som dom har fått in P1, den brasilianska varianten som flertalet billiga vaccin inte biter på. Illa.
Vad kan man göra åt det? Går det att avvara mRNA-vacciner till sydamerikanerna?
Det skulle kosta pengar. Jag föreslår att man betalar genom att dra in det bistånd som annars skulle ha gått till Afrika. Afrika har fått bistånd under lång tid, men bara missbrukat biståndet till att öka mottagarländernas befolkningsmängd med skrämmande hastighet. Det är helt vidrigt beteende. Afrikanerna har inte brytt sig om att försöka komma ur sin misär, genom att begränsa sina födelsetal. Det är dags att ge upp Afrika.
Nu finns andra som behöver hjälp mer än afrikanerna. Nu är det Indien och Sydamerika som befinner sig i kris, och behöver omvärldens omtanke.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
De höga dödstalen i Sydamerika kan man spekulera om det beror på genetiska faktorer. Vi har sett det i Peru, i Chile och Brasilien. Nu ser vi det i Argentina.
Nu är dessutom vintern i antågande. Det kan bli en
brutal vinter i Argentina.