2021-05-23, 18:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
** varför skall vissa ha rätt att bo i köpebostad med NOLL i avgift o varför skall vissa ha rätt att bo i paradvåningar i egna hyreshus (som 90% inte har skapat själva utan bakomvarande generationer)
rätt??
Dom har väl ingen rätt till det. Dom bor där för att de har köpt bostäderna. Eller i fallen HR, stått tillräcklig länge i de sovjetiska köerna.

Det med "ha rätt" för mest tankarna till kommunism. Förordar du att Sverige skall bli som Nordkorea?
Och åka tillbaka till en 1800-tals levnadsstandard.

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
*** du har sagt det själv - man hjälper fattiga o outbildade bäst genom att ge dom betalda hyreshus i bra skick - det är ett Enklare Arbete att hantera dessa
Finns väl inget som hindrar dig från det.
Du startar bara Snälla Fastighetsbolaget. Som du och likasinnade kapitaliserar från era plånböcker. Och så bygger ni hyreshus och hyr ut till låg hyra. Och så gör ni kapitaltillskott då och då som ni tar från era plånböcker.

Varför har du inte redan gjort det?
Citera
2021-05-23, 18:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Ja du. Jag har BR (utan lån) med låg avgift. Däremot föredrar jag hyresrätt då jag inte gillar att fixa och dona. En trygghet i sig att slippa stå för kostnader som uppstår i BR. Så nej alla vill inte bo i BR men jag var så illa tvingad när det bekom sig p.g.a bristen på hyresrätter. Så jag kan undra lite vad du fått för dig att alla som bor i BR vill bo i ett sådant boende? Jag gör det men ville egentligen inte det.

Brist och brist? Hyresrätter finns det ... men tillängliga? Nope. Vem delar med sig av gratis pengar?

Du vill ha kakan och äta den samtidigt är det du säger.
Citera
2021-05-23, 18:36
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Brist och brist? Hyresrätter finns det ... men tillängliga? Nope. Vem delar med sig av gratis pengar?

Vad menar du? Jag hade till 100% bott dyrare i en hyresrätt än i min nuvarande BR. Låg avgift utan lån liksom. Vad fick du för dig att jag skulle tro att det skulle bli billigare bo i hyresrätt? Tvärtom, tror inte det finns ens någon hyresrätt i Haparanda som skulle ha en kostnad som är detsamma som min avgift. Som sagt jag kan betala lite mer inga problem, för att slippa ansvaret som en BR kräver. Det är bara du som är så BR frälst som tror att alla vill ha en BR. Finns hur många som helst i min situation som valde BR för det var enda alternativet. Har den tanken någonsin slagit dig?
Citera
2021-05-23, 18:46
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag förstår mycket väl att en del föredrar HR.
Och du och andra skulle kunna få er en HR där ni vill bo bara hyresregleringen togs bort och det blev marknadshyra.
Då kommer också Fastighetsbolagen bygga så mycket HR som folket är beredda att betala för.

Och det kan nog bli så då att det är mest HR som byggs. För en tid i alla fall. Tills den balans folket föredrar uppstår.

Då har vi åtminstone kommit halvvägs. För i denna tråden verkar det så självklart att alla vill ha en BR. När det egentligen är bristen på hyresrätter som överhuvudtaget gör så att BR marknaden är gigantisk medans hyresmarknaden är pytteliten i jämförelse. Sedan beror det var man bor.

Generellt sett är det dyrare bo i BR i större städer än att bo i hyresrätt. Medans i mindre städer är det billigare bo i BR jämfört med hyresrätter. Anledningen är att priserna är låga i mindre städer och därför går det att betala av lägenheten på ett par år om man har en fin slant att slänga in vid köpet av bostaden.

Med det sagt är det inte alla som gillar att äga en BR. Lite samma sak som med en villa att man själv måste stå för alla kostnader invändigt. Enda skillnaden är att BR så ansvarar man inte för det utvändiga medans det ingår att ansvara vid ägande av en villa. Många vill slippa det ansvaret och därför är hyresrätt väldigt bekvämt om man inte bryr sig ett skit om det är parkett eller laminatgolv tex. Jag kan inte bry mig mindre om sådana detaljer. Funktionellt och fräscht sedan spelar inget annat någon roll.
Citera
2021-05-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
rätt??
Dom har väl ingen rätt till det. Dom bor där för att de har köpt bostäderna. Eller i fallen HR, stått tillräcklig länge i de sovjetiska köerna.*

Det med "ha rätt" för mest tankarna till kommunism. Förordar du att Sverige skall bli som Nordkorea?
Och åka tillbaka till en 1800-tals levnadsstandard.**

Finns väl inget som hindrar dig från det.
Du startar bara Snälla Fastighetsbolaget. Som du och likasinnade kapitaliserar från era plånböcker. Och så bygger ni hyreshus och hyr ut till låg hyra. Och så gör ni kapitaltillskott då och då som ni tar från era plånböcker.***

Varför har du inte redan gjort det***

Citat:
Brist och brist? Hyresrätter finns det ... men tillängliga? Nope. Vem delar med sig av gratis pengar?****

Du vill ha kakan och äta den samtidigt är det du säger.*****

* det är ju det som är sååinehelvetes sjuuukt - han kan beetalaaa han är bra - han kan inte beetalaa
han är vääärdeeelöööz

** nej BRA bostad är en rättighet - inte jag som hittat på - jag bara tar till mig vad våra politruker har lovat - hur vill jag ha det - GRAAATIIIIS BOSTAD - O LÅGA LÖNER - med gratis bostad behöver man inte så mycket pengar

*** fastighetsbolag finns redan så jag behöver inte bygga - det är bara att göra om miljardbolagen till snälla

**** vem delar ut pengar gratis - staten medborgarlönen till azylköret - det är ju det som är så jävla sjukt - du är ju så jävla egoiztisk o girig - klart det skall delas ut pengar gratis - det är ju det vi skriver här som gör samhällssystemet så jävla sjukt

Rumpnisse bor gratis - ambassadpersonal bor gratis

***** det är exakt så poltrukerna lever o bestämmer Över Andra - Åt Sig Själva

SENAST AKTUELLT IDAG - pensionerär kan inte få nya/byta bostäder måste ha 5,000 efter skatt ovanpå hyran - hyran i detta fall för en tvåa är 9,400 o det är ingen ovanlig hyra i nyare bostäder

OCH DEN SOM INTE KAN BEETAAALAAA FÅR INTE BO

sisterjones har naturligtvis pengar men tycker inte att dessa skall behöva läggas på boende -
justa bilar och garage är roligare o viktigare men det är politiskt omöjligt att få samhällsbidrag till detta - alla har rätt till en bra bostad - då skall detta även gälla bilar
Citera
2021-05-23, 19:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:

De är inte tillgängliga eftersom det redan bor folk i dem. Vem flyttar från en lägenhet till en med dubbelt så hög hyra? Om det fanns fler billiga hyresrätter skulle rörligheten öka, till nytta för alla och för samhället.
Citera
2021-05-23, 21:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Du irriterar dig över att de som har en hyresrätt har låg hyra i samma område som dem som har bostadsrätt. Skit i dem som kan köpa svart, grejen är att alla dessa hyresrätter kräver 15 eller mer i väntan. Men! Din lyckliga utopi skulle fungera om det inte vore så att när marknadshyror införs så vräks låginkomsttagare och pensionärer till fördel för asylsökande med försörjningsstöd. De flesta kommuner går idag minus på grund av dessa kostnadsökningar.

År 2009 varnade man för gentrifiering. Det skedde inte för att de fattiga fick bidrag för att bo kvar, eller snarare att bo ännu dyrare i ännu exklusivare områden. Med skattemedel förstås. Okej, vi gör så här. Alla ska ha bidrag och vi skickar den notan med mer skatt även till de som äger sin bostad. Alla är nöjda och glada.
Citera
2021-05-24, 10:20
Medlem
Citat:
Nja alltså det enda som händer är att det blir lättare att bo i första hand. Hyresregleringen är ett effektivt sätt att trissa upp andrahandshyrorna och omöjliggöra sparande.

Vänsterpolitik är boven i dramat.

70% av bostadsmarknaden har redan fri prissättning och ingen protesterar eller tycker att det är för dyrt. Så varför skulle inte hyresmarknaden kunna prissättas på samma sätt?

När moderaternas politik med att sälja ut till enskilda ägarlägenheter blir av kommer
hyresmarknaden att bli ren cirkus utan några rättigheter för andra än rena spekulanter
som kan behålla sina boenden i evigheter. Förstår att du gnuggar händerna, fåntratt !

Så blir man av med både allmännytta och HGF !
Citera
2021-05-24, 10:42
Medlem
neuron-drones avatar
Det är ju meningen att de rika ska ta lägenheter från fattiga, för de är betalningsvilliga, dvs det är så roligt att betaaala! Alla kan! Man kan om man inser hur kul det är!

De ska ta hyres och de fattiga ska flytta in hos varandra och bo i förrådet och sådant. Bor man 20 fattiga i en tvåa så finns det ju ingen bostadsbrist mer.

Smart tänkt.

De som redan är trångbodda kommer inte kunna bo kvar, det kommer alltid krävas två vuxna minst med lön för att klara en lägenhet om man inte är högt betald. Folk med arbete kommer vara tvungen att söka soc, vilket de bara får om de säljer bilen så de inte kommer till jobbet.

Fattigdomen ska bli en institution som i USA.

Vi har redan sinnessjukt höga hyror. Jämför man med hur andra varor ökat i pris har hyror ökat mycket mer än något annat. Nu ska man räkna med en höjning på 40 %. Hyran ska du personligen "förhandla" fram själv med hyresvärden, dvs den som är mest villig att slänga bort pengar får lägenheten. Vilket får mig att tro att de trodda 40 % mer kommer vara 100 %.

Sedan kommer man inte få bo för tätt för då blir man vräkt. Så man är fast hur man än gör.

Men på något vis måste vi bända bort oss som sitter på fina lägenheter eftersom rikare människor ska ha dem.

Kanske kan man få köpa lite mark och smälla upp pyttesmå hus där och sedan kan en familj bo i varje hus. Dass på gården. Det blir det nya sättet att bo, särskilt för oss som inte kan jobba, för vi har ingen anledning att bo i en stad, vi kan bo i en skog i Norrland.
Citera
2021-05-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De är inte tillgängliga eftersom det redan bor folk i dem. Vem flyttar från en lägenhet till en med dubbelt så hög hyra? Om det fanns fler billiga hyresrätter skulle rörligheten öka, till nytta för alla och för samhället.

OK Tammer ibland spelar vi i samma lag - som nu.

Vill man ha en hyresOrätt i Stockholm måste man räkna med att betala 1,500-1,600 kr/kvm år
Det finns billigare - men bor det folk i med bra storlek så köper de inte villor utan byter mot
vettigt. Vet såna som har stora lgh o betalar typ 1,000 kr/kvm men de är rätt stora så de kostar
en rätt stor peng ändå varje månad. Hörde om nån på söder som betalar +9,400 kr mån för
för 92 kvm - o vill så klart inte flytta. Men den lägenheten var dyyyr på sin tid 1970-talare
Citera
2021-05-25, 10:26
Medlem
Den käcke brutale biträdande politiske redaktören på SvD laddar upp inför
valsegern som han tror skall komma snart.

https://www.svd.se/hyreschocken-ar-ett-pahittat-problem

Inte en siffra i ledaren. Men i HELSINGFORS lär det gå lätt att få 20 m2 för
10.000 kr/mån. Inga problem om man hoppar över att äta.

Riktigt infantilt av Peter Wennblad som bl a klagar på att ombudsmännen
bor i villor. Hur kan de ha råd med det ? Själv ser han inte ens ut att bo
eller vara folkbokförd i Stockholm !

Wennblad kan inte ha läst snyftinläggen, bl a då i Dagens Industri från
de s k Skattebetalarna. Men på riktigt samma låga nivå höll han inte sig
den här gången.
Senast redigerad av litesliten 2021-05-25 kl. 11:22.
Citera
2021-05-25, 11:26
Medlem
https://www.di.se/debatt/s-i-nacka-darfor-nej-till-fastighetsskatt/

För en gångs skull ett seriöst inlägg. Och en person som inte tycker att det är
rätt att marknadshyror skall driva ut fattiga från hyreslägenheter samtidigt
som ÄGANDE människor i för stora bostäder på för stor markyta inte får
drabbas av minsta lilla kostnadsökning. För de är ju så fattiga, de stackars
villaägarna. En (t o m flera) hårt arbetande lobbyorganisationer har de hur
som helst råd med.

"Problemet med fastighetsskatten handlar om något mer grundläggande. Den handlar om rädslan för att behöva lämna just sitt hem. I grunden är det samma rädsla som finns inför marknadshyror. Enligt nationalekonomiska teorier skulle du byta hem eller belåna dig om det blev för dyrt, men det är långt ifrån så enkelt."

"En pensionerad undersköterska eller en pensionerad snickare som bor i ett litet hus – kanske ett egnahemshus – i ett område som snabbt genomgår en gentrifiering, blir inte rikare bara för att områdets status höjs. Marknadshyror eller fastighetsskatt skulle istället leda till att de plötsligt får mindre levnadsutrymme. Jag förstår att de då knyter näven i fickan. De har inte 20-årig kötid i hyreskön och gillar absolut inte tanken på att ta ett lån för att betala skatt. De gillar dessutom den trädgård de har vårdat."

Men inte är det någon större risk att (marknads)liberalerna kommer att ta intryck.
För dem är människovärdet underordnat det ekonomiska värdet. Och ägande
människor är så klart mycket mera värda än icke-ägande ! Ändå vore det intressant
om någon kunde ta upp tråden och visa att det handlar om två sidor av samma mynt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in