2021-05-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det finns inget bevis för att någon har fejkat bombhot. Vi kan tycka att det inte låter troligt, men det är inte vi som fattar besluten, så det är irrelevant vad vi tycker.

Vilka VI, fattar besluten?
Att en diktator beordrar ett charterplan från ett annat land med destination i ett annat land, med tvång tvingas att landa?
Citera
2021-05-25, 21:15
Medlem
Citat:
Många länder i Mellanöstern är medlem i International Air Services Transit Agreement, vilket innebär att ett annat regelverk gäller än det som är i kraft i Vitryssland.

Att Vitryssland agerade bör inte förvåna någon, förutom hjärtvättade i Väst då.

Du gör som vanligt en felaktig analys. Sedan vet man att tråden är desinformerad av skam från dig.
Citera
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
På vilket vis skulle Ryanair ha någon skuld i det här?
Blir du uppjagad av stridsflyg så tror jag du vill ta dig ned på marken så fort som möjligt!

Vem har inte sett sjuttioåtta Amerikanska filmer där konstiga plan blivit tvingade att landa?
Sen jublar 300 personer i samma rum!
Det är dom ryska trollen som nu kommit på att dom vill spinna storyn att Ryanair och piloterna gjort fel. Och att Ryanair ljuger och mörkar eftersom Ryanair inte postat allt dom vet om händelsen direkt öppet på internet för alla att se. (Vilket i sig är ett märkligt krav att ställa på väst när Ryssland själva naturligtvis inte gör så.)

Ryanair lämnar såklart all information till åklagaren i Litauen, andra myndigheter (EU, Irland, Polen, etc. beroende på vad som är relevant) o.s.v. Som O'Leary sa; "I can’t say much about it because the EU authorities and NATO are dealing with it at the moment."

Det man inte gör är att häva ur sig en massa saker till media och allmänheten när man samarbetar med en pågående polisutredning. Alla västerlänningar vet att det är så det går till. Men det vet inte dom ryska trollen som inte har någon erfarenhet av något annat land än Ryssland. Därför vinkeln är logisk för en ryss men ologisk för en västeuropé.

Ryanair mörkar givetvis inte. Polisen i Litauen har såklart hållit förhör med pilot, besättningen och passagerare.
Citera
Medlem
Citat:
Det torde väl vara Vilnius?

Japp, och dit fick planet inte flyga för Vitryssland. Istället skulle det flyga en längre sträcka och i närheten av vitryska kärnkraftverk.
Citera
2021-05-25, 21:16
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Du tror väl på skotten i Mainila också. Sådant lurar bara de egna.

Jag tror inte på nått, men jag vet att bombhot tas – med rätta – på stort allvar över hela världen.
Citera
2021-05-25, 21:19
Medlem
Citat:
Jag tror inte på nått, men jag vet att bombhot tas – med rätta – på stort allvar över hela världen.

Ja, när ett plan bombhotas, då skall det inte nödlanda på närmsta flygplats utan istället flyga nära Vitrysslands kärnkraftverk. Det är praxis.

Tack för den officiella förklaringen.
Citera
2021-05-25, 21:19
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Men det var ju kärnkraftverken som motiverade insatsen av stridsflyg. Akta dig, du kan få skit om du argumenterar emot den officiella versionen.

Spelar ingen roll vilken motivation som ges. Vitryssland äger frågan enligt internationell rätt och mig veterligen har landningen i Minsk gått lugnt och fint tillväga.
Citera
2021-05-25, 21:21
Medlem
Citat:
Vilka "vi"? Vi norrlänningar?

Vitryssland behöver inte bevisa något. Det har suveränitet.

De har en hel del att bevisa. De kommer inte undan.
Citera
2021-05-25, 21:24
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Vilka VI, fattar besluten?
Att en diktator beordrar ett charterplan från ett annat land med destination i ett annat land, med tvång tvingas att landa?

Det skedde inget speciellt tvång såvitt jag kan se, men om det skedde, så beror det i så fall på att piloten skulle ha vägrat instruktionen. Men som sagt, detta har inte framkommit.

Vitryssland är en demokrati och staten har våldsmonopol, så ingen ide att tjafsa med den.

De som fattar besluten är förstås den vitryska statens representanter.
Citera
2021-05-25, 21:27
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Du gör som vanligt en felaktig analys. Sedan vet man att tråden är desinformerad av skam från dig.

Min analys är objektiv. Vitryssland har inte samma internationella regelverk som t ex Sverige då det kommer till flyget. Detsamma gäller för övrigt Kanada, Ryssland, Kina m fl stater.

Detta beror på att Sverige i avtal har givit upp sin suveränitet över sitt luftrum. Det har inte Vitryssland gjort. Så de som flyger över Vitryssland vet om att de måste – enligt internationell rätt - iaktta de vitryska instruktionerna. Detta är ingen nyhet för t ex Ryan Air.
Citera
2021-05-25, 21:29
Medlem
Citat:
Det skedde inget speciellt tvång såvitt jag kan se, men om det skedde, så beror det i så fall på att piloten skulle ha vägrat instruktionen. Men som sagt, detta har inte framkommit.

Vitryssland är en demokrati och staten har våldsmonopol, så ingen ide att tjafsa med den.

De som fattar besluten är förstås den vitryska statens representanter.

Jaha, och vi diskuterar innehållet i de beslut som vitryska staten fattar. Om du inte klarar debatten bör du kontakta överordnad och be om assistans. Att klanta till det och dra ytterligare skam och vanära över dina uppdragsgivare är ingen merit.
Citera
2021-05-25, 21:33
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
De har en hel del att bevisa. De kommer inte undan.

En suverän nation är inte skyldig att bevisa något för någon.

Annat är det med Sverige, som är underordnad Bryssel. Jag förstår att du kanske har svårt att förstå att det finns suveräna nationer i världen, som t ex Vitryssland, jag menar detta måste ju framstå som helt tokigt?

Däremot är alla gäster till denna nation skyldig att följa dess lagar och regelverk, inklusive flygbolag och deras piloter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in