Citat:
Ursprungligen postat av
SvenPP
Tycker piloten borde kontaktat Vilnius och begärt nödlandning plus jaktflygsassistans från gränsen. Istället valde hen att flyga en lång omväg till Minsk, enligt Vitryssland farligt nära kärnkraftverk. Därutöver lyfte piloten från Minsk utan att alla passagerare var med. Ryan Air valde inledningsvis att inte kommentera vare sig kapningen eller kidnappningen, utan valde att släta över vad de medverkat till.
Ryan Air borde få flygtillståndet inom EU indraget tills vidare. De bör betraktas som medskyldiga till terroristbrott plus kidnappning. Bolaget har en hel del att förklara.
Som du resonerar tycker du sannolikt att det hade varit klokt att ifrågasätta uppgifterna till piloterna om att det fanns en bomb ombord och att de borde ifrågasatt myndigheterna i Vitryssland som skickat upp jaktflyg för att understryka allvaret? Visst, det var närmare till Vilnius, men de var trots allt i vitryskt luftrum och att det åtlyder direktiv från Vitryssland i det läget känns för mig rimligt.
Piloternas främsta uppgift torde väl ändå vara att skydda passagerarna från ett befarat terroristdåd? Med facit i hand vet du och jag att terroristerna var de vitryska myndigheterna, men hur skulle de vetat det?
Hur flyger man farligt nära ett kärnkraftverk? De följde uppenbarligen direktiven från trafikledningen och jag tvivlar på att piloterna hade en aning om att de flög nära/över ett kärnkraftverk och tvivlar på att de var särskilt farligt nära ett kärnkraftverk (farligt nära är de väl om de riskerar krascha in i kärnkraftverket).
Att de lyfte utan alla passagerare känns också rimligt. Det är inte flygbolagets uppgift att ifrågasätta ett främmande lands myndigheter efter att det omhändertagit passagerare som de sannolikt angav som terrorister/ansvariga för incidenten.
Nog för att jag tycker illa om Ryan Air, men har väldigt svårt att se att man gjort något objektivt fel.