2021-05-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Min analys är objektiv. Vitryssland har inte samma internationella regelverk som t ex Sverige då det kommer till flyget. Detsamma gäller för övrigt Kanada, Ryssland, Kina m fl stater.

Detta beror på att Sverige i avtal har givit upp sin suveränitet över sitt luftrum. Det har inte Vitryssland gjort. Så de som flyger över Vitryssland vet om att de måste – enligt internationell rätt - iaktta de vitryska instruktionerna. Detta är ingen nyhet för t ex Ryan Air.

Och det var därför blekryssarna dessutom tyckte sig ha rätt att grnomföra en kidnappning?
Citera
2021-05-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
En suverän nation är inte skyldig att bevisa något för någon.

Annat är det med Sverige, som är underordnad Bryssel. Jag förstår att du kanske har svårt att förstå att det finns suveräna nationer i världen, som t ex Vitryssland, jag menar detta måste ju framstå som helt tokigt?

Däremot är alla gäster till denna nation skyldig att följa dess lagar och regelverk, inklusive flygbolag och deras piloter.

Ditt agerande förklarar ordet "stuff". "Propagande stuff", sådana som du, är som bönder på ett schackbräde. "Staff" är de som spelar korten bättre och som inte slutar i arbetsläger.

Det är nog bara en tidsfråga innan dina herrar inser vilken improduktiv klåpare du är och vilken skada du vållar dem.
Citera
2021-05-25, 21:57
Medlem
Hade jag varit flygkapten på det där Ryanair planet hade jag nog fan tagit mima bets på dem där två minuterna till Litauen hade dem då skjutit ner planet i deras luftrum hade Belarus varit förintat nu
Citera
2021-05-25, 22:02
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Tycker piloten borde kontaktat Vilnius och begärt nödlandning plus jaktflygsassistans från gränsen. Istället valde hen att flyga en lång omväg till Minsk, enligt Vitryssland farligt nära kärnkraftverk. Därutöver lyfte piloten från Minsk utan att alla passagerare var med. Ryan Air valde inledningsvis att inte kommentera vare sig kapningen eller kidnappningen, utan valde att släta över vad de medverkat till.

Ryan Air borde få flygtillståndet inom EU indraget tills vidare. De bör betraktas som medskyldiga till terroristbrott plus kidnappning. Bolaget har en hel del att förklara.

Som du resonerar tycker du sannolikt att det hade varit klokt att ifrågasätta uppgifterna till piloterna om att det fanns en bomb ombord och att de borde ifrågasatt myndigheterna i Vitryssland som skickat upp jaktflyg för att understryka allvaret? Visst, det var närmare till Vilnius, men de var trots allt i vitryskt luftrum och att det åtlyder direktiv från Vitryssland i det läget känns för mig rimligt.

Piloternas främsta uppgift torde väl ändå vara att skydda passagerarna från ett befarat terroristdåd? Med facit i hand vet du och jag att terroristerna var de vitryska myndigheterna, men hur skulle de vetat det?

Hur flyger man farligt nära ett kärnkraftverk? De följde uppenbarligen direktiven från trafikledningen och jag tvivlar på att piloterna hade en aning om att de flög nära/över ett kärnkraftverk och tvivlar på att de var särskilt farligt nära ett kärnkraftverk (farligt nära är de väl om de riskerar krascha in i kärnkraftverket).

Att de lyfte utan alla passagerare känns också rimligt. Det är inte flygbolagets uppgift att ifrågasätta ett främmande lands myndigheter efter att det omhändertagit passagerare som de sannolikt angav som terrorister/ansvariga för incidenten.

Nog för att jag tycker illa om Ryan Air, men har väldigt svårt att se att man gjort något objektivt fel.
Citera
2021-05-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Hade jag varit flygkapten på det där Ryanair planet hade jag nog fan tagit mima bets på dem där två minuterna till Litauen hade dem då skjutit ner planet i deras luftrum hade Belarus varit förintat nu

Lätt för dig att säga!
Själv skulle jag varit skräckslagen!
Citera
2021-05-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Som du resonerar tycker du sannolikt att det hade varit klokt att ifrågasätta uppgifterna till piloterna om att det fanns en bomb ombord och att de borde ifrågasatt myndigheterna i Vitryssland som skickat upp jaktflyg för att understryka allvaret? Visst, det var närmare till Vilnius, men de var trots allt i vitryskt luftrum och att det åtlyder direktiv från Vitryssland i det läget känns för mig rimligt.

Piloternas främsta uppgift torde väl ändå vara att skydda passagerarna från ett befarat terroristdåd? Med facit i hand vet du och jag att terroristerna var de vitryska myndigheterna, men hur skulle de vetat det?

Hur flyger man farligt nära ett kärnkraftverk? De följde uppenbarligen direktiven från trafikledningen och jag tvivlar på att piloterna hade en aning om att de flög nära/över ett kärnkraftverk och tvivlar på att de var särskilt farligt nära ett kärnkraftverk (farligt nära är de väl om de riskerar krascha in i kärnkraftverket).

Att de lyfte utan alla passagerare känns också rimligt. Det är inte flygbolagets uppgift att ifrågasätta ett främmande lands myndigheter efter att det omhändertagit passagerare som de sannolikt angav som terrorister/ansvariga för incidenten.

Nog för att jag tycker illa om Ryan Air, men har väldigt svårt att se att man gjort något objektivt fel.

De borde ha flugit till närmsta flygplats och begärt nödlandning. Eller hur?

När de lämnade Minsk borde ha gjort det med alla resenärer. Eller hur?

Om de utsatts för kapning och kidnappning borde de omedelbart anmält det. Eller hur?

Bolaget har allvarligt brustit mot sitt ansvar gentemot passagerarna. Eller hur?

Skall ett sådant företag få fortsätta med flygverksamhet inom EU? Det borde prövas. Eller hur?
Citera
2021-05-25, 22:14
Medlem
Citat:

Om de utsatts för kapning och kidnappning borde de omedelbart anmält det. Eller hur?

Bolaget har allvarligt brustit mot sitt ansvar gentemot passagerarna. Eller hur?

Skall ett sådant företag få fortsätta med flygverksamhet inom EU? Det borde prövas. Eller hur?

Que?
De lämnade Athens utan en tanke på något annat!
"Lämnade Minsk" ??
De har aldrig varit i Minsk.

Ett charterplan från Athen till Vilnius.
Citera
2021-05-25, 22:16
Medlem
Givetvis har Vitryssland rätt att göra vad de vill på sitt egna territorium. Lika självklart är det att det kommer att leda till sanktioner och diplomatiska komplikationer, det är något de får ta i beaktande. Det var förmodligen inte värt att fånga in denna oppositionella på det här sättet på grund av de framtida konsekvenserna av handlingen och det kommer ju nya oppositionella hela tiden.
Citera
2021-05-25, 22:16
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du kan alltså inte anföra ett enda exempel på vad han gjort, men hävdar samtidigt att han "givetvis" åsamkat Vitryssland stor skada.

Det finns massor av personer som tvingas kalla sig utländska agenter i ffa Ryssland enkom på grund av att de understår sig att uttrycka åsikter som inte är i linje med Kreml. När en diktatur hävdar att någon är terrorist utan konkret stöd för detta så säger det absolut ingenting, annat än att chanserna är goda att personen har hyfsat kurage till skillnad från medlöparna.

Jaha som väntat att du glorifierar och att jag ska alltså tro på ditt tyckande före den stat som står som drabbat?
Nej! Det är en förlegad elitism som du för där sedan länge satta länder/regioner och folk ses som underutvecklade och ska agera som lydstater ja att helst ska dom ju förvaltas.
Vitryssland har agerat på sina egna grunder och att dom äger den rätten
EU/Globalismen det är diktatur och rasism, dom kräver likriktning och överstatlighet.
Var i ligger pluralismen? Att kunna ha flera olika modeller/system, vem säger att vårat nuvarande system/politik är mest rätt och ska gälla globalt?
Det är bara att titta sig i kring och läsa tidningar...är vi nöjda med det som är?
Citera
2021-05-25, 22:20
Medlem
Själva händelsen är utagerad och kommer att gå till historien.

Anledningen är att eliminera en till kritiker till diktaturen
Citera
2021-05-25, 22:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:

Nej, man följer direktiv från trafikledningen. Särskilt om den uppger sig ha detaljerad information om hotet. Inget konstigt.

Att de inte hade med sig alla passagerare är inte konstigt om man tror att passagerarna var terrorister eller brottslingar som man fått hjälp att bli av med...

Kapning? Detta faktum insåg de nog inte förrän senare. Hur ofta genomför stater kapningar?

Nej, upplever inte att de brustit i sin omsorg baserat på vad de sannolikt visste och trodde sig veta. Du och jag vet. Nu. Idag. De visste inte då.

Ser ingen anledning att straffa Ryan Air. Vitrysslands diktator är den som ska straffas.
Citera
2021-05-25, 22:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jaha som väntat att du glorifierar och att jag ska alltså tro på ditt tyckande före den stat som står som drabbat?
Nej! Det är en förlegad elitism som du för där sedan länge satta länder/regioner och folk ses som underutvecklade och ska agera som lydstater ja att helst ska dom ju förvaltas.
Vitryssland har agerat på sina egna grunder och att dom äger den rätten
EU/Globalismen det är diktatur och rasism, dom kräver likriktning och överstatlighet.
Var i ligger pluralismen? Att kunna ha flera olika modeller/system, vem säger att vårat nuvarande system/politik är mest rätt och ska gälla globalt?
Det är bara att titta sig i kring och läsa tidningar...är vi nöjda med det som är?
Det är nog få som är nöjda med sakernas tillstånd, men det ryska alternativet som du saluför, känns inte som en lockande lösning. Nu handlar just den här händelsen inte om att "Väst" försöker pådyvla Vitryssland sin politik, utan att Vitryssland har agerat som kriminella i strid med internationell sedvänja som är en förutsättning för en fungerande flygtrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in