2021-05-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Trafikpiloter följer de instruktioner han har att hålla sig till. Skulle han vägrat följa stridsplanens instruktioner och istället landat i Vilnius hade han äventyrat säkerheten hos samtliga passagerare och hela besättningen och troligen aldrig tillåtits flyga trafikflyg igen. Om man nu antar att planet inte blivit nedskjutet.

Han behöver inte ens fundera eller konferera med sina chefer. Han följer de förhållningsregler han har att hålla sig till som pilot.

Fick hen några instruktioner? Minsk säger väl att hen bara fick rekommendationer?

Ryan Air borde lägga korten på bordet.
Citera
2021-05-25, 20:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Fick hen några instruktioner? Minsk säger väl att hen bara fick rekommendationer?

Ryan Air borde lägga korten på bordet.
Låter sannolikt att det kommer bli någon form av kommission där bla piloten får berätta.
Citera
2021-05-25, 20:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nej, det tror jag inte hade hänt heller och naturligtvis kan man tycka Ryan Air skulle fortsatt de dryga två-tre minuterna som återstod till Litauiskt luftrum, men nu följde man, förmodligen intet ont anande, direktiven från myndigheterna i Belarus. Lär dröja innan någon gör om det misstaget.
Som jag förstår det är piloten enligt Chicagokonventionen skyldig att följa instruktioner när han blir "intercepted".
Citera
2021-05-25, 20:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Som jag förstår det är piloten enligt Chicagokonventionen skyldig att följa instruktioner när han blir "intercepted".
Så har jag också fått för mig att det är, alltså är det svårt att klandra piloterna.
Citera
2021-05-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Så har jag också fått för mig att det är, alltså är det svårt att klandra piloterna.

Tycker piloten borde kontaktat Vilnius och begärt nödlandning plus jaktflygsassistans från gränsen. Istället valde hen att flyga en lång omväg till Minsk, enligt Vitryssland farligt nära kärnkraftverk. Därutöver lyfte piloten från Minsk utan att alla passagerare var med. Ryan Air valde inledningsvis att inte kommentera vare sig kapningen eller kidnappningen, utan valde att släta över vad de medverkat till.

Ryan Air borde få flygtillståndet inom EU indraget tills vidare. De bör betraktas som medskyldiga till terroristbrott plus kidnappning. Bolaget har en hel del att förklara.
Citera
2021-05-25, 20:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tycker piloten borde kontaktat Vilnius och begärt nödlandning plus jaktflygsassistans från gränsen. Istället valde hen att flyga en lång omväg till Minsk, enligt Vitryssland farligt nära kärnkraftverk. Därutöver lyfte piloten från Minsk utan att alla passagerare var med. Ryan Air valde inledningsvis att inte kommentera vare sig kapningen eller kidnappningen, utan valde att släta över vad de medverkat till.

Ryan Air borde få flygtillståndet inom EU indraget tills vidare. De bör betraktas som medskyldiga till terroristbrott plus kidnappning. Bolaget har en hel del att förklara.
Ryan skötte det verkligen inte snyggt genom att utfärda ett tillrättalagt pressmeddelande. Men för att stänga av dem krävs ett grovt regelbrott. Jag tror tillsvidare att Ryan inte ens har brutit mot reglerna. Om inte någon insatt kan komma med upplysningar.
Citera
2021-05-25, 20:43
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Du tar upp en viktig punkt, den att alla passagerarna inte fick flyga vidare.
Pilotens har ansvar för passagerarna.
Citera
2021-05-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ryan skötte det verkligen inte snyggt genom att utfärda ett tillrättalagt pressmeddelande. Men för att stänga av dem krävs ett grovt regelbrott. Jag tror tillsvidare att Ryan inte ens har brutit mot reglerna. Om inte någon insatt kan komma med upplysningar.

Saken borde prövas rättsligt. Bara det faktum att företaget ljuger skall anses vara försvårande omständighet.
Citera
2021-05-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du tar upp en viktig punkt, den att alla passagerarna inte fick flyga vidare.
Pilotens har ansvar för passagerarna.

Jo, jag är förvånad över att hen öht lyfte från Minsk.
Citera
2021-05-25, 20:49
Medlem
På vilket vis skulle Ryanair ha någon skuld i det här?
Blir du uppjagad av stridsflyg så tror jag du vill ta dig ned på marken så fort som möjligt!

Vem har inte sett sjuttioåtta Amerikanska filmer där konstiga plan blivit tvingade att landa?
Sen jublar 300 personer i samma rum!
Citera
2021-05-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
På vilket vis skulle Ryanair ha någon skuld i det här?
Blir du uppjagad av stridsflyg så tror jag du vill ta dig ned på marken så fort som möjligt!

Vem har inte sett sjuttioåtta Amerikanska filmer där konstiga plan blivit tvingade att landa?
Sen jublar 300 personer i samma rum!

Just det. Men så fort som möjligt var Vilnius. Men piloten valde bort det.
Citera
2021-05-25, 20:59
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Hahahahahahaha

" Bomben" som Hamas hotat med och som skulle explodera om flygplanet flyger över Vilnius men inte till Minsk.
Haha så TOTALT orimlig lögn. Kunde de inte ens försöka få till en rimlig lögn åtminstone?
Det är verkligen rena Nordkorea på nivån.
Hur fan kan du vara så hjärntvättad att du tror på något så extremt genomskinligt?

Det har ingen betydelse hur trovärdigt vi tycker att bombhotet var. Det finns rutiner för att hantera bombhot även i Vitryssland.

Vitryssland har i vilket fall en absolut rätt – enligt Chicagokonventionen artikel 1 - att instruera/föreslå/beordra planets pilot att göra en nödlandning och det har en absolut rätt att intercepta ett flygplan på det egna territoriet ifall myndigheterna bedömer att detta behöver göras.

Sedan gäller andra regler t ex i Sverige, helt enkelt därför att Sverige skrivit på avtal om att upphäva sin suveränitet gentemot andra avtalsskrivande parter i International Air Services Transit Agreement.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in