2021-05-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ja, jag fattar äntligen (kolla mitt förra inlägg). Känner mig rätt jävla dumtrög här!😅

Inte meningen skriva dig på näsan men ville bara visa vad som var vad.
Citera
2021-05-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ja, hon verkade väldigt säker. Hon och en kollega till henne reagerade på just det ordet då LW endast var försvunnen vid det tillfället. Att någon ringer in och efterfrågar en "kropp" i det läget lär nog minst sagt väcka motfrågor.

Håller med. Alldeles för tidigt. Synd att inte SD gjort bort sig mer på detta sätt.
Citera
2021-05-25, 21:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så nu har Wall of text blivit ett argument - och från dig av alla människor?

Ja citatet från Wikipedia tog lite plats där.

Men snälla rara människa, om han hade erkänt och det visade sig att det skett i stundens hetta där hade du då också tjatat om mord om rätten menade på dråp?

Vi vet inte vad som hände. Det finns jäkligt dåligt med bevisning gällande planering.

Alltså att han gått och funderat ut hur han ska döda henne.

På pappret är sannolikheten antagligen lika stor åt båda hållen kan man kanske tycka men jag tror, baserat på bristen bevis planering, att detta kan ha skett i all hast då de börjat bråka.

Är det scenariot helt orimligt för dig? Och om svaret är ja, vilka faktiska hårdfakta ser du pelar åt att detta är ett planerat överlagt mord?

Du kan inte helt idiotförklara mig när jag försöker resonera kring ett alternativ till det scenario som åklagaren målar upp.

För det scenariot har inte gått att bevisa hittills tyvärr. Och du har även hakat upp dig på mina tankar kring 11/5 då SD gjorde sig ”superbusy”.
Där har rätten bara viftat bort.

Samma med deras gräl och historia med polisanmälningar. Rätten viftade bort det.

Såklart man utifrån det börjar fundera på om det kan ha gått till på ett annat sätt än detta planerade genrepade mord vad man nu ska kalla det.

Hon är död och oavsett hur han dödade henne är det ett vansinnesdåd.

Sen vill du få det till att jag är en SD-kramare som pekar på förmildrande omständigheter.

Det finna inga enligt mig. Men enligt lagen om det skulle visa sig att han fick ett spel den natten vid deras ”gräl” och blev fysisk likt vid två tidigare tillfällen som jag beskrev tidigare här idag.

Och vad gäller ordbajseri så ligger du nog 20 000 inlägg före mig. Minst.
Ibland undrar jag om du är dum på riktigt eller om det enbart är prestige och debatter är för dig en kamp att vinna.

Hur du än försöker dig på med wikipedialektioner, så är det markant skillnad mellan dråp vs mord.

Begriper du fortfarande inte uppsåt, förmildrande omständigheter och strafflängd som OCKSÅ nämns när du kör ditt mantra om planering?

Du kan som sagt ordbajsa bäst du vill men dråp har kortare straff än mord är sensmoralen från start.

Det ÄR mindre grovt.
Citat:
Sen vill du få det till att jag är en SD-kramare som pekar på förmildrande omständigheter.

Det finna inga enligt mig.
Du har redan förmildrat när du åberopar dråp, som om offret typ hotat exempelvis.

Han har även fått delirium enligt dig. Han fråntas att ha varit vid sina sinnens fulla bruk.
Senast redigerad av develi 2021-05-25 kl. 21:20.
Citera
2021-05-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror det hade varit svårt att bevisa mord även om de hittat teknisk bevisning för gärningen i sig. Paret hade ju historik av gräl och handgemäng och det bäddar för att det gick för långt i stundens hetta och blev ett dråp till slut. Det är vad försvaret hade hävdat och åklagarsidan måste därför bevisa planering för att få sitt mord och inte bara dråp.

Enligt Lindéns skola så bör dådet finnas på film i princip. Tyvärr levde de nära med samliv osv osv så mycket vad gäller DNA och blod kan pratas bort. Speciellt i de små mängder som hittats vad gäller DNA osv.

Jäkligt surt med tanke på hur mycket jobb som lagts ner och ned.
Citera
2021-05-25, 21:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Verkligen!

Den 18/5 kan iof vara första gången han använde det ordet?

Ja, så kan det vara.
Det verkar dessutom troligt att han vid det första samtalet (på tisdagen) tror att LW "bara är kidnappad", och således vid liv.
Citera
2021-05-25, 21:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ibland undrar jag om du är dum på riktigt eller om det enbart är prestige och debatter är för dig en kamp att vinna.

Hur du än försöker sig på med wikipedialektioner, så är det markant skillnad mellan dråp vs mord.

Begriper du fortfarande inte uppsåt, förmildrande omständigheter och strafflängd som OCKSÅ nämns när du kör ditt mantra om planering?

Du kan som sagt ordbajsa bäst du vill men dråp har kortare straff än mord är sensmoralen från start.

Det ÄR mindre grovt.

Du har redan förmildrat när du åberopar dråp, som om offret typ hotat exempelvis.

Han har även fått delirium enligt dig. Han fråntas att ha varit vid sina sinnens fulla bruk.

Offret har ju hotat. Försvaret kan hitta förmildrande omständigheter i det här mordfallet. Nu behövde försvaret inte det eftersom bevisningen var tunn. Men självklart hade försvaret hävdat dråp om åklagaren haft teknisk bevisning som utan tvekan band SD vid mordet.
Citera
2021-05-25, 21:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Brottsbalken antogs 1962 men rättspraxis har kanske förändrats ja. Nu vet jag inte hur många landsfiskaler resp tillsvidareanställda eller kommunalare, eller huskattor heller för den delen, det fanns då men det här med dråp har diskuterats utifrån den hypotetiska kontexten att han blivit vansinnig på henne och där och då i stunden slagit ihjäl henne. Per definition enligt brottsbalken då dråp. Rubriceringen finns ju även om landsfiskalerna och telefonväxlarna försvunnit s a s. En man kan alltså i teorin slå ihjäl en kvinna och bli dömd för dråp. Anno 2021.

MEN sen kommer vi då till det som du är inne på då med platsen. Väl vald för ett planerat mord eller inte? Svårt att avgöra. Men det verkar tyvärr vara så att den lämpat sig både för dråp och mord och all möjlig "skit" då han blev friad i tingsrätten och det finns inga bevis vare sig på det ena eller det andra.

Så för att skilja på dråp, som finns som rubricering i nådens år 2021 (eller i teorin då 2018 då brottet begicks) trots att det säkert dömdes fler "dräpare" på farfars tid, och mord så behövs då bevis för det ena eller det andra.

Och det är rätt tydligt att det saknas. Iaf enligt Lindén & Co. Och en lekman kanske kan kämpa sig genom domen också och uppfatta lite som nån form av uppvärmning till högskoleprovets läsförståelse alltså.

Så mina tankar har mer handlat om planerat vs oplanerat. Och då har jag touchat vid dråp såklart då det ligger nära till hands då ett brott sker i stunden.

Vad stämmer och vad hände? Ingen har en susning. Århundradets gissningstävling. Det enda vi vet är att hon är död.

Man kan ju sen vidare i en annan diskussion hävda att det kanske var lite svårt att bevisa mord förr på vedhuggningens tid. Så det stannade vid dråp då kanske. Ord mot eeh inga ord så att säga. Om inga vittnen fanns vill säga. De hade ju inget cyber space (vissa av oss har upplevt även den tiden) och inget sånt där bra NFC eller vad det nu heter i Holland där.

Nu känns det som det kunde bli långrandigt att tillbakavisa alla dina uppslag ett o ett. Men om du vänder ut o in på dem alla så kommer du nog rätt nära.

Vad jag försökte säga är att ”dråp” numera nog aldrig kommer upp på brädet om inte mycket speciella omständigheter råder, och möjl kunde man gissa att det just rör att uppsåtet/motivet inte ses som illvilligt eller att det upphävs. Det ligger därmed också lite i saken att det inte finns exakta kriterier för dråp och att rätten o rättspraxis avgör detta i varje enskilt fall. Detta kanske för att undvika spekulation från framtida psykopater i vad som kunde räknas som mindre allvarligt. Men att panga till en trebarnsmor bakom ett plank o låta henne ligga medan man själv ljuger sig blå o skändar tårta blir inte dråp nån dag i veckan. Sen då att ljuga för tjänstemän o försvåra utredning o radera bevis o ditt o datt bidrar inte heller. Inte heller dödshotelser, misshandel, förföljelse, intrång o a mindre smickrande beteenden som antyder kontroll- o våldsupptrappning snarare än ett umgänge med friska tag och ömsesidigt givande o tagande.

Dråp finns inte på kartan här.

Om hon stormat in på hans tomt beväpnad med plastbestick medan han sköt på lerduvor, ja. Kanske. Om har ringer polisen bums.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-05-25 kl. 21:34.
Citera
2021-05-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ja ber om ursäkt för att jag skrev att du felaktigt påpekat det där med kroppen.

Men bakgrunden är som du säkert läst att två gånger efterlyste jag källan, varav en gång hos dig utan svar, sen kollade jag det samtalet själv med genomläsning istället för sökfunktion, som diskuterades och där fanns inte ett spår av något prat om kropp.

Sen visade det sig att det fanns ett referat till ett prat JG haft med operatören. Det hade du eller någon kunnat hänvisa till. För jag har bara läst detta om kroppen men aldrig fattat vad det kom från. Nu trodde vi här ett par stycken att det var utrett men sen kom Lova med en hänvisning så är den saken utredd. Klart som tusan att det blir missförstånd i denna soppa av info alla ska ha koll på.

Gå du banananas om det är din grej. Jag har behandlat i några inlägg här nu i vilket hänseende jag varit inne på dråp.

Och nej jag bråkar inte med alla. Och nej jag hackar inte på allt. Men jag ifrågasätter och försöker diskutera utifrån olika perspektiv. Det borde fler testa kanske.

Men en och annan kanske bråkar lite med mig och då hugger jag tillbaka ett par varv om jag tycker det är värt det. Men jag går aldrig bananas. Det kan andra ägna sig åt.

Dryg kan jag uppfattas som men det är bättre än att upplevas som aggressiv och hotfull gentemot andra medlemmar.

Tack, ja det är inte lätt att hålla koll på allt i denna jättehärva.
Min tur att be om ursäkt, jag är för känslomässigt inblandad för att skriva här egentligen.
Lena var en underbar människa, ett fruktansvärt grymt och onödigt öde drabbade henne.
Måtte Sd ruttna i helvetet till tidens slut för detta.
Citera
2021-05-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ogillande av åtal finns nog inte här i Hovrätten. Frikännande finns dock. Åtalad blev han på våren 2020.

Jo det finns, men whatever, vi vet vad vi menar, det är huvudsaken för mig.
☺️
Citera
2021-05-25, 21:25
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Inte meningen skriva dig på näsan men ville bara visa vad som var vad.

Ibland behövs det uppenbarligen, huvudsaken är väl trots allt att man tar till sig rätt fakta.
Värre om man trögar sig bortom räddning genom att vägra ta in fakta.

Sådan är inte jag, om jag har fel tar jag in det och tuggar i mig faktan (som nu).

Att agera på något annat sätt vore rakt av pinsamt (man ser liksom svart på vitt när någon trögar sig och/eller ljuger i tråden och därefter vägrar erkänna det) fakta försvinner liksom inte bara för att man blundar för den.
Citera
2021-05-25, 21:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Offret har ju hotat. Försvaret kan hitta förmildrande omständigheter i det här mordfallet. Nu behövde försvaret inte det eftersom bevisningen var tunn. Men självklart hade försvaret hävdat dråp om åklagaren haft teknisk bevisning som utan tvekan band SD vid mordet.
Exakt. SDs advokat kommer köra med allehanda bullshit för att få ner strafflängd, helst fria.
Det är liksom dennes jobb.

Vart framkommer att LW hotat honom aktuell mordnatt?

Sen står det dock och faller på bevisning vilket du begripit redan. Bra där.
Citera
2021-05-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ingen av oss vet egentligen vad som finns på kartan utom mördaren. Domstolar dömer efter bevis och vilket yrkande åklagaren har. Dråp är lättare att bevisa än mord och det är också därför åklagare kan välja att lägga till det i sitt mordyrkande som andrahandsalternativ. För att inte riskera just att mördare går helt fria.

Jag tror inte jag är den enda som går i tankar om att SD åtminstone kunde dömts för dråp istället för att gå helt fri. För det kommer han att göra, utan tvekan nu. Domen är redan fattad och färdigskriven och han är inte häktad. Vid fällande dom hade han blivit det igår eller idag.

Du har fel, mördaren avgör inte det.
Men jag släpper diskussionen, jag har inget behov av att nöta för att ”alla” ska känna till lagtexter och deras innebörd. Jag vet och det duger för mig, även om det är bra att många tar till sig av den kunskap som finns i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in